המשכנתא ירדה בספטמבר - אבל הריביות ממשיכות לעלות

בספטמבר נלקחו משכנתאות ב-4.9 מיליארד שקל, והמשכנתא הממוצעת ירדה ל-680 אלף שקל ■ הריבית טיפסה באותו חודש בעוד כ-0.2% בממוצע

משכנתאות / צילום: תמר מצפי
משכנתאות / צילום: תמר מצפי

ריבית המשכנתאות ממשיכה לעלות. בנק ישראל פרסם היום (ג') את הנתונים לביצועי שוק המשכנתאות בחודש ספטמבר, שמהם עולה כי הריבית עלתה במסלולים השונים בטווח של 0.15%-0.25%.

מהנתונים עולה כי ספטמבר היה חודש חיובי בשוק הדיור, אם כי עם ביצועים נמוכים יותר מהתחזיות. היקף המשכנתאות החדשות עמד בספטמבר על 4.9 מיליארד שקל, בה בעת שבמערכת הבנקאית העריכו מוקדם יותר כי יסתיים עם משכנתאות ב-5.2-5.5 מיליארד שקל. היקף המשכנתאות בחודש ספטמבר היה נמוך ב-5% מההיקף החודשי הממוצע בשנה האחרונה, העומד על 5.1 מיליארד שקל.

ירידה נרשמה גם בהיקף המשכנתא הממוצעת, שעמדה בספטמבר על 680 אלף שקל, לעומת 709 אלף שקל באוגוסט. זהו למעשה הנתון הנמוך ביותר מאז חודש אפריל האחרון. עם זאת, עדיין מדובר בנתון הגבוה מהממוצע בשנה האחרונה - 670 אלף שקל.

המגמה הבולטת יותר מבין הנתונים השונים היא שריבית המשכנתאות ממשיכה לעלות, ולהשלים עלייה שמגיעה עד לעשרות אחוזים בתוך שנה. מהנתונים שפרסם בנק ישראל עולה כי בספטמבר עלתה הריבית בכל המסלולים בסדר גודל ממוצע של 0.2%. במסלול הצמוד למדד בריבית קבועה ומשתנה היא עלתה ב-0.25% וב-0.23% בהתאמה, ובמסלול הלא-צמוד בריבית קבועה ומשתנה היא עלתה ב-0.17% וב-0.15%, בהתאמה.

הריבית במסלול הלא-צמוד עמדה בממוצע בספטמבר על 3.07%, וחצתה בראשונה זה יותר משנה את רף ה-3%. בתוך שנה עלתה הריבית במסלול זה בכ-25%, כאשר בספטמבר אשתקד היא עמדה על 2.44%. במסלול צמוד מדד, העלייה הייתה אף חדה יותר. הריבית במסלול זה עמדה בממוצע על 3.45% לעומת 2.39% בספטמבר אשתקד, כלומר מדובר בזינוק של יותר מ-40% בשיעור הריבית.

העלייה החדה בריביות המשכנתאות מתרחשת למרות שריבית בנק ישראל נותרה ללא שינוי זה תקופה ארוכה. הרקע לעליות הוא מגבלות רגולטוריות שהטיל בנק ישראל בנושא ההון של הבנקים בכלל ובתחום המשכנתאות בפרט, וזאת בין היתר על מנת לנסות ולצנן את שוק המשכנתאות. כתוצאה מכך, התייקר ההון של הבנק, שהוא למעשה מעין חומר הגלם של הבנקים במתן אשראי, ועלייה זו גולגלה אל המחיר הסופי ללקוחות. כמו כן, בשל המרווח הנמוך בשוק המשכנתאות, חלק מהבנקים - ובמיוחד הפועלים ולאומי - החליטו להקטין חשיפה לתחום, ולמקד את צמיחת תיק האשראי במגזרים רווחיים יותר כגון ההלוואות לכל מטרה של משקי הבית. דבר זה הביא גם כן לירידה ברמת התחרות בשוק המשכנתאות, ולעליית מחירים. ביטוי נוסף להקטנת חשיפת הבנקים לתחום המשכנתאות, הוא שחלקם מכרו תיקי משכנתאות למשקיעים המוסדיים.

ומה באשר לצפוי בהמשך? נזכיר כי בבנקים מעריכים כי חודש אוקטובר הסתיים עם ביצועים חלשים יחסית של 3.5-4 מיליארד שקל. הסיבה לכך היא חגי תשרי שחלו השנה כולם בחודש אוקטובר. בבנקים מציינים כי מוקדם לדעת האם מתחיל שינוי מגמה והאטה בשוק הדיור, וכי בחודשים הקרובים ניתן יהיה לדעת זאת טוב יותר. עם זאת, אם לפני כמה חודשים העריכו בבנקים כי שנת 2016 תסתיים עם משכנתאות חדשות בהיקף של 60 מיליארד שקל, הרי שכעת נראה כי לא בטוח שהדבר יקרה. בחודשים ינואר עד ספטמבר ניתנו משכנתאות בכ-46 מיליארד שקל. בנובמבר ובדצמבר צריכים להינתן משכנתאות בהיקף של 10 מיליארד שקל לפחות כדי לחצות את רף 60 מיליארד שקל.

העלייה בריביות המשכנתאות בשנה האחרונה
 העלייה בריביות המשכנתאות בשנה האחרונה