בקרוב: עתירה לבג"ץ נגד המתנה שמשרד התקשורת נתן להוט

עמותת "הצלחה" תעתור לבג"ץ נגד החלטת השר צחי הנגבי לבטל את חובת הפריסה האוניברסלית של הוט

צחי הנגבי / צילום: רוני שיצר
צחי הנגבי / צילום: רוני שיצר

עמותת "הצלחה", התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת, הודיעה כי בכוונתה לעתור לבג"ץ בעקבות החלטת שר התקשורת בפועל, צחי הנגבי, לדחות את הסכם הפריסה האוניברסלית של הוט, במסגרת הסדר חדש לפיו במקום הפריסה שבה חויבה, תספק הוט את שידורי הטלוויזיה שלה על גבי התשתיות של בזק בכל אותם יישובים שבהם היא לא פרוסה.

אתמול (א') החליט הנגבי לאמץ את המהלך שהוביל מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, ואישר את המלצת הוועדה המייעצת לדחות את חובת הפריסה האוניברסלית של הוט בשנה, ובמקום זאת לחייב אותה להציע לכל המנויים ביישובים שבהם היא לא פרוסה את שירותי הטלוויזיה שלה על גבי האינטרנט, כלומר על גבי תשתיות בזק.

ההסכם מדבר על כך שהוט תחויב - במקביל לדחיית הפריסה - לבצע שדרוג ברשת שלה, אך תוכנית מפורטת לא הוצגה לציבור, והמשרד הסתפק בכך שהוא ייכנס לשיחות עם הוט על תוכנית ההשקעות.

עמותת "הצלחה" תטען כי השימוע שנעשה פגום, וכי משרד התקשורת לא מסר את כל המידע ואת חוות-הדעת הכלכלית וההנדסית לציבור במסגרת השימוע שערך. כמו כן, מבחינה מהותית אין שום סיבה אמיתית לבטל את ההסכם מלפני שנתיים שנקבע בתקופתו של שר התקשורת לשעבר, גלעד ארדן. מדובר בפגיעה בפריפריה ובציבורים מוחלשים שלא יוכלו לקבל תחרות מצד הוט.

התנועה לאיכות השלטון פנתה גם היא במכתב לשר הנגבי ולפילבר, ובו היא טוענת כי זה בלתי מתקבל על הדעת שהוט לא תעמוד בחובת הפריסה שלה - ומנגד תקבל ממשרד התקשורת הכשר לתוכנית השקעות שכלל לא ידוע על מה היא מבוססת.

לדברי התנועה, "בנסיבות אלה, בהן גוף מסחרי בוחר להתעלם באופן בוטה ומופגן מחובותיו החוקיות על חשבון 237 יישובים ברחבי הארץ הסובלים מאי-שוויון משווע, והכול בחסות משרד התקשורת, אשר לא רק שנמנע מלפקח ומלאכוף על גוף זה שהוא אכן פועל בהתאם לחובותיו במשך 24 החודשים האחרונים - ברור כי אסור למשרד התקשורת להמשיך ולאפשר לחברת הוט להלבין את הפרותיה הבוטות, וכי עליו לפעול באופן מיידי לאכיפת חובותיה של חברת הוט, כפי שנקבעו על-ידי השר ארדן.

"עוד מתבקש כי יועברו לעיוננו כל המסמכים אשר עמדו בבסיס ההחלטה לאפשר להוט להשתמש בתשתיות חברת בזק, לרבות חוות-דעת הנדסית וחוות-דעת אגף הכלכלה, כאמור לעיל, אשר רק חלקם פורסם לציבור באיחור ובלא הזדמנות אמיתית להתייחס אליהם ולהציג עמדות בפני הוועדה בטרם תקבל את החלטתה.

"פגמים אלה הופכים את הליך קבלת ההחלטות על-ידי המשרד לכזה הלוקה בפגמים משמעותיים היורדים לשורש העניין, עד כדי שהם מחייבים את בטלות ההחלטות האחרונות שהתקבלו וקיום הליך שימוע מסודר על פני תקופת זמן סבירה ותוך גילוי כל המידע הרלוונטי לציבור".

נזכיר כי שר התקשורת לשעבר ארדן כבר הסכים להתפשר עם הוט, ובתמורה לחיובה להשלים את הפריסה ולא לקנוס אותה, הוא העניק לה תוכנית מדורגת לפריסה, שבחודש הבא בנובמבר מגיעה תחנת הבדיקה הראשונה שלה. על-פי התוכנית, הוט חויבה להשלים הפריסה ב-61 יישובים, וכמובן שהיא לא פרסה ולו ביישוב אחד.