בית המשפט העליון: יוסי בכר ימשיך לכהן כראש עיריית בת-ים

העליון ביטל את פסק הדין של בית המשפט המחוזי וקבע כי "אין זה רצוי כי בית המשפט יפסול קולות בשל כך שהמועמד הבטיח הבטחה כללית שלא התכוון לעמוד בה"

יוסי בכר / צילום: עיריית בת ים
יוסי בכר / צילום: עיריית בת ים

בית המשפט העליון, בראשות השופט ניל הנדל, הפך את פסק הדין שניתן באפריל 2016, וקבע כי ראש עיריית בת-ים, יוסי בכר, ימשיך לכהן בתפקידו, וכי לא יתקיימו בחירות חוזרות בעיר. בכך ביטל העליון את פסק הדין של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שקבע כי הבחירות לראשות עיריית בת-ים מבוטלות בגלל ליקויי בחירות ומעורבות של ראש העיר הקודם, שלומי לחיאני.

באמצעות עורכי הדין איתן הברמן ואורי הברמן ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות' וכן עו"ד עודד רביבו ממשרד פישר, בכר, וול, אוריון, ערער בכר על פסק דין וטען כי הליקויים עליהם הצביע המחוזי אינם מצדיקים את ביטול תוצאות הבחירות, וכי אין בהבטחות בחירות משום שוחד בחירות.

שלושת שופטי העליון קיבלו את טענותיו של בכר וקבעו כי "לא בנקל יתערב בית המשפט בתוצאות הבחירות. על בחינת התנאים לביטול בחירות להיות ראויה וקפדנית. חובה לפקח על הבחירות כדי לשמור על טוהר ההליך שעומד ביסוד הדמוקרטיה. ברם, לפיקוח זה גבולות ברורים. למשל, אין זה רצוי כי בית המשפט יפסול קולות בשל כך שהמועמד הבטיח הבטחה כללית שלא התכוון לעמוד בה.

"העברת סוגיה כזו להכרעת בית המשפט פוגעת בדמוקרטיה. על בית המשפט לצעוד על חבל דק ועדין. אל לו להתערב בעניינים לא לו. לנוכח רגישות המלאכה ומורכבותה, גם במקרה של אומדנה, אל לבית המשפט להוסיף על כך מרכיבים ספקולטיביים, שאינם מן העניין".

לדברי השופטים, "כאמור, ישנם מקרים שבהם לא היה מנוס מביטול תוצאות הבחירות או הוראה לקיים בחירות חוזרות, וכך אמנם הורה בית המשפט. מקרה זה אינו נמנה עימם. בנסיבות כנסיבותינו, שבהן הממצאים העובדתיים אינם מבססים כדבעי את האפשרות שתוצאות הבחירות היו משתנות אלמלא הליקויים - אפילו אם מביאים בחשבון את השפעתם המצטברת - לא ניתן להותיר את ביטול הבחירות על כנו".

עו"ד אורי הברמן, אחד מעורכי הדין שייצגו את ראש העיר בכר, מסר: "פסק הדין נותן מקום של כבוד להכרעת הבוחר, לשיקול-דעתו ולהבנתו את המשחק הפוליטי". 

אלי יריב, חבר מועצת העיר בת-ים, מסר בתגובה: "בית המשפט העליון קבע באופן חד-משמעי כי הבחירות היו מושחתות. כעת הציבור יודע כי הבחירות היו מזוהמות במעשי שוחד וליקויים רבים. טובת תושבי בת-ים תמיד הייתה ותהיה לנגד עיניי, ולכן אמשיך להשמיע את הביקורת הציבורית ולפעול למען התושבים והעיר כולה".