ת"א ננעלה בירידות; מניות הפארמה ירדו, אל-על נפלה כ-5%

דריכות בשווקים לקראת החלטת הריבית של הפד ביום רביעי ■ הנפט מזנק כ-5% ■ המסחר בוול סטריט מתנהל במגמה מעורבת

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

הבורסה בת"א ננעלה היום (ב') בירידות שערים, בעוד המשקיעים בארץ ובעולם ממתינים להחלטת המדיניות המוניטארית של הפד השבוע ועל רקע זינוק במחירי הנפט. בורסות אירופה נסחרות במגמה מעורבת, וכך גם המסחר בוול סטריט.

 

השווקים הפיננסים ממשיכים להגיב להחלטת הבנק המרכזי האירופי להרחיב את תוכנית התמריצים בעוד 9 חודשים עד דצמבר 2017. עם זאת, נגיד הבנק מריו דראגי אותת לשווקים כי מדיניות ההקלה הכמותית לא תימשך לעד והחליט להפחית את היקף רכישות האג"ח ב-20 מיליארד אירו ל-60 מיליארד אירו מדי חודש. 

כעת, המשקיעים נושאים את עיניהם לעבר ועדת השוק הפתוח של הפד, שתתכנס מחר ותפרסם את החלטת הריבית והמדיניות המוניטארית ביום רביעי. אומנם העלאת הריבית היא בבחינת עובדה מוגמרת והשווקים מתמחרים סיכוי של כ-100% לכך שהפד יפעל, אך יהיה מעניין לראות האם הבנק המרכזי ישנה את התחזיות שלו לגבי השנה הקרובה.

החוזים על הנפט  מזנקים היום בכ-4% לרמות שלא נראו מאז 2015, לאחר שסעודיה ויצואניות נפט אחרות שאינן חברות בקרטל אופ"ק אותתו כי הן מוכנות לקיצוץ נוסף בתפוקה בהיקף של כ-600 אלף חביות ביום. זאת בנוסף להסכם עליו חתמו יצואניות הנפט בשלהי נובמבר, במסגרתו יפחיתו את מכסות הנפט ב-1.2 מיליון חביות ביום.

"האירוע המשמעותי הבוקר הוא הזינוק במחירי הנפט בתגובה להסכמתן של מדינות שאינן חברות באופ"ק לקצץ את התפוקה", מציין עידן אזולאי מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון. "למרות שמדינות נוספות 'התנדבו' לקצץ את התפוקה, ההיסטוריה מלמדת שהקיצוץ בפועל היה נמוך משמעותית מהכמות שאותה התחייבו לקצץ. אלא שהמגמה השורית כעת בשווקים כל כך חזקה שהשוק לא ממתין לנתונים האמיתיים והוא מובל על ידי ציפיות בלבד, בדומה להתייחסות להבטחותיו של נשיא ארה"ב המיועד".

"אם המדיניות של טראמפ תספק צמיחה כלכלית לארה"ב, זה יהיה טוב גם לישראל. המצב שלנו יהיה תלוי בשותפות הסחר ולכן זה תלוי איך המדיניות של טראמפ תשפיע על הצמיחה שם", כך אמרה אתמול נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". (לסיפור המלא).

מניות במוקד

מניית אל-על   נסחרה בירידות על רקע הזינוק במחירי הנפט.

דירקטוריון אבנר  ודלק קידוחים  אישר אמש את תוכנית הפיתוח, תוכנית העבודה והתקציב המוצע לפיתוח השלב הראשון בתוכנית הפיתוח של פרויקט ליוויתן, בקיבולת של כ-12 מיליארד מטר מעוקב, בעלות של כ- 3.5 עד 4 מיליארד דולר.

טבע , מיילן  ופריגו , מניות הפארמה הגדולות במעו"ף, צנחו בעשרות אחוזים מתחילת השנה, בין היתר על רקע חולשה בסקטור. אתמול הן כאמור זינקו בחדות והמשיכו לרכז עניין גם היום. 

אלקטרה  הודיעה היום כי חתמה על הסכם לרכישת 60% ממניות חברת מגאסון אלקטרוניקה תמורת 86.4 מיליון שקל במזומן בנוסף לאופציה לרכישת יתרת מניות מגאסון שתהיה תקפה ל-30 יום מה-1 בדצמבר.

חברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ  מרחיבה את פעילותה בארה"ב, ואתמול עדכנה כי חתמה יחד עם שותפה על מערך הסכמים מחייבים לרכישת בניין משרדים בבוסטון תמורת 190 מיליון דולר.