"הממשלה היא האחראית למצב בתחום הבטיחות בענף הבניה"

כך אמר ח"כ אלי אללוף (כולנו), יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנס חירום שעסק בבטיחות באתרי הבנייה ■ ח"כ אייל בן ראובן בכנס: "אנחנו נדרוש מכולם אפס סובלנות לתאונות עבודה"

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

"בעיני הממשלה היא האחראית בראש ובראשונה למצב בתחום הבטיחות בעבודה בענף הבניה", כך אמר היום (א') ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנס חירום שערכה התאחדות בוני הארץ בנושא התאונות באתרי הבנייה וסוגיית הבטיחות. 

"הממשלה לא מתואמת עם הצרכים של הענף בשום דבר", המשיך ח"כ אללוף, "קל להתנפל על 22 מפקחים שלא מגיעים לאתרים, כשתחתם 13 אלף אתרים. מי אחראי עליהם? מי אחראי לתת להם תנאים סבירים לעבודה? המדינה! היא צריכה להסדיר רגולציה, לענות על הצרכים שלהם, יום יום אנשים יוצאים לשטח ולא מוגנים. אנחנו רוצים להבטיח שבכל אתר נבחין בין תפקיד מנהל עבודה לאחראי בטיחות. ביטוח לאומי משלם כל שנה, כולל תאונות בענפים אחרים מעל ל-4 מיליארד שקל בשנה, המשק מאבד במושגי פיריון עבודה בעקבות התאונות 11 מיליארד שקל בשנה. אני חושב שאנחנו במצב כזה שכל הממשלה צריכה להירתם למשבר". 

בפתח הכנס אמר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק: "למרות שאין לנו חובה רגולטורית לעשות זאת, ההתאחדות השקיעה עד היום מיליוני שקלים בתחום זה. פעילות זו לוותה במעט מידי מעורבות והשקעה של הממשלה. אנו שומעים נתונים על המחסור בפיקוח, על המחסור בתקציבים בריחה של השרים מלעסוק בעניין הזה לאורך כבר שנים ארוכות. זה ביזיון. ממשלות ישראל גררו רגליים במשך שנים וכעת אנחנו רואים, כיצד עולות שוב ושוב בכנסת קריאות לממשלה לפעול, ואיך היא מוצאת שוב ושוב תירוצים להימנע מטיפול בתחום החשוב הזה.

"עליכם, רבותי חברי כנסת, ועל הממשלה, חלה חובה לקבל החלטות מושכלות שיטפלו בתופעה הבלתי נסבלת הזו. אבל חשוב לא פחות שתקבלו החלטות שיבטיחו כי מי שיפגע בעקבות התנהלות לא מקצועית או לא חוקית - יהיה באמת זה שפעל בניגוד לחוק. חשוב שכל קבלן שעבר על החוק ויזלזל בנושא הבטיחות בעבודה באתר שלו, ישלם את המחיר הקבוע בחוק. אבל, הסתפקות בהטלת סנקציות רק על קבלנים שעברו על החוק, לא תביא תוצאות, ללא הרחבת הצוות המקצועי והידע של העובדים בכל אתר ואתר בנייה, וללא טיפול בעובדים סוררים", כך בריק.

חבר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ איל בן ראובן השתתף גם הוא בכנס ואמר: "אנחנו מכוונים להורדת מספר ההרוגים בתאונות בענף הבניה למספר חד ספרתי בתוך שנתיים. לא נגיע לאפס הרוגים, זה היעד. המטרה השנייה היא להפוך את ישראל להיות בין המובילות בעולם בתחום תרבות וניהול העבודה. אנחנו נדרוש מכולם אפס סובלנות לתאונות, נביא עדכון של הרגולציה, ניצור מוטיבציה בקרב כלל העוסקים בנושא באמצעות חיזוקים חיוביים על תוצאות טובות. אני מדבר על עידוד ותגמול, סבסוד של המדינה של מי שמשתמש בכלי בטיחות. יש ארצות שבהן אין אדם שנכנס לאתר בנייה בלי להציג תעודת הכשרה מינימלית בבטיחות בעבודה. זה אפשרי ונגיע לשם כי אם לא, נגיע לבתי קברות. שר הרווחה והעבודה צריך לקחת אחריות, אני אופטימי ומקווה שזה יקרה".