הנפקות לייטסטון ודה לסר: 16 מ' ש' עמלות לחתמים וליועצים

פועלים אי.בי.אי, צמד היועצים רפי ליפא וגל עמית ויתר הגורמים המקצועיים גרפו יותר מ-3% מתוך סכום של כ-500 מיליון שקל שגייסו יחד שתי החברות

רפי ליפא (מימין) וגל עמית / צילום: תמר מצפי
רפי ליפא (מימין) וגל עמית / צילום: תמר מצפי

הדוחות הכספיים של חברת החיתום פועלים אי.בי.אי לרבעון השני של 2016 ממחישים את ההשפעה השלילית של הקיפאון שנרשם בהנפקות האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות על תוצאותיה הכספיות של החברה. פועלים אי.בי.אי, לצד צמד יועצי ההנפקות, רפי ליפא וגל עמית, הובילו את טרנד הגיוסים של החברות הללו בבורסה בתל אביב בשנים האחרונות, ונהנו כתוצאה מכך מעמלות יוצאות דופן של עשרות מיליוני שקלים.

על רקע קריסתה המהירה של חברת הנדל"ן הקנדית אורבנקורפ בחודש אפריל האחרון, נכנסו כאמור גיוסי חוב של חברות נדל"ן זרות חדשות בבורסה המקומית לקיפאון, וכך, בסיכום הרבעון השני של השנה, הכנסותיה של פועלים אי.בי.אי הצטמקו בשליש, והסתכמו בכ-9 מיליון שקל.

בחברת החיתום מסבירים, כי נוסף על ירידה בהיקפי הגיוס בהנפקות שבהן לקחה חלק, גם תמהיל העסקאות שאותן הובילה ברבעון המקביל אשתקד, שכלל אז שלוש עסקאות של חברות נדל"ן זרות, השפיע לשלילה על ההכנסות. הרווח התפעולי הרבעוני של פועלים אי.בי.אי נחלש ב-31% לכ-5 מיליון שקל, והרווח הנקי הצטמק ב-27% לכ-4 מיליון שקל.

גיוסי הון חוזרים

עם זאת, גיוסי חוב חוזרים שביצעו בשבועות האחרונים שתיים מהחברות הזרות שכבר נסחרות פה, לייטסטון ודה-לסר, בזכות הפריחה המחודשת של אפיק האג"ח הקונצרניות, הניבו עמלות שמנות לפועלים אי.בי.אי, וכן לצמד היועצים ליפא ועמית. בסך הכול, בצמד ההנפקות האלה גרפו הגורמים המקצועיים שהיו מעורבים בהן כ-16 מיליון שקל - יותר מ-3% מסכום של כ-500 מיליון שקל שגייסו יחד שתי החברות.

דוח הצעת המדף שפרסמה בסוף השבוע האחרון חברת לייטסטון, במסגרת הנפקת אג"ח שביצעה בהיקף של כ-370 מיליון שקל (ברוטו), חושף כי החברה שילמה למפיצים וליועצי ההנפקה עמלת הפצה וייעוץ בשיעור של 2.25% מתמורת ההנפקה - שיעור המשקף תמורה בהיקף של כ-8 מיליון שקל. בסך הכל שילמה לייטסטון עמלות הפצה וייעוץ, התחייבות מוקדמת וריכוז הנפקה בהיקף של כ-10 מיליון שקל, וכן הוצאות אחרות בהיקף של 1.5 מיליון שקל. את ההנפקה הובילה פועלים אי.בי.אי לצד צמד היועצים ליפא וגל (באמצעות החברות א.א.ש.ר ייעוץ פיננסי ונ.ס.נ ייעוץ והשקעות).

זמן קצר לפני כן, חלוצת גל הנפקות הנדל"ן האמריקאיות בשוק המקומי, חברת דה-לסר, השלימה הנפקת אג"ח בהיקף של 130 מיליון שקל (ברוטו), שם נהנו המעורבים בהנפקה - גם היא בהובלת פועלים אי.בי.אי - מעמלות הפצה של קרוב ל-1.5 מיליון שקל (1% מתמורת ההנפקה). בסך הכול שילמה דה-לסר קרוב ל-6 מיליון שקל כעמלות הפצה, התחייבות מוקדמת, ריכוז ודמי ייעוץ לליפא ולגל - כ-5% מתמורת ההנפקה.

לשם השוואה, קבוצת עזריאלי, שביצעה בחודש שעבר את אחת מהנפקות האג"ח הגדולות ביותר בשוק המקומי בתקופה האחרונה, בהיקף של 2.2 מיליארד שקל, התחייבה לשלם עד 17 מיליון שקל - כ-0.8% מסך ההנפקה, כעמלות הפצה ועמלת התחייבות מוקדמת לחתמים ולמשקיעים המוסדיים. שיעור דומה (0.8%) שילמה קבוצת דלק, עוד אחת מבין המגייסות הבולטות האחרונות, שהשלימה בימים האחרונים גיוס אג"ח בהיקף של 1.2 מיליארד שקל, ושילמה עמלות ריכוז והפצה והוצאות נוספות בהיקף של 9.5 מיליון שקל.

הרבעון הראשון תמך במחצית

מנתוני החברה עולה, כי בסיכום רבעוני השתתפה פועלים אי.בי.אי בניהול 25 הנפקות, מהן 23 הנפקות לציבור ושתי הנפקות פרטיות, שבהן גויס סכום של 7.4 מיליארד שקל. זאת לעומת 24 הנפקות שבהן לקחה חלק ברבעון השני של 2015, ואשר בהן גויס סכום של 10.6 מיליארד שקל - שנה אשר בסיכומה הכולל השתתפה ב-92 עסקאות שבהן גויס סכום של יותר מ-34 מיליארד שקל.

יחד עם זאת, בסיכום מחצית השנה הראשונה של 2016, המגמה הפוכה, עם צמיחה של 31% בהכנסות, שהגיעו ל-30 מיליון שקל, וצמיחה דומה ברווחים, שהתקרבו ל-14 מיליון שקל, זאת לצד עלייה של 33% ברווח התפעולי, שעמד על 17.5 מיליון שקל.

הסיכום החיובי של מחצית השנה נתמך ברבעון ראשון חיובי, שכלל ארבע הנפקות אג"ח של חברות נדל"ן זרות, שהיו אחראיות על יותר ממחצית מהכנסותיה של פועלים אי.בי.אי אז, בהובלת גיוס אג"ח בהיקף של 1 מיליארד שקל של חברת KBS.

תוצאות פועלים
 תוצאות פועלים