נעילה חיובית בבורסה בת"א; אל על עלתה ב-2.3%

עליות בוול סטריט ובאירופה ■ מניית אפריקה נחתכה ב-28% בצל הצעה נוספת להסדר חוב בחברה ■ אל על: לשיבושים בטיסות לא תהיה השפעה מהותית על תוצאות החברה

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

הבורסה בת"א ננעלה היום (ב') בעליות קלות, על רקע מגמה שלילית שאפיינה את המסחר בשוקי העולם בסוף השבוע ולאחר שאתמול ננעל המסחר בת"א בעליות שערים. בורסות אירופה מתנהלות במגמה חיובית, בהתאם למגמה בנעילת המסחר באסיה. המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות שערים.

 


לאחר שהשווקים עיכלו את בחירתו של דונלד לטראמפ לנשיאות ארה"ב, המשקיעים תוהים כעת לאן ינשבו הרוחות בכל הנוגע למדיניות המוניטארית והפיסקאלית בעידן טראמפ. מחד שוקי המניות קיבלו בברכה את טראמפ, במיוחד מניות הפיננסים שטיפסו בממוצע כ-10% מאז בחירתו. מאידך, המשקיעים בשוקי האג"ח נבהלו וברחו לנכסים אחרים כגון שוק המניות, הדולר והזהב.

הקטליזטור המרכזי שהניע את התנודות החדות בשווקים הפיננסים היו התחזיות לפיהן טראמפ יממש את המדיניות עליה הצהיר בקמפיין הבחירות, קרי, הרחבה פיסקאלית אגרסיבית לצד קיצוץ במסים ומדיניות סחר חוץ בדלנית (בעיקר ביטול הסכמי סחר חופשי והטלת מכסים על יבוא). כך, מדיניות פיסקאלית מרחיבה לצד מכסים על יבוא עלולה, ע"פ התחזיות, להאיץ את הצמיחה בקצב הדרגתי אך לצד זאת גם את האינפלציה, וכפועל יוצא מכך להוביל לריסון מוניטארי. (העלאת ריביות הפד בקצב גבוה יותר).

 

ובזירה המקומית, באוצר מעלים ספקות בכל הנוגע להמשך קצב הצמיחה הגבוה בישראל. לפי הסקירה השבועית שפרסם אתמול הכלכלן הראשי, הצריכה הפרטית ובייחוד הקצב המוגבר של רכישות הרכב, "ניפחו" את צמיחת התוצר ברבעונים האחרונים. עם זאת, באוצר מציינים כי כבר ברבעון השלישי של השנה חלה האטה מסוימת בצמיחת הצריכה הפרטית וברכישות כלי הרכב ולכן ברבעונים הבאים קצב הצמיחה עלול להתמתן. (לסיפור המלא).

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון הגיב לסקירה של האוצר וציין כי "קשה להניח שנראה שינוי במדיניות המוניטרית בישראל עוד זמן רב. כך, סביר להניח שלאחר שהשווקים התאימו עצמם לכהונת טראמפ, גם שוקי האג"ח יתאימו עצמם בהתאם למצב בכל משק בנפרד. היינו, עליית התשואות לצד השיפוע התלול משקפים את "פרמיית טראמפ" שלא בטוח שהיא רלוונטית לישראל".

אנליסטים בסיטי נפגשו עם בכירים בטבע  ושוחחו עמם על מצב החברה. בעקבות הפגישה מעריכים בסיטי כי המשך הצמיחה בחברת התרופות תלוי ביציבות המחירים בשוק ובהשקת תרופות חדשות. בבנק האמריקאי מעניקים למניית טבע מחיר יעד של 75 דולר, פרמיה של כמעט פי 2 על המחיר הנוכחי.

מניית אפריקה ישראל   הוסיפה לבלוט במסחר והתרסקה בכ-28%. זאת על רקע הצעה חדשה להשקעה בחברה והסדר חוב שקיבלו מחזיקי האג"ח בחברה. במקביל, נראה כי המשקיעים החלו להפנים כי ערכה של אפרקיה נמוך יותר וכי הם עלולים לאבד את השקעתם במקרה של הסדר חוב. (לסיפור המלא).

אל על  המשיכה לרכז עניין על רקע סכסוך העבודה החריף בחברה. בעקבות הסכסוך ישנם שיבושים קשים בטיסות החברה ומספר בכירים התפטרו. אתמול פרסמה אל על הודעה לבורסה שבה היא טוענת כי השיבושים בטיסות לא ישפיעו באופן מהותי על התוצאות הכספיות שלה.