חשד לעבירות מירמה במיליוני שקלים בבל"ד: 20 בכירים נחקרו

המשטרה: חשד למנגנון שיטתי לכאורה במפלגה הערבית, של יצירת מצג-שווא אודות מקורם של מיליוני שקלים שהוכנסו לקופת המפלגה, תוך הונאת הרשויות ומבקר המדינה ■ בל"ד: "עוד נדבך במסע רדיפה פוליטית"

ח"כ ג'מאל זחאלקה/ צילום:תמר מצפי
ח"כ ג'מאל זחאלקה/ צילום:תמר מצפי

המחלקה הכלכלית בפרקליטות מלווה מזה חודשים ארוכים את החקירה המסועפת שמנהלת המשטרה בדבר חשדות לשחיתות של בכירים לשעבר במפלגת "ישראל ביתנו" וברשויות מקומיות. באוקטובר האחרון המליצה המשטרה להעמיד לדין 36 חשודים באותה פרשה. בימים או בשבועות הקרובים צפויה הפרקליטות להודיע אם היא מאמצת את המלצת המשטרה ואת מי מהחשודים היא החליטה לזמן לשימוע לפני העמדה לדין.

היום (א') התברר כי המחלקה הכלכלית החלה ללוות חקירה בחשד לשחיתות נוספת בעולם הפוליטי. הפעם של גורמים מהקצה השני של המפה הפוליטית - מפלגת בל"ד (ברית לאומית דמוקרטית), המפלגה הערבית הדוגלת בהפיכת ישראל למדינת כל אזרחיה. המפלגה, בראשות ח"כ ג'אמל זחלקה, התמודדה בבחירות האחרונות במסגרת מפלגת "הרשימה המשותפת", שאיחדה את 3 המפלגות הערביות.

המשטרה חשפה הבוקר כי היא חוקרת חשד לשורת עבירות מירמה בהקשר לכספים במיליוני שקלים שהתקבלו במפגלת בל"ד ושימשו למימון פעילותה.

המשטרה עיכבה לחקירה למעלה מ-20 חשודים מאזורים שונים בארץ, בהם בכירים ופעילים במפלגת בל"ד, עורכי דין ורואי חשבון, בגין חשד למעורבות בפרשה. לפי שעה לא עוכבו לחקירה נבחרי ציבור מהמפלגה.

לדברי המשטרה, לפי החשד, חברו המעורבים לגיוס כספים ולהסתרת מקורם ומסלולם, תוך ביצוע שורת עבירות, שבמרכזן קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף, שימוש במסמך מזויף, הלבנת הון, עבירות על חוק מימון מפלגות ועל חוק הרשויות המקומיות ועוד.

החקירה החלה באישור היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין, בהתאם להמלצת פרקליט המדינה, שי ניצן, נוכח ממצאי דוח מבקר המדינה בנושא. ממצאי דוח המבקר ותוצרי חקירה סמויה יסודית ומעמיקה שניהלה היחידה הארצית של המשטרה ביססו חשד לכך שבכירים ופעילים במפלגת בל"ד, בצוותא עם מעורבים רבים נוספים, בהם עורכי דין ורואי חשבון, ניהלו בשנים האחרונות מנגנון שיטתי לכאורה של יצירת מצג-שווא אודות מקורם של מיליוני שקלים שהוכנסו לקופת המפלגה ושימשו למימון פעילותה, כל זאת תוך הונאה של הרשויות ושל מבקר המדינה.

לפי החשד, מיליוני שקלים שהושגו לכאורה ממקורות שונים בארץ ובחו"ל, דווחו במירמה ככספים שמקורם לכאורה בתרומות ממאות רבות של תורמים בארץ.

במסגרת פעולות החקירה הבוקר ערכו כוחות משטרה חיפושים בבתי החשודים ובמשרדיהם, בהם משרדים שונים של המפלגה, ותפסו מסמכים וחומרים וכן נכסים וחשבונות בנק הקשורים למעורבים, לצורך בקשות חילוט בהמשך.

החקירה לוותה מראשיתה על-ידי הפרקליטות - תחילה על-ידי פרקליטות מחוז צפון ובהמשך כאמור על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, כאשר פרקליט המדינה והיועמ"ש עודכנו בהתפתחויות במהלך החקירה. פעולות חקירה רגישות הובאו מראש לאישור היועמ"ש.

החקירה מנוהלת על-ידי היחידה הארצית של המשטרה ובסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. בפעילות שבוצעה במשך החקירה הסמויה והבוקר, עם היציאה לחקירה גלויה, נטלו חלק כוחות ממספר מחוזות ויחידות של המשטרה וכן מהיחידה לפיקוח על נותני שירותי מטבע במשרד האוצר. 

 

בל"ד: "עוד נדבך במסע הרדיפה הפוליטית"

ממפלגת בל"ד נמסר כי אנשיה מגנים בחריפות את מעצר עשרות הפעילים. "זו הסלמה מסוכנת, עוד נדבך במסע הרדיפה הפוליטית נגד המיעוט הערבי בכלל ונגד התנועות הפוליטיות בפרט", נאמר בהודעת המפלגה. "בל"ד דוחה בתוקף את ההאשמות לכאורה נגדה ונגד חברים בשורותיה ומדגישה כי היא מנהלת את ענייניה המפלגתיים והכספיים במסגרת החוק. הפרסומים כאילו מדובר בעבירות של ניהול כספי של בל"ד הם מצג-שווא שנועד לכסות על הכוונה האמיתית, שהיא להשתיק את בל"ד ולפגוע בתפקודה ובתפקידה הפוליטי כחוד החנית במאבק נגד דיכוי, אפליה ושלילת זכויות".

בבל"ד ציינו כי לא ברור כיצד סוגיה של מימון מפלגות שנמצאת בעיצומה של בדיקת מבקר המדינה הופכת בין-לילה ל"גל מעצרים שרירותיים באישון לילה, בניסיון להפחיד ולהרתיע ולפגוע בתדמיתה של המפלגה. דבר זה נעשה באווירה כללית של פשיזציה וגזענות נגד הציבור הערבי בכללותו. כל ניסיונות הרדיפה הפוליטית נגד בל"ד נכשלו, וגם הפעם יתברר שההר יוליד עכבר".