"העיכוב בתגובת המדינה לעתירות נגד מס דירה 3 - הפרת צו"

טוענים כי העובדה שההתייחסויות של המדינה והכנסת לא הועברו עד 23 במארס, המועד אותו קבע בג"ץ, מחייבת את התייחסות בית המשפט לנושא

יחיד שהוא בעלים של מספר דירות ושיעור הבעלות בהן 249% חייב במס. צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
יחיד שהוא בעלים של מספר דירות ושיעור הבעלות בהן 249% חייב במס. צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

"אי-הגשת התייחסות המדינה והכנסת לבית המשפט במועד שנקבע היא הפרת צו שיפוטי" - כך כתבו היום (ב') עורכי הדין אייל בן-יהודה באום וזיוה ארנסטי, המייצגים קבוצת עותרים נגד חוק מס דירה שלישית, בבקשה דחופה שהגישו לבג"ץ.

העותרים טוענים כי העובדה שההתייחסויות של המדינה והכנסת לא הועברו עד 23 במארס, המועד אותו קבע בג"ץ, מחייבת את התייחסות בית המשפט לנושא.

עוד כתבו עורכי הדין ארנסטי ובאום בבקשה הדחופה: "בית המשפט הנכבד מתבקש לקבוע מועד לדיון בעתירה... בנוסף, ועל-מנת שבינתיים לא ישתנה מצב העותרים לרעה, מתבקש בית המשפט הנכבד להורות על הקפאת יישומו של פרק י"ב לחוק ההתייעלות הכלכלית (מס ריבוי דירות. א"ח), וזאת עד למתן החלטה אחרת".

נזכיר כי רק אתמול (א') נחשף ב"גלובס" כי למרות שהמדינה והכנסת ביקשו דחייה של שבועיים במועד הגשת התייחסותם לבג"ץ, בית המשפט טרם הגיב לבקשה.

המדינה והכנסת היו אמורות להגיש את עמדתן עד יום חמישי האחרון, ובקשת הדחייה הוגשה מספר ימים לפני כן. העותרים השונים נגד חוק מיסוי דירה שלישית התנגדו לבקשת הדחייה וכתבו לבית המשפט כי יסכימו לדחייה רק במקרה בו יקבע בית המשפט על הקפאת החוק. עם זאת, מועד ההגשה עבר, תגובות המדינה והכנסת לא הוגשו, ובג"ץ לא פרסם החלטה.

המצב הנוכחי - בו לא ניתנה החלטה, לא נקבע מועד לדיון בעתירות ולא נקבע הרכב השופטים שידון בהן - מוסיף עוד אי-ודאות לגבי חוק מיסוי דירה שלישית.

נזכיר כי רק לפני שבוע וחצי דחתה רשות המסים את מועד הדיווח שנקבע על-פי חוק, וזאת בשל אי-הבהירות. החוק קבע כי בעלי דירה שלישית ומעלה יצטרכו לדווח עד סוף חודש מארס, ורשות המסים דחתה המועד לסוף חודש יוני.

במקביל, באותה ההזדמנות נמסר מרשות המסים כי מאות בעלי דירות כבר החליטו למכור את הדירות הנוספות ולבקש ליהנות מההטבה שהחוק מאפשר. מדובר בהטבה בצורת מענק של עד 85 אלף שקל שיקוזזו מחיוב מס השבח בו חייבים מוכרי הדירות. ברשות המסים מסבירים כי העסקאות נקלטו ברשות המסים אך טרם הוכנסו למחשבי הרשות ,וזאת בשל העובדה שהמערכת החדשה המיועדת לטיפול במס החדש עדיין לא מוכנה.

בינתיים, אי-הוודאות לגבי עתיד החוק משפיעה על בעלי הדירות להשקעה וגם מעלה שאלה לגבי התחייבות המדינה להטבות, במקרה שהחוק יחזור לחקיקה חוזרת או יבוטל על-ידי בג"ץ.