פגיעה בהתאגדות: ההסתדרות תובעת 15 מ' ש' מסודהסטרים

לפי התביעה, "עובדי סודהסטרים חוו פגיעה שיטתית, מתוחכמת וחסרת תקדים - בה מעורב גם הדרג הבכיר ביותר בהנהלה" ■ סודהסטרים: "ההסתדרות קיבלה כרטיס אדום מעובדי סודהסטרים בשל דרכה הבריונית וההסתה לאלימות שבה נקטו נציגיה ובראשם יו"ר מרחב הנגב, מאיר בביוף, שנגדו אף הוגשה תביעה אישית ע"י הנהלת החברה בסך מליוני שקלים"

סודה סטרים סודהסטרים / צלם: בלומברג
סודה סטרים סודהסטרים / צלם: בלומברג

ההסתדרות תובעת 15 מיליון שקל מחברת סודהסטרים בטענה לפגיעה שיטתית ומכוונת בהתארגנות עובדיה.

בתביעה, שהוגשה לבית הדין לעבודה בבאר-שבע, נטען כי עובדי החברה חוו "פגיעה שיטתית, מתוחכמת וחסרת תקדים - בה", לטענת התביעה, "מעורב גם הדרג הבכיר ביותר בהנהלה - בהתארגנות במפעל ברהט".

לתביעה מצורפות עדויות של עובדים ש"גויסו" על-ידי ההנהלה, לפי טענת התביעה, כסוכנים סמויים שקיבלו הוראות מדרגים בכירים לרגל אחר חבריהם לעבודה. עוד לפי כתב התביעה, החברה אף שכרה את שירותיה של חברת חקירות פרטית, במטרה להתחקות אחר צעדי העובדים המתאגדים, להכשילם ולפגוע בהם.

לצד בקשת הפיצוי דורשת ההסתדרות מבית הדין לעצור "באופן מיידי את התנהלות החברה בכל הנוגע לצעדים שנקטה כנגד העובדים המבקשים לממש את זכותם החוקית להתאגד".

בהודעת ההסתדרות צוין כי כ-1,200 עובדי סודהסטרים מועסקים במפעל החברה ברהט, ורובם משתייכים למגזרים מוחלשים בחברה הישראלית. אלה החלו להצטרף להסתדרות בחודש נובמבר 2016. "מהלך ההתארגנות נתקל מראשיתו ולכל אורכו בהתנגדות עזה מצד ההנהלה, שבאה לידי ביטוי בהתנכלות מתמשכת לעובדים המזוהים עם ההסתדרות". כפי שמתואר בכתב התביעה, בחלק מהמקרים ההתנכלות אף גלשה לכדי אלימות, מילולית ופיזית.

כאמור, לתביעה צורפו עדויות של עובדים שלפי הטענות "גויסו" על-ידי ההנהלה כסוכנים סמויים, לא פחות, שישתתפו במעגל הפגיעה בהתאגדות. "בחלק מהמקרים ההנהלה לא היססה לנצל את מצוקותיהם האישיות של העובדים הללו והבטיחה לסייע בפתרונן תמורת התחייבות שלהם לרגל אחר חבריהם לפס הייצור ואף לפגוע במובילי ההתאגדות. כך למשל אחד העובדים המדוברים מעיד כי קיבל הוראה מגבוה לשבץ את יו"ר ועד הפעולה בעמדה מבודדת וקשה, כדי שיתייאש ויעזוב את העבודה", כך בהודעת ההסתדרות.

"הראיות החד-משמעיות שהוצגו לבית הדין בכתב התביעה לא מותירות ספק ומתארות תמונה לפיה הנהלת סודהסטרים, בראשות המנכ"ל דניאל בירנבאום, מתנהלת בניגוד חמור לעולה מפסק דין פלאפון, האוסר על ההנהלה להתערב באופן כלשהו בהתארגנות עבודה. נזכיר כי רק לאחרונה פסק בית הדין לעבודה בבאר-שבע כי רמי לוי והרשת שבבעלותו רמי לוי שיווק השקמה פגעו בהתארגנות עובדי הרשת באופן קיצוני והורה לו לפצותם בסכום חסר תקדים של 1.5 מיליון שקל".

בהמשך להגשת כתב התביעה, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ציין כי "ההסתדרות לא תיתן לאף מעסיק לפגוע בזכות ההתארגנות החוקית של עובדיו, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהתנהלות כה שיטתית ופוגענית. מדובר בעובדים מסורים ונאמנים הזקוקים יותר מכל לביטחון התעסוקתי שהתאגדות בהסתדרות תעניק להם, והם זוכים מאיתנו לתמיכה מלאה במאבקם".

יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, מאיר בביוף, הוסיף: "התביעה חושפת תכנון בוטה, חמור וחסר תקדים שנעשה על-ידי מנהלי סודהסטרים בכדי לשבור את התארגנות העובדים. לא ניכנע וננהל תביעה זו ביד רמה, במקביל לניהול המשך המאבק למען הצלחת התאגדות עובדי סודהסטרים בהסתדרות".

את ההסתדרות מייצגים בהליך עורכי הדין אהוד שילוני, נטלי שוכוביצקי ובוריס מריאקרי ממשרד אהוד שילוני ושות', תוך ליווי עובדי הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות בראשות עו"ד איריס ורדי. 

מסודהסטרים נמסר: "המדובר בתביעה נואשת ומופרכת שדינה להדחות. ההסתדרות קיבלה כרטיס אדום מעובדי סודהסטרים, אשר מרביתם, כ-700 במספר, הגישו טפסי ביטול השתתפות בהסתדרות, בשל דרכה הבריונית וההסתה לאלימות שבה נקטו נציגיה ובראשם יו"ר מרחב הנגב, מאיר בביוף, שנגדו אף הוגשה תביעה אישית ע"י הנהלת החברה בסך מליוני שקלים. כעת מנסה ההסתדרות, באמצעות תביעת סרק מנופחת, לנסות ולשקם את יוקרתה, שוב על גב החברה ועובדיה. במקום להודות בכך שעובדי סודהסטרים אינם מעוניינים בשירותיה היא מנסה בכל האמצעים לכפות את עצמה על העובדים. הנהלת סודהסטרים אינה צד למהלך ההתאגדות ולמהלך היציאה ההמונית ממנו. החברה המוזכרת בתביעה עובדת באופן גלוי ומוסדר, ומטרתה לשמור על סביבת עבודה בטוחה על כל המשתמע מכך".

עוד לפני שהגישה ההסתדרות את תביעתה הגישה סודהסטרים בשבוע שעבר תביעה אישית על סך 7.6 מיליון שקל נגד מאיר בביוף, יו״ר ההסתדרות במרחב הנגב, בטענה להסתה לאלימות ולנזקים שלכאורה הסב בביוף לחברה "באופן אישי מודע ומכוון, ביצירת מכוונת של סביבת עבודה רוויות אלימות מילולית ופיסית, ועידוד עובדים להתנהג בכוחניות ובבריונות".

סודהסטרים טוענת כי פעולותיו של בביוף החלו בבחירתו למנות עבריין מורשע בעבירות סמים קשים ומרמה - המוכר לו מזה עשרות שנים - לעמוד בראשות ועד הפעולה (בניגוד מוחלט לחוקת ההסתדרות), המשיך בפרסום פוסטים מסיטים בעמוד הפייסבוק שלו, בהכרזת שביתה באופן בלתי חוקי (שוב בניגוד לחוקת ההסתדרות), בחסימת שערים בלתי חוקית תוך ניסיון להטיל מצור ולהרעיב למעלה מ-1,000 עובדי סודהסטרים שהתנגדו לשביתה והמשיכו בעבודתם כרגיל, ועוד. "שיאה של ההסתה וחשיפת כוונותיו ומניעיו של בביוף הגיעה בכינוס עובדים בו קרא בביוף לעובדים באופן מפורש ושאינו משתמע לשתי פנים לנקוט באלימות כנגד החברה והוסיף, כי יגרום לפגיעה במניית החברה", כך בהודעה סודהסטרים.

את התביעה הגישה סודהסטרים באמצעות משרד ברקמן, וקסלר, בלום ושות'. בכתב התביעה מציינת החברה כי היא אינה מתנגדת לקיומו של ארגון עובדים יציג וכי הבתיעה אינה עוסקת בסוגיית זכות העובדים להתאגד אלא שהיא מתמקדת בהתנהלותו של בביוף המתוארת במפורט בכתב התביעה.