"הסכם ממון יכול למנוע מלחמות מיותרות ועוגמת-נפש"

"בשיחה עם "גלובס" מסבירה עורכת הדין והנוטריונית אביבית מוסקוביץ למה כדאי להכין הסכם ממון לפני החתונה או יצירת הקשר הרשמי, למי הוא מיועד, ולמה הוא יכול לפתור הרבה בעיות

עו"ד אביבית מוסקוביץ/ צלם: סם יצחקוב
עו"ד אביבית מוסקוביץ/ צלם: סם יצחקוב

נראה כי משנה לשנה הולך ועולה מספר הזוגות הנשואים שמחליטים להתגרש. גם הסטטיסטיקה הרשמית מצביעה על כך שכשליש מהזוגות שהתחתנו מתגרשים לאחר מספר שנים בודדות. אם בעבר מספר הזוגות שמגיעים ל"חתונת הכסף" (אחרי 25 שנות נישואים) היה גבוה למדי, הרי שהיום נדיר מאוד לראות זוג ששורד ביחד אחרי 25 שנים. במקביל, עולה משנה לשנה מספר הזוגות שמחליטים לגור ביחד בלי להתחתן, או להתחתן שלא דרך הרבנות. זאת, במקביל לעליית הגיל הממוצע של בני הזוג בעת הנישואים.

פרידה יכולה להיות אירוע טראומטי לשני בני הזוג, על אחת כמה וכמה אם ילדים מעורבים בסיפור הלא פשוט הזה. מדי פעם מתפרסמים באמצעי התקשורת סיפורים שונים על זוגות שנפרדו תוך כדי מחלוקות עמוקות וקשות.

חלק משמעותי ממחלוקת אפשרית בין בני זוג שנפרדים קשור כמובן לענייני כספים וממון וכיצד יחולקו הנכסים ביניהם, ואת החלק הזה אפשר למנוע, או למתן בצורה משמעותית מאוד, אם חותמים על הסכם ממון לפני או במהלך הנישואים או יצירת הקשר.

בשיחה עם "גלובס" מסבירה עורכת הדין והנוטריונית אביבית מוסקוביץ, המתמחה בניסוח ועריכת הסכמי ממון, למה כדאי לערוך ולחתום על הסכם כזה לפני חתונה או מיסוד קשר, איך הכי טוב לעשות את זה, למי זה מתאים ועוד. 

- מה זה בכלל הסכם ממון?

"זה הסכם שבא לעשות סדר ביחסים הזוגיים בפן הכלכלי. איך יעוצב העתיד הכלכלי שלנו במצב של גירושים. צריך לדעת שחוק יחסי ממון קובע כי מה שנצבר מתחילת הנישואים או הקשר מתחלק שווה בשווה בין הצדדים במקרה של גירושים, אבל אתה יכול להחליט ולקבוע שזה לא יהיה כך. חשוב לדעת גם שיש לאשר את ההסכם החתום בבית המשפט, כדי שיהיה לו תוקף של פסק דין".

- לא מספיק לאשר את ההסכם אצל עורך דין?

"החוק מאפשר לאשר הסכם ממון אצל נוטריון בתנאים המפורטים בחוק, אבל אני ממליצה לאשר הסכם ממון בבית משפט ולקבל תוקף של פסק דין".

- האם הסכם ממון עושים רק לפני שנישאים?

"יש כאלה שמחליטים לעשות הסכם תוך כדי נישואים, כאשר על-פי רוב יהיה זה עקב משבר בנישואים או עקב מתנה/ירושה כספית שקיבל מי מהצדדים ואשר הוא חפץ לדאוג לכספים/נכסים הללו אם הצדדים יתגרשו, ובפרט אם יש רצון להטמיע את הכסף ברכוש משותף, אך לדעת שבבוא העת, אם תהיה פרידה, אותו צד שהטמיע לא יאבד את כספו".

- האם חוק יחסיי ממון לא מחריג ירושות מהשיתוף?

"כן, החוק מחריג ירושות. אבל אם בהמשך הנישואים ערבבת את הירושה בתוך החיים השוטפים שלכם, למשל צירפת כספים לחשבון בנק משותף - זה הפך להיות של שניכם. כאילו גילית את דעתך שאתה מוותר על ההגנה של החוק. כלומר, אם יש מצב שמישהו קיבל ירושה גדולה, אז הוא יכול לבטא בהסכם יחסי ממון מה הוא רוצה לעשות עם זה במקרה של פרידה".

התהליך של הכנה וחתימה על הסכם ממון יכול להוות מבחן גורלי עבור חוזקו של הקשר בין בני הזוג והמחויבות של כל אחד מהם ליחסים. מחלוקת על סעיף כזה או אחר בהסכם עלולה להביא לוויכוח לוהט או אפילו לפרידה.

- יש בתהליך הזה הרבה אמוציות?

"בוודאי. האקט הזה הוא מבחן לחוזקו של הקשר בין שני בני הזוג. מי שעושה הסכם כזה צריך לבחון גם את האישיות של עורך הדין שעורך את ההסכם. הוא חייב להיות רגיש ומכיל ולנווט בין שני בני הזוג ברגישות, מעבר לזה שהוא חייב להיות מקצוען".

- נתקלת במקרים של פרידות בעקבות הסכמי ממון?

"כן, לשמחתי לא במשרדי, אבל ראיתי ושמעתי על מקרים מקולגות. בעיקר אצל צעירים. הרי בדרך-כלל יש מצב שאחד הצדדים איננו חפץ בהסכם ונפגע מאוד מהתהליך ובכלל מעצם הרצון, אי לכך עורך הדין אמור להיות עם שימת לב מירבית ויכולת הכלה".

- איזה יתרונות יש להסכם ממון?

"אין ספק כי להסכם ממון יש יתרונות רבים, כך למשל אם חלילה הצדדים יתגרשו ביום מן הימים, הרי שעל חלק משמעותי מהדרך וכל מה שהוכרע בהסכם הממון על-פי רוב לא יהווה נושא במחלוקת, דבר שעשוי לחסוך התדיינות משפטית ארוכה וכן הוצאות גבוהות מאד. בנוסף, כל צד יודע בדיוק מה מקומו מבחינה כלכלית, ויש בהירות וסדר. כמובן שהסכם ממון טוב הוא הסכם מאוזן הרואה את שני הצדדים ואשר צופה ככל הניתן פני עתיד".

- אני מתאר לעצמי שהרוב הגדול של האנשים העומדים להינשא ולחתום על הסכם ממון לא ירצה לקפח את הצד השני, האם זוהי גם החוויה שלך?

"תתפלא, לא בהכרח. זה לא תמיד תלוי בהיקף הנכסים אלא יותר באישיות של הצדדים, באופי המחלוקת ובמה שהם עברו בחיים. אין ספק כי מי שכבר עבר פעם אחת בחייו גירושים הוא בגדר למוד ניסיון ולעתים עשוי אף להתנהל בצורת מגננה לאור חוויות שעבר, דבר אשר עשוי להיתפס על-ידי הצד השני כרצון לקפח".

- לאיזה קהלים זה מתאים?

"כמובן למי שצבר ממון רב., אבל גם למי שטרם הגיע למנוחה ונחלה מבחינה כלכלית, אך רוצה סדר בעתיד לבוא מהבחינה הכלכלית. למעשה זה מתאים לכל אחד, כי לכל אחד יש פוטנציאל לצבור הון רב בעתיד ואולי חלילה לעמוד בפניי פירוק התא המשפחתי.

"זה מתאים גם לבני זוג חד-מיניים או כאלה שבחרו להיות ידועים בציבור ולא להתחתן. אלה שלא מתחתנים יכולים להיקלע למצב מאוד קשה במקרה של פרידה, כי יש עול הרבה יותר קשה של הוכחה במקרה של פרידה. יש גם כאלה שלא מתחתנים מסיבות הלכתיות שונות או שלא יכולים להתחתן כי הם פסולי חיתון, אבל הם חיים בזוגיות. הסכם ממון יכול להפוך את התהליך להרבה יותר פשוט ומסודר במקרה פרידה".

- את ממליצה להתחתן דרך הרבנות?

" אני אישית אדם מאמין, ומשכך אני סבורה כי חשוב להמשיך ולהינשא כדת משה וישראל, ככל שאותו זוג יכול. האמת צריכה להיאמר, והיא שיש יתרונות רבים לנישואים כדת משה וישראל. כך למשל, רק בדרך זו לאישה יש כתובה וכן מזונות הלכתיים, ובכלל יש הרבה שיקול-דעת שעה שבאים לפרק את החבילה, ומכוח העובדה שיש צורך בעילה הלכתית, הרי שגם הפירוק לא בא כלאחר יד. אני ערה לכך שדעותיי כיום הן פחות פופולריות, אך לטעמי כל עוד אין ניצול ציני ורע של כל הנושא של העילות ההלכתיות והנובע מכך, הרי שיש הרבה יתרונות לנישואים ברבנות".

מונע מלחמות בעתיד

- אפשר לשנות את הסכם ממון תוך כדי הקשר?

"כן, בוודאי. כל עוד שני אנשים בגירים מקבלים החלטות שונות מאלה שקיבלו בעבר על עתידם הכלכלי בפרידה, בהחלט ניתן לשנות את ההסכם. הבעיה נוצרת במצב שלא שני בני הזוג מסכימים על כך, ונוצרת מתיחות רבה עקב רצון של אחד הצדדים לשנות את ההסכם".

- אילו נקודות חשוב שיהיו לנגד עיני מי שמתכוון לערוך הסכם ממון?

"חוק יחסי ממון קובע כי מה שהבאת מלפני הנישואים שייך לך, אבל במשך השנים היו פסיקות שונות שהחריגו מקרים שונים מהחוק. החוק כבר לא סיפק הגנה מספקת. אי לכך יש לשים לב שרק עשיית הסכם ממון תממש את הרצון של הצדדים, שהרי אחרת יש פסיקה דינמית המולידה מעת לעת חידושים, אשר חרף החוק מולידים תוצאה שונה ממילות החוק היבשות.

"עוד נקודה שחשוב להבין שהסכם ממון מיועד לפרידה ולא למקרה מוות. בשביל זה יש צוואה, שזה מסמך אחר לגמרי. למקרה מוות יש חוק אחר לגמרי, ואנשים לא מודעים לכך. חשוב לשים לב שכאשר אנשים עומדים לפני גירושים, יש חשיבות גדולה לעריכת צוואה, על-מנת למנוע מקרים מצערים בעתיד, כמו למשל שבן הזוג שממנו נפרדתם אך טרם התגרשתם ממנו יירש אתכם".

- מה לדעתך גירושים עושים מבחינה נפשית?

"אין ספק שמדובר בשבר אמיתי, ויש מי שמשווה את השבר לאבל, בדומה למקרה פטירה. העיסוק שלי עם אנשים שאותם אני מלווה בצומת קשה זו בחייהם הוביל אותי לכתוב ספר העוסק רבות בעולם הנפש של מי שנמצא בפני הליך גירושים, מה הוא ירגיש בכל נקודה במסע הזה ואיך יתמודד, ובחודשים הקרובים הספר יצא לאור. בעיניי החוכמה הגדולה היא למצוא איש מקצוע, הן עורך דין והן פסיכולוג, אשר ילוו את המתגרש בכל ההליך הלא פשוט הזה ויסייעו לו לצאת ממנו עם מינימום של צלקות".

- אפשר להוריד הסכמי ממון מהאינטרנט?

"כן, וגם הסכמי גירושים ובעצם כל דבר. וזה נורא ואיום, כי אלוהים נמצא בפרטים הקטנים, ואין הסכם שדומה לאחר. אנשים רוצים לחסוך קצת כסף ובסוף מוציאים הרבה מאוד כסף. מה שנראה זול בסוף מתברר כיקר מאוד. לא כל יום עושים הסכם ממון, אז צריך לעשות את זה כמו שצריך ולהיות מלווים על-ידי גורמים מקצועיים".

- יש מקרה מעניין שתוכלי לחלוק אותו עם הקוראים?

"כן. באחד התיקים הייתה אישה כבת 70 פלוס שהייתה נשואה יותר מ-30 שנה לגבר בעל מעמד סוציו-אקונומי מאוד גבוה. עבורו אלה היו הנישואים השניים שלו, והוא עשה הסכם ממון איתה. במהלך הנישואים הוא חלה בסרטן מאוד קשה, והיא סעדה אותו במשך זמן ממושך ולמעשה ויתרה על חיים משלה וטיפלה בו עד שהוא נפטר. בסוף, במסגרת הצוואה, הוא הוריש לה מעט מאד רכוש, למרות שהיה איש עשיר.

"האישה, שהייתה מאד ממורמרת וכאובה, החליטה לתבוע את עיזבונו של הבעל, מכיוון שהיא טיפלה בו הרבה מאוד שנים, וזה פגע בה ובקריירה שלה מאוד. היא טענה שהיא ויתרה על החיים שלה למענו, ולכן טענה כי מחצית מרכושו שייכת לה, כי מה שהוסכם עליו בהסכם ממון כבר לא רלוונטי בגלל השינויים במהלך הזמן. היא הרגישה פגיעה עמוקה וממש נעשתה חולה מהסיפור. בסופו של יום בית המשפט כיבד את הסכם הממון ולא נתן לה יותר ממה שהיא קיבלה במסגרת הצוואה".

- בית המשפט יעדיף תמיד את הסכם הממון?

"מצבך טוב בהרבה עם הסכם לעומת מצב של לא לעשות כלום, אבל כמובן שזה תלוי בשופט ובמקרה הספציפי".

- יש גם מקרים של עשירים שמעבירים רכוש לילדים או על שם צדדים אחרים כדי להתחמק מתשלומי מס, למשל.

"נכון. יש לא מעט מקרים של אנשים שמעבירים ומוציאים כספים מהארץ או מחביאים רכוש וכספים בכל מיני שיטות. זו בעיה קשה, ובהרבה מקרים לא קל למצוא את הכסף, אך עורך דין שהינו בעל מיומנות גבוהה בטיפול בתיקים כאלה יידע כיצד להתמודד עמם באופן המוצלח ביותר עבור הלקוח".