באותה סירה: הצרות המשותפות של אפל ופייסבוק

ההתמקדות במקור אחד לצמיחה בהכנסות - פרסום עבור פייסבוק, והאייפון עבור אפל - מדאיג את המשקיעים ■ הפתרון הוא גיוון במקורות ההכנסה, והדרך לשם עוברת דרך הנכס העיקרי של החברות - המשתמשים

טים קוק אפל / צלם: רויטרס
טים קוק אפל / צלם: רויטרס

אפל  ו-פייסבוק  הן שתיים מענקיות הטכנולוגיה הגדולות של זמננו, המאיישות את המקום ה-1 וה-6 בטבלת התאגידים הגדולים בעולם במונחי שווי שוק. למרות החפיפה המוגבלת בין עסקי שתי החברות, ניתן למצוא קווי דמיון לא מועטים בין האתגרים הגדולים הניצבים בפניהן.

השבוע, דיווחה פייסבוק על דוחותיה לרבעון הקודם, שהראו גדילה של 91% ברווח למניה, וצמיחה של 56% בהכנסות החברה. למרות הנתונים, המדהימים עבור חברה בגודלה של פייסבוק, מניית החברה צנחה מאז פרסום הדוחות ורק כעת מראה סימני התאוששות. הירידה האמורה נבעה מהערות של מנהל הכספים של החברה, דייויד ווהנר, שצפה האטה בקצב צמיחת ההכנסות מפרסום ב-2017. ההאטה, לפי ווהנר, תגיע בעקבות עצירת הגידול במספר הפרסומות המוצגות למשתמשים.

כיום, פייסבוק מייצרת מעל 90% מההכנסות שלה מעסקי הפרסום. בעוד שווהנר הבטיח כי החברה תשקיע משאבים רבים במחקר ופיתוח במטרה למצוא מקורות הכנסה חדשים, האטה אפשרית בהכנסות ממוצר כל כך מרכזי גרמה לבהלה בקרב המשקיעים.

התלות במוצר אחד המספק את מרבית ההכנסות, ההתמודדות עם רוויה והניסיון המתמיד לחפש מקורות הכנסה חדשים, מוכרים כולם לחברה אחרת בתחום - אפל. כאשר זו פרסמה את דוחותיה הרבעוניים באוקטובר, אלו כללו דיווח על ירידה בהכנסות (בהתאמה שנתית) - הראשונה מזה עשור. המשקיעים התמקדו בנתון אחד - ההאטה בצמיחת מכירות מוצר הדגל של החברה, שאחראי ליותר מ-60% מהכנסותיה, מכשיר האייפון.

בעוד ששתי החברות מתמודדות, כאמור, עם האטה בצמיחת ההכנסות ממוצריהן המובילים, יש להן דבר נוסף במשותף - מעל מיליארד משתמשים. הרשת החברתית ויצרנית הסמארטפונים אספו בסיסי משתמשים עצומים, ובעוד מוצרי הליבה מאטים, ההזדמנות עדיין קיימת להציג לבסיס המשתמשים את "הדבר הגדול הבא". 

נראה שפייסבוק תולה תקוות רבות בסביבת המסחר האלקטרוני שהשיקה, Facebook Marketplace. הפלטפורמה אמורה לספק לפייסבוק אופק צמיחה מבטיח, וכל שהחברה צריכה לעשות כדי לממש זאת הוא לרתום את בסיס המשתמשים העצום שכבר נמצא ברשותה.

 

מצדה של אפל, נראה שהעתיד מצוי בתחום השירותים - האייטונס, האיי-קלאוד, אפל מיוזיק, אפל פיי ועוד. החברה מטפחת את התחום האמור, והוא גומל לה ברווחיות יוצאת דופן - ברבעון האחרון היו אחראים השירותים ל-14% מהכנסותיה של החברה, אך התחום סיפק כרבע מהרווח התפעולי שרשמה.

מנכ"ל אפל, טים קוק, הכריז כבר כי הצמיחה בשירותים שמציעה אפל לא תלויה במכירות האייפון המאטות. דוגמה לכך ניתן לראות בנתונים המדהימים של שירות אפל פיי, שהראה צמיחה של 500% (בהתאמה שנתית) בשנה האחרונה.