החברים של ג'נט: בכירי הפד - ומה עמדתם בנושא הריבית

הכוורת של ג'נט ילן, נגידת הפד, גועשת לקראת החלטת הריבית ■ נצים מול יונים - הבכירים בפדרל ריזרב חלוקים בינם לבין עצמם ■ עם סיום נאומה של לאל בריינארד, החל השקט לפני הסערה

בניין הפדרל ריזרב. צילום: רויטרס
בניין הפדרל ריזרב. צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט נפתח אתמול (ב') במגמת ירידה ברורה, אולם ביצע תפנית מרשימה כאשר במהלך היום נצבעו המסכים בירוק, בדרך לנעילה חיובית. הגורם לשינוי הכיוון היה נאומה של בכירת הפד, לאל ברנארד, שהציגה גישה יונית - אמנם צפויה, אך חשובה מאין כמוה עבור המשקיעים המודאגים שחוו ביום שישי האחרון את יום המסחר הגרוע מזה חודשים. המפולת האמורה בשישי נבעה אף היא מהתבטאות של בכיר בפד - אריק רוזנגרן, שהציג עמדה נצית והתריע מפני השתהות ממושכת בהעלאת הריבית.

לאור החשיבות העצומה שמייחסים המשיקיעים להחלטת הריבית הקרובה, שתתקבל בוועידת השווקים הפתוחים (FOMC) של הפדרל ריזרב ב-21-22 בספטמבר, כל פירור מידע או דעה של אחד מקובעי המדיניות גורם לתנודות משמעותיות במצב הרוח בשווקים. דברי בריינארד אמש היוו את האות לסוף תקופת הנאומים - ותחילת תקופת השקט, שבה ימתינו השווקים להחלטת הפד, ללא כל התייחסות רשמית של הבכירים בו לנושא החם שעל הפרק.

במרוצת החודש האחרון, התבטאו מספר קובעי מדיניות בפד, מהם שנמנים על מקורביה של הנגידה ילן, בנוגע להחלטה הרצויה באשר לריבית. התמונה המצטיירת מתארת מצב של חילוקי דעות, חוסר וודאות וחוסר בטחון.

הראשון שהתבטא בנושא בתקופה האחרונה היה ויליאם דאדלי, נגיד שלוחת הפד בניו-יורק, שהציג עמדה נצית: "אנחנו מתקרבים יותר ויותר לנקודת הזמן שבה ראוי להעלות ריבית. לדעתו הצטרפה אסתר ג'ורג', נגידת השלוחה בקנזס סיטי: "לאחר מבט על נתוני האינפלציה והתחזיות בתחום, אני חושבת שהגיע הזמן לפעול".

מושל הפד, ג'רום פאוול, הציג עמדה מתונה, כשטען שגם אם יש להעלות הריבית, ניתן לבצע זאת בסבלנות - אולי ברמז לרצונו להעלות ריבית בדצמבר, ולא בספטמבר. דבריו לא זכו לתשומת לב רבה משום שבאותו יום, ה-26 באוגוסט, התבטאה הנגידה ילן בנושא: "הקייס להעלאת ריבית התחזק בחודשים האחרונים". סגנה סטנלי פישר בחר להעביר מסר לשווקים דרך פרשנות לדברי הנגידה - הוא ציין שנאומה מצביע על אפשרות ממשית לשתי העלאות ריבית בשנה הקרובה - בספטמבר ובדצמבר. בהזדמנות זו ואחרות, לא הסתיר נגיד בנק ישראל לשעבר את נטייתו הנצית - בהתחשב בתפקידו המשפיע בפד, מדובר בנקודה משמעותית לטובת סיכויי העלאת הריבית.

חבר הפד דניאל טארולו, הודה שברצונו לחזות בעליה נוספת בשיעורי האינפלציה לפני שיתמוך בהעלאת הריבית. גם רוברט קפלן, נגיד שלוחת הפד בדאלאס, הציג עמדה יונית באומרו שעל הפד להיות סבלני מאוד בכל הקשור להעלאות ריבית. ניל קשקארי, נגיד השלוחה במיניאפוליס, תמך גם הוא בגישה סבלנית.

כאמור, רוזנגרן וברנארד, בעמדותיהם המנוגדות, חתמו את השבועות הארוכים של התבטאויות בכירי הפד בתקשורת - והגלים שהכו בשווקים. כעת נותרו השוק, המשקיעים והפוליטיקאים בציפייה לבשורה הכלכלית החשובה ביותר בתקופה האחרונה.