מה התרחש מאחורי הקלעים לפני דחיית הדיון נגד ישראל?

החתן היהודי של טראמפ וסטיב באנון, שיהיה היועץ האסטרגי המיועד של הנשיא הנבחר, דיברו עם "בעלי ברית" בישראל ובארה"ב ■ ישראל איימה על מצרים שהיא תפעל נגד האינטרסים שלה בקונגרס

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

להחלטת מצרים לדחות את הדיון במועצת הביטחון על הצעת ההחלטה שלה נגד ההתנחלויות, אתמול (ה'), קדמה פעילות קדחתנית של חילופי דברים ומסרים לאורך צירי המשולש ניו-יורק - ירושלים - קהיר. הדרמה החלה לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיע למסקנה שהנשיא היוצא של ארה"ב, ברק אובמה, יסטה מנוהג בן עשרות שנים ולא יטיל וטו על הצעת ההחלטה המצרית. נוסח ההצעה קורא להפסקה "מיידית ומוחלטת של פעילות ההתנחלויות" בגדה המערבית ובמזרח ירושלים.

נתניהו התייחס לאפשרות של החלטת מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות כמשבר חמור והוא החליט לפעול בשלושה ערוצים מקבילים: בממשל אובמה, בצוות הנשיא הנבחר דונלד טראמפ ובלשכת נשיא מצרים, עבדל פתח א-סיסי. באותה עת, נערך שר-החוץ האמריקאי היוצא, ג'ון קרי, לשאת נאום במועצה שיסביר את הימנעות ארה"ב בהצבעה המתוכננת על יזמת מצרים.

בעקבות ישיבת קבינט שנערכה ביום ד' בערב, קרא נתניהו לממשל אובמה, בציוץ בטוויטר, להטיל וטו על הצעת ההחלטה. במקביל, שוחחו פקידים ישראליים עם יועצי טראמפ. לאחר היסוס האם הנשיא הנבחר צריך להתערב, החליטו ג'ארד קושנר, חתנו היהודי של טראמפ, וסטיב באנון, שיהיה היועץ האסטרטגי הראשי של הנשיא טראמפ, לכתוב ציוץ בשמו של טראמפ, שבו נקרא אובמה להטיל וטו על הצעת ההחלטה הצפויה במועצה.

קושנר היה גם המחבר הראשי של נאום טראמפ בוועידת אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, במארס, עם תשומה משגריר ישראל בוושינגטון, רן דרמר. לדברי "וושינגטון פוסט", אמש (ה'), דיברו קושנר ובאנון עם "בעלי ברית" בישראל ובארה"ב כדי לגבש דרכי פעולה נגד המיזם המצרי.

טיפולו של קושנר בפרשה החדשה מצביע על התפקיד המרכזי שהוא ימלא בתחום יחסי ארה"ב ישראל בתקופת נשיאותו של חותנו. באנון, שהיה פעם ראש אתר האינטרנט ברייטבארט, הפלטפורמה העיקרית של תנועת הלאומנים הלבנים באה"ב, תואר בעבר כאנטישמי, אך השגריר דרמר שיבח אותו במילים חמות לאחר שביקר במטה טראמפ בניו-יורק בחודש שעבר.

במקביל, החלה ישראל להפעיל לחצים כבדים על א-סיסי בקהיר. פקידי ממשל בוושינגטון אמרו ל"פוסט", כי בכירים ישראלים איימו על פקידי ממשלת מצרים שהם יפעלו נגד האינטרסים של ארצם בקונגרס בוושינגטון אם קהיר לא תדחה את הדיון במועצת הביטחון. לדברי "ניו יורק טיימס", א-סיסי עצמו טילפן לטראמפ כדי לדון כיצד "לקדם שלום אמת במזה"ת". לא ברור האם שיחה נערכה לפני או אחרי החלטת מצרים לדחות את הדיון במועצה.

ה"טיימס" מציין, שמשלחת פלסטינית ביקרה החודש בוושינגטון וקראה לצוות של פקידי ממשל לתמוך בהצעת החלטה נגד ישראל במועצת הביטחון או לפחות להימנע בהצבעה. פקידי הממשל לא אמרו אז לפלסטינים כיצד מתכנן אובמה לנהוג. בכל אופן, הפלסטינים לא הצליחו להיפגש עם מישהו מצוות טראמפ. סאעב עריקאת, ממנהלי המו"מ עם ישראל, אמר אתמול, בעקבות דחיית הדיון, כי המשמעות של וטו אמריקאי היתה עלולה להיות זניחת הפתרון של שתי מדינות ושל מאמצי השלום. הנציג הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, אמר בכעס בעקבות הציוץ של טראמפ נגד הצעת ההחלטה המצרית, כי טראמפ עושה את דברו של נתניהו.

לא ברור אם ומתי תעלה מצרים שוב את הצעת ההחלטה שלה במועצת הביטחון. על פי הערכה אחת, היא תניח אותה שוב על שולחן המועצה רק לאחר שטראמפ ייכנס לתפקידו. כך היא תשמור על כבודה ותאפשר לממשל החדש להטיל וטו על ההצעה. אך יש הערכות, שמדינות אחרות מוכנות להעלות הצעת החלטה אנטי-ישראלית במועצת הביטחון בשבועות האחרונים של הממשל היוצא, ובהן גם ניו-זילנד.