ניוזוויק: אימפריית טראמפ קשורה לפוליטיקאים זרים ופושעים

"אם הוא ייבחר, כמעט כל החלטה שלו בענייני חוץ תעלה חששות חמורים לניגודי אינטרסים ותשקיע את ממשלו בביצה של בעיות אתיות" ■ אובמה: "טראמפ לא ראוי להנהיג בשום צורה שהיא"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

תחקיר של "ניוזוויק" על אימפריית העסקים של דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות, העלה כי חברת האחזקות שלו, טראמפ אורגניזיישן, קשורה לפוליטיקאים זרים ופושעים; אם הוא ייבחר, כמעט כל החלטה שלו בנושאי חוץ תעלה חששות לניגודי אינטרסים.

"בדיקה קפדנית של טראמפ אורגניזיישן, לרבות ראיונות עם אנשי עסקים וכמה משותפיו הבינלאומיים, חושפת מיזם עם קשרים עמוקים לפיננסירים גלובליים, פוליטיקאים זרים ואפילו פושעים, אם כי אין שום ראיה שטראמפ אורגניזיישן היה מעורב בפעילויות בלתי חוקיות", טוען השבועון, על פי ציטוטים חלקיים שהקריאה אמש (ג') רייצ'ל מדו, המגישה המרכזית בערוץ החדשות הליברלי MSNBC. הידיעה של "ניוזוויק" טרם עלתה לאוויר, והציטוטים של NSNBC נשענים על הדלפה, כנראה ממערכת השבועון עצמו.

בקטעים אחרים שהוקראו ב-MSNBC נאמר עוד: "טראמפ אורגניזיישן טווה קורי התסבכויות שאי אפשר פשוט לנתק אותם... אם טראמפ אכן ייכנס לבית הלבן ומשפחתו תוסיף לקבל הטבות כלשהן מהחברה במהלך כהונתו כנשיא או אפילו אחריה, כמעט כל החלטה שלו בנושאי חוץ תעורר חששות חמורים של ניגודי אינטרסים ותשקיע את ממשלו בביצה של בעיות אתיות".

טראמפ נתון עתה בלחצים כבדים בגין אחד מהמיזמים שלו, "אוניברסיטת טראמפ" (שנסגרה בינתיים). סטודנטים לשעבר תובעים אותו לדין בהאשמות שהמוסד הזה, שלא היה לו רישוי אקדמי, הונה אותם. המשפט צפוי להיפתח לפני הבחירות, ועתה מנסים פרקליטיו להזיז את מועד המשפט עד לאחריהן. הוא אף משמש מטרה לביקורות, שהקרן הפילנטרופית שלו, קרן טראמפ, תרמה בעיקר כספי אחרים, לא את כספו של טראמפ.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הופיע אתמול בעצרת בחירות בפילדלפיה במקום הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית, שמחלימה בבית מדלקת ריאות. הוא ניסה לעודד קהל דמוקרטי נלהב, שטרם התאושש מסרטון וידיאו שהראה את קלינטון כושלת בכניסה למכונינתה לאחר שעזבה במפתיע ובטרם עת עצרת זיכרון לקרבנות פיגועי הטרור של ספטמבר 11 בדרום מנהטן.

הוא הכריז כי קלינטון היא אישה "יציבה ואמיתית", המועמדת הכשירה ביותר לתפקיד הנשיאות, בעוד שטראמפ "אינו ראוי להנהיג בשום צורה שהיא".

הנשיא דיבר בזלזול על הרומן בין טראמפ לוולאדימיר פוטין: "רק בשבוע שעבר הופיע טראמפ בטלוויזיה הרוסית כדי להשפיל את צבא ארה"ב ולהתחנף לפוטין... טראמפ מאוהב בברנש הזה"...

 

"חשבו על מה שקורה למפלגה הרפובליקאית", הוסיף אובמה. "בעבר הם התנגדו לרוסיה ולרודנות בכלל... עכשיו המועמד שלהם משבח את את הברנש הזה (פוטין) וטוען שהוא מנהיג חזק מפני שהוא פלש למדינות קטנות, כלא את מתנגדיו, כובל את ידי העיתונות ודוחף את הכלכלה שלו לעבר מיתון".

"חשבו על כך שפוטין משמש מודל לטראמפ", אמר נשיא ארה"ב. "אני צריך לעשות עסקים עם רוסיה. זה חלק ממדיניות החוץ, אבל אתם לא רואים אותי מסתובב בשטח ומכריז, 'הנה, פוטין הוא המודל שלי.... האם אתם יכולים לתאר לעצמכם שרונלד רייגן היה סוגד למישהו כזה"?

אובמה השתדל לתייג את טראמפ כמועמד לא נורמטיבי ואת מערכת הבחירות הנוכחית - כתופעה חריגה: "לא מדובר פה בבחירה שגרתית בין מפלגות, בין ימין לשמאל; מדובר במשהו עקרוני יותר. עומדת לפנינו בחירה עקרונית על מהותנו כעם. זו בחירה על עצם מהותה של ארה"ב".

הנשיא הדגיש, כי קלינטון שקופה הרבה יותר מטראמפ. היא פרסמה את כל דיווחי המס שלה. הוא לא.

"מעמד העובדים תומך בטראמפ? באמת"? - שאל אובמה בלעג. "טראמפ הוא האדם שיוביל את העובדים? 70 שנה הוא לא התחשב בהם, התרחק מהם ועכשיו רוצה להיות מנהיג הפועלים"?