הרב אליקים לבנון הורשע בגין התבטאויות גזעניות נגד ערבים

בהליך תקדימי בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה, נגזר עונש של נזיפה חמורה על הרב אליקים לבנון ■ בין השאר הוא אמר: "אסור למכוניות ערביות לצאת מהערים, ערבים שרוצים - ייסעו באוטובוסים"

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

בהליך תקדימי בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה, נגזר עונש של נזיפה חמורה על הרב אליקים לבנון, בגין התבטאויות גזעניות שלו כלפי הציבור הערבי. הרב לבנון הורשע, במסגרת הסדר טיעון, בהתנהגות שאינה הולמת את תפקידו כעובד מדינה. במסגרת ההסדר הודה הרב בהתנהגות שאינה הולמת את תפקידו כעובד מדינה.

ראש ישיבת ההסדר אלון מורה

הרב אליקים לבנון הוא ראש ישיבת ההסדר של אלון מורה ורב ההתנחלות אלון מורה במועצה האזורית שומרון, ונחשב כעובד במשרד לענייני דת.

זוהי הפעם הראשונה בה ננקט הליך משמעתי נגד רב מכהן שהוא עובד מדינה בגין התבטאויות גזעניות. רבני הרשויות המקומיות שאינם עובדי מדינה אינם כפופים להליכי משמעת של נציבות שירות המדינה (נש"מ), אלא להליכים משמעתיים בבית הדין למשמעת של עובדי הרשויות המקומיות, שם עדיין לא נערך הליך דומה בגין התבטאויות גזעניות.

בגזר הדין אמרו הדיינים כי ההסדר מקל במידה מסוימת עם הרב לבנון, והוסיפו: "דבריו של הרב לבנון פגעו ברגשות הציבור הערבי ובמרקם העדין שבין האוכלוסיות השונות בארץ. הפוטנציאל ההרסני שבהם אינו טעון הוכחה. לעבירות שנעברו היבט ציבורי רחב, בעיקר מעצם ביצוען על-ידי הנאשם, אשר לו סמכות תורנית והלכתית כרב. מנגד, נתנו דעתנו על קבלת האחריות מצד הנאשם, על הבעת צערו על אותן התבטאויות ועל ההבטחות כי יזהר בלשונו בעתיד".

הבעת דעות קדומות

התובענה נגד הרב לבנון הוגשה על-ידי עו"ד אילה הוניגמן מאגף המשמעת בנש"מ, בגין התבטאויות גזעניות של הרב בראיונות בתחנות הרדיו "קול חי" ו"גלי ישראל". מדובר על-פי התובענה, ב"התבטאויות מכלילות ופוגעניות נגד הציבור הערבי, שיש בהן משום הבעת דעות קדומות והטלת דופי ופגיעה ברגשות של ציבור שלם החי במדינה".

בין השאר אמר לבנון בהקשר למצב הביטחוני ולפיגועים כי "אסור למכוניות ערביות לצאת מהערים הערביות, ערבים שרוצים - ייסעו באוטובוסים". בראיון אחר הצדיק הרב לבנון את עמדתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) בעניין הפרדה בבתי חולים בין יולדות יהודיות וערביות, ואמר בין השאר: "מדובר במנטליות שונה של עם אחר. העם הזה גדל במנטליות של אלימות... בבתי חולים הם באים בעשרות, זאת מנטליות... נתקלתי בחרפות וגידופים - זאת התגובה על בקשת שקט...

"גם לא (מדובר ב)התרבות אירופאית - זו תרבות אחרת - מדובר בגויים, נוכרים, אבל הם שומעים. אומרים להם דבר הגיוני - הם לא מגיבים באלימות. כאן (אצל הערבים) התגובה השגרתית היא אלימות... אז אני בהחלט מבין את מי שלא רוצה שלידו ישכבו (ערבים)... הייתי עושה חיץ בין אלה לאלה - שמי שהמנטליות הזאת קשה עליו, יוכל להתרפא בבית חולים בנחת ובשקט, לפי המנטליות שהוא רגיל אליה".

המרכז הרפורמי לדת ומדינה, הזרוע הציבורית והמשפטית של התנועה ליהדות מתקדמת בישראל, והמטה למאבק בגזענות, מסרו בתגובה: "אנו מברכים על החלטת בית הדין של נציבות שירות המדינה כי הרב אליקים לבנון, רב המועצה האזורית שומרון, יינזף נזיפה חמורה בגין התבטאויות מסיתות וגזעניות נגד הציבור הערבי. בשנים האחרונות אנו נתקלים באמירות גזעניות קשות מצד רבנים הנושאים במשרות ציבוריות, ואשר משכורתם משולמת מכספי משלם המסים. רבנים שונים מתבטאים בעיקר כנגד הציבור הערבי, אך אמירות פוגעניות מופנות גם נגד קהילת הלהט"ב, התנועה הרפורמית ואחרים. 

"רבנים הנושאים משרה ציבורית אינם רשאים להתבטא ככל העולה על רוחם ולהפיץ גזענות ושנאה. ובכל זאת, בשנים האחרונות פנינו לרשויות עשרות פעמים בגין אמירות שכאלה. כיון שרוב הרבנים המתבטאים באופן שאינו ראוי הם רבני ערים, הרי שהסמכות להגיש נגדם קובלנה משמעתית מצויה בידי שרת המשפטים ולא בידי נציבות שירות המדינה, כמו במקרה של הרב לבנון. למצער, עד היום לא מצאה לנכון שרת המשפטים (או קודמיה) לפתוח בהליך שכזה כנגד אף רב, למרות אמירות חמורות מאד בעלות אופי גזעני ומפלה וקריאות להפרת פקודה ותעמולת בחירות".