השמש הישראלית מתבזבזת עלינו

בריטניה נהנית מ-24% אנרגיה סולארית, בעוד ישראל מגרדת רק 2%

שדה סולארי בערבה / צילום: רויטרס
שדה סולארי בערבה / צילום: רויטרס

בשבוע שעבר הושג בבריטניה שיא בייצור של אנרגיה סולארית - 24.3% מכלל האנרגיה המשמש להפקת חשמל. השימוש באנרגיה הסולארית הגיע ל-8.7 ג'יגה ואט (GW) בשעת הצהריים של ה-25 במאי, ועלתה על השיא הקודם שהושג כמה ימים קודם לכן.

לדעת מומחים, השיא בבריטניה מסמל תקופה חדשה בייצור אנרגיה באי הבריטי, ש-23% ממנה מגיעים מכורים גרעיניים, 30% מגז טבעי ו-1.4% מפחם. בבריטניה נעשה שימוש גם באנרגיה המיוצרת מרוח ומפלי מים. פרסום נתונים אלה חידש את מחאת יצרני האנרגיה הסולארית שם על קיצוץ התמיכה בפיתוח שדות סולאריים נוספים.

ומה כאן? בישראל שטופת השמש חורק מאוד תהליך האישורים להקמת שדות סולאריים של רשות החשמל. בשנים 2015-16 נרשם קיפאון מוחלט בפיתוח אנרגיה סולארית והיקף השימוש בה לייצור חשמל מגיע כיום בקושי ל-2% מכלל ייצור החשמל בארץ.

היעד הבא שנקבע הוא להגיע עד 2020 לייצור חשמל סולארי של כ-10% מכלל האנרגיה בישראל. הגורם הקובע את כללי המשחק הוא רשות החשמל, אך נראה כי צעדיה מושפעים מלחצים של חברת החשמל, הרואה באנרגיה הסולארית מתחרה. ישראל הייתה יכולה כבר לפני עשור ויותר להיות במצב שחלק משמעותי מייצור החשמל שלה יגיע מאנרגיה שאינה מתכלה, שמקורה בשמש. זה לא קורה.

דורית בנט, מנכ"לית החברה לאנרגיה מתחדשת אילת-אילות, אמרה לפני כשנה כי האנרגיה הסולארית עשויה לתרום כ-60% מסך האנרגיה הנצרכת ברמה הארצית. 60%? כפי שהדברים נראים כאן כיום, ספק רב אם ישראל תעמוד גם ביעד של 10% אנרגיה לא מתכלה בשלוש השנים הקרובות.