BSD מודה: פיקדון באזרבייג'אן שימש כביטחונות עבור ישראל 18

לפי הדיווח של BSD, מדובר בפיקדונות בסך 13.6 מיליון דולר בבנק האזרביג'אני IBAR ולפי מסמכים שהעביר אליה הבנק, החל מ-2013 הם שימשו כביטחונות לישראל 18

גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן

חברת BSD, שנמצאת בהשעיה מהמסחר בבורסה של לונדון כבר שלושה חודשים, מודה לראשונה בדיווח רשמי כי פיקדון שלה בבנק באזרבייג'אן שימש כביטחונות להלוואות שנלקחו על-ידי בעלת השליטה, ישראל 18.

BSD היא בעלת השליטה בחברת המזון ויליפוד, והיא מהווה חלק מפירמידת החברות (שבראשן החברה הפרטית ישראל 18) הנמצאות בבעלותו של איש העסקים גרגורי גורטובוי. גורטובוי רכש לפני שנה את השליטה בפירמידה תמורת סכום לא ידוע מידי אלכסנדר גרנובסקי שנקלע לקשיים.

לפי הדיווח של BSD, מדובר בפיקדונות בסך 13.6 מיליון דולר בבנק האזרביג'אני IBAR. לפי מסמכים שהעביר אליה הבנק, החל מ-2013 הם שימשו כביטחונות לישראל 18. "למיטב ידיעת החברה, היא מעולם לא הסכימה לשימוש כזה בפקדונות, ויש לה מסמכים התומכים בעמדה זו", נכתב בדיווח. לדברי BSD , החברה בוחנת את צעדיה וזכויותיה.

נציין ש- BSD נמצאת בהשעייה ממסחר בדיוק על הרקע הזה: היא לא פרסמה דוחות כספיים במועד בגלל אי הוודאות בנוגע לפקדונות בבנק IBAR ובבנק האוסטרי מיינל. לפי הדוחות שפרסמה BSD בעבר, ושאושרו על-ידי רואי החשבון שלה, בסוף הרבעון השלישי היו לה פיקדונות לזמן קצר בהיקף של 51.3 מיליון דולר בשני הבנקים הללו.

אחת התהיות שעולות מהדיווח הנוכחי היא כיצד החברה, שיו"ר הדירקטוריון שלה הוא גורטובוי בעצמו - בעל השליטה בישראל 18 - לא ידעה על כך דבר עד כה.

נזכיר שגורטובוי נחקר בחודש פברואר על-ידי רשות ניירות ערך בפרשה הכוללת חשדות על עבירות הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, רישום כוזב ועוד. החשד הוא שכספים מקופות החברות בקבוצה הוצאו ללא אישור.