עד 5% דיור ציבורי

מתי באמת נראה הקצאת דירות רצינית לדיור ציבורי?

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

"כל יזם יחויב להקצות עבור המדינה 5% מהדירות שייבנה לצורך דיור ציבורי" (שר השיכון אריאל אטיאס, אוקטובר 2011); "לקבוע כיעד אסטרטגי ארוך טווח שדיור ציבורי יהווה לפחות 5% מכלל מלאי הדיור במשק" (המלצות הוועדה למלחמה בעוני בישראל, יוני 2014); "מועצת מקרקעי ישראל אישרה את התוכנית להקצאת עד 5% מדירות מחיר למשתכן בפרויקטים נבחרים עבור הדיור הציבורי" (הודעת משרדי השיכון והאוצר, מאי 2017).

נשארנו עם "עד 5%", רק ב"פרויקטים נבחרים", כפוף להחלטת "הוועדה לתכנון ופיתוח" (המורכבת מנציגי האוצר, רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון). אפילו ההבטחה נשמעת צולעת, מסויגת וזהירה. משהו לגבי יעדים כמותיים? כמה דירות יהיו? איפה? מתי? שום דבר. בסה"כ קיבלנו דוגמה נוספת לתוכנית חשובה ואמיצה, המכירה בעובדה שאלפים רבים לא יוכלו להגיע לדירה בבעלותם (ודאי לא בשכונות חדשות והטרוגניות) גם אם המדינה תחלק את כל ההטבות שבעולם, שמתקשה לצלוח את הפרקטיקה.

הדבר היחיד שהיה חשוב למועצת מקרקעי ישראל לקבוע הוא שלא מדובר בתנאי שעלול לעכב חלילה מכרזי קרקע. כל עוד לא נקבע אחרת, מכרזים יצאו בנוהל הישן. אין זמן לעצור. זוכרים את ההבטחה ל-100 אלף זוכים בהגרלות מחיר למשתכן עד סוף 2017 (אביגדור יצחקי ואחרים)? נכון להיום (נתונים מעודכנים ל-7 במאי) זכו בהגרלות 9,684 מאושרים - אפילו לא 10% מהיעד. ונשארה קצת יותר מחצי שנה. גם החלום של משרד השיכון, שהמשרד יוכל לקנות דירות מחיר למשתכן עבור הדיור ציבורי מתקציב המשרד, התפוגג כלא היה. באוצר הסכימו שהמודל ל-5% דיור ציבורי יתומחר רק ממחיר הקרקע, כלומר כעוד מטלה שתעמוד מול עיני היזם ותגביל אותו במתן ההנחה על מחיר המקסימום שנקבע במכרז למ"ר דירה. באוצר נתלו במכרז האחרון בראשון-לציון (שטח מחנה צריפין המפונה), שם רכשו קבלנים קרקעות ל-2,510 דירות, 75% מהן במחיר למשתכן, עם הצעות שהיו נמוכות גם ב-15% ממחיר המקסימום למ"ר. אז במקום לתת הנחות של מאות אלפי שקלים לרוכשי דירות, ידרשו מעתה מהקבלנים כמה דירות לדיור הציבורי.

הבעיה היא, כפי שמודים גם באוצר, שראשון-לציון היא בינתיים היוצא מן הכלל. ובאשר לכלל, משקולת נוספת בדמות חבילת דיור ציבורי, שתקזז משולי הרווח ותעיק על השיווק ועל מיתוג הפרויקט, עלולה בהחלט להכביד על ספינת הדגל הרעועה למדי של מחיר למשתכן. כך נשארנו עם כסת"ח לא מזיק, החלטה שעושה נעים וטוב לכולם - דיור ציבורי, עד 5%, בפרויקטים נבחרים בלבד. מצוין ככותרות. לא מחייב שום דבר בשטח.