גלנט על "מחיר למשתכן": "התוכנית לא מושלמת, יש מה לשפר"

אביגדור יצחקי על ביטולי מחיר למשתכן: "בקריית ביאליק וגם ברעננה יש קבלנים שיצרו דירות שאף אחד לא רוצה אותן. מי רוצה דירה עם כיוון אוויר אחד? אנחנו מטפלים בנושא"

יואב גלנט  בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר
יואב גלנט בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר

וועדת הכלכלה דנה היום (ב') בתוכנית מחיר למשתכן ובטענה כי התוכנית מפלה את הפריפרייה אל מול המרכז בכל הנוגע להנחות שמתקבלות על מחיר הדירה. הדיון נערך לבקשת חברי הכנסת פרופסור מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני), יגאל גואטה (ש"ס), מאיר כהן (יש עתיד) ואורן חזן (הליכוד).

"התוכנית לא עובדת בפריפריה לצערי. הייתי שמח לפרגן אבל לצערי המציאות מראה אחרת", כך אמר חברת הכנסת מאיר כהן בפתח הדיון, "מאות זוכים בדימונה נדהמו לגלות שמחיר הדירה בה זכו זהה למחיר השוק של אותו קבלן. בירוחם, הוציאו דירות בפרויקט למכירה חופשית מאחר ואין דרישה, הזוכים וויתרו. כך גם בקריית ביאליק. שווה הרבה יותר לצעיר וצעירה, לגשת למכרז בראשון או בהרצליה. במדינה חייבת לאזן ולשנות את המציאות הזו".

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט שהשתתף בדיון התייחס לנושא הדיון ואמר: "יש הנחות במרכז ובפריפריה. מאז מאי 2015 שהתחלנו במחיר למשתכן יש דבר מרכזי אחד. את כל הקרקעות שהמדינה מוכרת היא מייעדת לזוגות צעירים. אנחנו דואגים למי שאין דירות קודם כל, ואנחנו לוקחים תקבולים גדולים שהמדינה יכולה לגבות ומחזירים אותם לאזרח". עוד אמר השר גלנט: "נכון, התוכנית לא מושלמת, יש מה לשפר, ואנחנו לומדים תוך כדי תנועה. אני באופן אישי חושב שצריך לשפר את הצדק החלוקתי. אלו דברים שאמרתי בפורומים שונים, הם עולים לדיון אבל אין עדיין החלטות בנושא.

"אני חושב שאפשר למשל שאדם שגר שלוש שנים בדירה בפריפריה יקבל אז מענק בגובה שנחליט. כחלק מהשלמת התמורה. זה רעיון שאני מאמין בו, אבל לא מקודם עדיין. בוחנים אותו במשרד. דבר נוסף הוא להתייחס גם למשפרי הדיור ואני חושב שצריך לכלול גם אותם בהמשך בתוכנית. המסר שלי הוא שהדברים ידועים, זה לא נעלם מאיתנו ואנחנו מטפלים. עדיף לפעול ולתקן תוך כדי תנועה מאשר לא לעשות".

יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, שהשתתף גם הוא בדיון הודה גם הוא שהתוכנית לא מושלמת אבל נעשים מאמצים לשפר את הדברים תוך כדי תנועה: "מי שעושה לא חף מטעויות. יש הבדל בהנחה בין המרכז לפריפריה. לא נתווכח על זה. יש מקומות בהם האחוזים גבוהים יותר ויש מקומות שפחות. יש את נושא הביטולים שעלה כאן. יש הרבה נרשמים ויש מי שזוכה ולא רוצה לממש. הבת שלי זכתה באופקים וביטלה. יש סיבות.

"בקריית ביאליק וגם ברעננה יש קבלנים שיצרו דירות שאף אחד לא רוצה אותם. מי רוצה דירה עם כיוון אוויר אחד? קבענו כללים בעיצוב הדירה ואנחנו נגיד לקבלן את מידת הבינוי הסופית. קבלנים מנסים לנצל את הדברים האלו מפה ומשם, מנסים לנצל פרצות . אנחנו מתקנים עצמנו תוך כדי תנועה. עשינו טעות בהתחלה, לא חייבנו בערבות חוק מכר. אבל פתרנו את זה בסיוע הממשלה וועדת הכספים. טיפלנו גם בנושא המימון ויחד עם בנק ישראל אפשרנו לקחת משכנתא במימון גבוה יותר".

חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס התייחסה גם היא לנושא הדיון ולטענות על אפליה ואמרה: " הוועדה הזו מתפספסת. אנחנו מדברים על התוכנית אבל צריך להבין שמצב הפריפריה הורע בעקבות התוכנית. יש מקומות שיש מחיר למשתכן בערים סמוכות. יש אנשים שזוכים בהנחה על ערך הדירה ומשכנתא במימון גבוה. אבל מי שאין ביישוב שלו מחיר למשתכן, מפסיד גם את זה וגם את זה. פעם היו מענקי מקום, והיום אין כלום. העיוות שנגרם הוא שהיום דירה בבית שאן עולה יותר מדירת מחיר למשתכן בראש העין. זה לא הגיוני".

עוד נושא שעלה בדיון היה הקושי של מי שזוכה בהגרלה לממש את זכותו בצורה נאותה. עו"ד ניר חזן, המייצג רוכש דירה במחיר למשתכן סיפר: " הלקוח שלי זכה בצפון, ונדרש תוך 48 שעות לבחור דירה ולחתום, בלי לדעת מה באמת יש בפרויקט. באותו פרק זמן לבחון את אמצעי המימון לגייס משכנתא. אחרי קבלת ההסכם יש 4 ימים לתת הערות. לאורך כל הדרך מבהירים לנו, הקבלן ומשרד המייצג, שאין שום שינויים. קחו את זה או תוותרו. אלו תנאים לא הגיוניים שזוכים לגיבוי של משרד הבינוי והשיכון או גורמים אחרים". בתגובה לדבריו ביקש יו"ר הועדה איתן כבל (המחנה הציוני) שיעביר מסמך לוועדה כדי שיוכלו לדון בנושאים אלו בהמשך.

לסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה כבל כי: " בסוף, זה לא רק המחיר של הדירה בפריפריה. אנשים לא באים רק בגלל מחיר נמוך. אם לא תהיה עבודה לשלם המשכנתא ולא תהיה נגישות למקומות העבודה גם אם יקבלו בחינם לא יעזור".