בעקבות נאום בכיר הפד: ירידות חדות בנעילה בוול סטריט

יו"ר הפד בבוסטון: כלכלת ארה"ב "מאוזנת", העלאת ריבית הדרגתית מתאימה כדי לשמור על תעסוקה מלאה ■ לאחר הנאום: זינוק בהסתברות להעלאת הריבית בארה"ב החודש ■ "מדד הפחד" זינק ביותר מ-30%

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים חדות ביומו האחרון של שבוע המסחר (ו'), זאת על רקע התבטאות של נשיא שלוחת הפד בבוסטון שאמר כי כלכלת ארה"ב "מאוזנת" ומוכנה להעלאת הריבית. בנוסף ברקע למסחר, נעילה שלילית בבורסות אירופה לאחר דברי דראגי אתמול ונעילה מעורבת באסיה מוקדם יותר. וול סטריט סיימה אתמול בירידות של עד 0.5%. בסיכום שבועי מדד ה-S&P 500 רשם ירידה של 2.4%. 

 

לפני פתיחת המסחר יו"ר הפד בבוסטון אריק רוזנגרן התייחס בנאומו למדיניות המוניטרית העתידית של הפד. לדבריו, כלכלת ארה"ב "מאוזנת" ומוכנה להעלאת הריבית הפדרלית. בנוסף, רוזנגרן הדגיש כי העלאה הדרגתית של הריבית מתאימה לכלכלה שנמצאת בתעסוקה מלאה. עוד נאמר כי דחייה ממושכת של העלאת הריבית בארה"ב עלולה להיות מסוכנת לכלכלה האמריקאית ו"לחמם" בין היתר את שוק הנדל"ן.

 לאחר הנאום של רוזנגרן, הציפיות הגלומות בשוק הריביות להעלאת ריבית בספטמבר זינקו ל-33% לעומת 18% - נתון של אתמול. נזכיר כי ישיבת הריבית הקרובה של הפד תתקיים ב-20-21 בספטמבר. [לסיפור המלא]

מדד התנודתיות VIX המכונה גם כ"מדד הפחד" זינק היום ביותר מ-30% על רקע הירידות החריפות בבורסות בארה"ב. נזכיר כי המדד מנבא את רמת תנודתיות הצפויה של ה-S&P500.  

באסיה נרשמה היום מגמה מעורבת ברקע ניסוי גרעיני חמישי במספר שערכה צפון קוריאה. בורסת סיאול ירדה בתגובה ב-1.25%. לפי דיווחים, לאחר הניסוי צפון קוריאה יכולה לחמש את הטילים שלה בראשי חץ גרעיניים. האירוע משפיע כמובן על מחירי הנפט בעולם.

באירופה המדדים המובילים רשמו היום ירידות של עד 1.2%, כאשר המשקיעים התאכזבו מאי-הפעולה של הנגיד מריו דראגי, שלצד הותרת הריבית אתמול ברמה אפסית, לא הודיע על הארכת או הגדלת רכישות האג"ח החודשיות בניגוד לתחזיות האנליסטים. בשוק חוששים כי הבנקים המרכזיים מתחילים לרדת מצעדי הקלה המוניטרית, לא רק באירופה.

"אם אכן הבנקאים המרכזיים איבדו אמון במדיניות המרחיבה, זה עלול להצית גל ירידות בוול סטריט", אמר לוקמן אטונוגה, אנליסט ב-FXTM. "הדובים רק מחפשים סיבה לחזור לשוק - המשקיעים צריכים לקחת את זה בחשבון", לדבריו.

לאחר שאתמול מחירי הנפט זינקו ב-4% על רקע ירידה במלאים בשבוע החולף, היום הזהב השחור ננעל בירידה של 3.7% ל-45.9 דולר לחבית.

בזירת המאקרו היום ב-17:00 התפרסמו נתוני המלאים הסיטונאיים לחודש יולי, שנותרו ללא שינוי, בהתאם לציפיות האנליסטים, זאת לאחר עלייה של 0.3% ביוני.  

אפל  מסרה אמש כי בניגוד לעבר היא לא תפרסם את נתוני מכירות האייפון 7 החדש בחודש הראשון להשקה. היום החברה מתחילה לקבל הזמנות מוקדמות לרכישת הסמארטפון. 

 

חברת קרוגר , מפעילת רשת המרכולים, תדווח לפני הפתיחה על דוחותיה הכספיים, כמו גם חברת הנדל"ן Hovnanian Enterprises (סימול HOV). אמש דיווחה חברת Restoration Hardware (סימול RH) על דוחות טובים מהתחזיות המוקדמות וחברת Finisar Corp (סימול FNSR) דיווחה על דוחות מאכזבים.  

בנק וולס פארגו  חויב לשלם קנס של 185 מיליון דולר במסגרת פרשה עם הרשויות על הפרת תקנות רגולטוריות הקשורות לפתיחת חשבונות, ותגמול עובדים על עמידה ביעדי מכירות.