ניצן: ההסדר המקל עם יצחק כהן - לא בגלל שהוא שופט לשעבר

פרקליט המדינה בכנס לשכת עוה"ד באילת: "השיקול המרכזי בהסדר הטיעון שערכנו עם השופט לשעבר יצחק כהן היה לחסוך למתלוננת את הצורך להעיד במשפט"

שי ניצן / צילום: תמר מצפי
שי ניצן / צילום: תמר מצפי

"שיקול מרכזי בהסדר הטיעון שערכנו עם השופט לשעבר יצחק כהן היה לחסוך למתלוננת את הצורך להעיד במשפט. לא בכדי הסכימה המתלוננת להסדר הטיעון. בית המשפט השלום דחה את ההסדר, ואנו מכבדים את החלטתו, אך מה שהפריע לי היה הניסיון להציג כאילו ההסדר נועד להקל עם כהן בגלל שהוא שופט לשעבר" - כך אמר היום (ב') פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

ניצן התייחס בכך להחלטת בית משפט השלום בראשון-לציון לפסול את ההסדר שערכה הפרקליטות עם השופט לשעבר, אשר כלל אי-הרשעה של כהן בפלילים. בית המשפט ביטל את ההסדר והרשיע את כהן, נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת לשעבר, בהטרדה מינית של אחת מעובדות בית המשפט.

ניצן דיבר בהרחבה על הצורך של הפרקליטות לחתום לעתים על הסדרי טיעון עם חשודים, גם כאשר מדובר בנבחרי ציבור ומסיבות שונות. "אנחנו כורתים הסדרי טיעון בין היתר כדי לחסוך מתן עדות אצל נפגעות עבירות מין. הכלי של הסדר טיעון מאפשר לנו לא להעמיס מתח נפשי נוסף על מי שנפגע קשות, ומצד שני להביא להרשעה של הנאשם", הבהיר פרקליט המדינה.

עוד אמר פרקליט המדינה כי כאשר מדובר באישי ציבור ובדמויות מוכרות, יש חשיבות ללקיחת אחריות במסגרת ההסדר ולהודאה באשמה. "יש קהלים שיצעקו 'הוא זכאי, הוא זכאי' אם האדם אינו מודה במעשים", אמר ניצן.

שיקול נוסף לכריתת הסדרי טיעון עם אישי ציבור שהזכיר ניצן הוא חיסכון במשאבים. "המשאבים שבניהול משפטים הם לא עניין של מה בכך. את המחיר משלם הציבור. חייבים להבין, בכל הנוגע לניהול תיקים פליליים הזמן שלוקח לנהל תיק אחד משפיע על זמן הטיפול בתיקים אחרים הממתינים לתורם. ניהול משפט ארוך מעכב את עשיית הצדק בתיקים אחרים. אם במקום 10 תיקים נגיע לצדק מושלם, נסיים 100 תיקים באופן של צדק לא מושלם - עשינו צדק רוחבי גדול יותר", אמר ניצן, שהדגיש כי "הפרקליט הוא איש מקצוע. כל שיש לנו בעת קבלת החלטה הוא המצפן המקצועי שלנו".

ניצן הגן גם על הסדר הטיעון שערכה הפרקליטות עם עו"ד נבות תל-צור, שהועמד לדין משמעתי ולא לדין פלילי, בגין מעורבותו בשיבוש משפטי אהוד אולמרט שהיה לקוחו. "ההשעיה של תל-צור (למשך שנה מהעיסוק בעריכת דין. ח"מ) היא סנקציה קשה. כל טענה כאילו הקלנו עם תל-צור היא בעיניי השמצה חסרת יסוד, כי אנחנו אלה שהורינו על החקירה", הדף ניצן בנחרצות טענות שנשמעו נגדו בעניין זה.