נסגר התיק נגד בעלי המשביר רמי שביט בחשד למידע פנים

זאת מחוסר אשמה ■ מנגד, נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, של המשנה למנכ"ל וסמנכ"לית הכספים של המשביר, עדי בלומנפלד-פנחס, ומנהל הפיתוח העסקי של החברה, אמיר ברונפלד

רמי שביט / צילום: יוסי כהן
רמי שביט / צילום: יוסי כהן

תיק החקירה שהתנהל נגד רמי שביט, הבעלים והמנכ"ל של המשביר 365 , בחשד לשימוש במידע פנים, נסגר מחוסר אשמה. מנגד, נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, של המשנה למנכ"ל, עדי בלומנפלד-פנחס, המכהנת גם כסמנכ"לית הכספים של החברה, ומנהל הפיתוח העסקי של החברה, אמיר ברונפלד, אשר נחקרו אף הם באזהרה בחשד לביצוע עבירות של שימוש במידע פנים במחלקת החקירות של רשות ניירות ערך.

בדיווח מיידי שפרסמה היום (א') חברת המשביר 365 החזקות, הודיעה החברה כי "ביום 8 ביוני 2017 הועבר לידיה מבא-כוחו של מנכ"ל החברה העתק מהודעת מחלקת חקירות ברשות ניירות ערך, כי תיק החקירה נגד המנכ"ל ובעל השליטה נסגר מחוסר אשמה".

עוד נכתב בהודעה כי "התקבלה אצל החברה הודעה מהיועץ ומבאת-כוחה של המשנה למנכ"ל החברה, כי בהמשך לחקירות המתנהלות נגדם, כאמור בדיווח הקודם, התקבלה הודעת פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), לפיה נשקלת האפשרות להעמידם לדין, בכפוף לזכות לקיים שימוע, ולהביא את טענותיהם בפני הפרקליטות.

שביט, המשמש גם כמנכ"ל המשביר; המשנה למנכ"ל וסמנכ"לית הכספים עדי בלומנפלד-פנחס; ומנהל הפיתוח העסקי של החברה, אמיר ברונפלד; נחקרו ביוני אשתקד באזהרה במחלקת החקירות של רשות ניירות ערך בחשד לביצוע עבירות של שימוש במידע פנים במחלקת החקירות של רשות ניירות ערך. ברונפלד, המשמש כיועץ של שביט והחברה בענייני שוק ההון, ריצה בעבר עונש מאסר בגין ביצוע עבירות ניירות ערך.

לפי החשד, מידע הפנים התקבל אצל שביט והחשודים האחרים "בקשר עם תפקידם במשביר 365 החזקות", ואולם המידע עצמו לא קשור לניירות הערך של המשביר.

מדובר בחקירה שסובבת סביב נושא משרה בחברה ציבורית אחרת, שנחקר בחשד כי במסגרת תפקידו בחברה הציבורית שימש כ"איש פנים" ונחשף למידע פנים מהותי, אותו העביר לכאורה לשביט ולאחרים.

במסגרת החקירה לא יוחסו לשביט ולנושאי המשרה במשביר מעמד של "אנשי פנים" שעשו שימוש במידע הידוע להם מתוקף תפקידם, אלא של מי שקיבלו מידע פנים מאיש פנים בחברה ציבורית אחרת ועשו בו שימוש לכאורה.

בהקשר זה, המשביר ביקשה להבהיר בדיווח לבורסה כי העבירות המיוחסות למשנה למנכ"ל החברה וליועץ הן "בקשר עם ניירות ערך של חברה ציבורית אחרת, ואינן נוגעת לפעילות המשביר 365 החזקות או החברות-הבנות שלה: המשביר לצרכן בתי כלבו, ניו-פארם דראגסטורס, קשרי תעופה, 365 טכנולוגיות ומועדון 365 פיננסים". 

עורכי הדין נתי שמחוני ויואב סננס ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן ושות', המייצגים את ברונפלד, מסרו בתגובה: "קיבלנו את הודעת הפרקליטות בדבר שקילת האפשרות להעמיד לדין את מר אמיר ברונפלד. אנו חדורי אמונה כי בחינה נכונה של הדברים כהווייתם - כפי שנשטח במהלך השימוע - תוביל להחלטה מושכלת בדבר סגירתו של התיק". 

ההסתבכות השנייה של אמיר ברונפלד

עבור אמיר ברונפלד - מנהל הפיתוח העסקי של המשביר, המלווה את הבעלים והמנכ"ל, רמי שביט, זה שנים ומילא תפקידים שונים בקבוצת המשביר מאז 2011 - מדובר בהסתבכות שנייה עם רשות ניירות ערך, כאשר בעקבות ההסתבכות הראשונה אף ריצה עונש מאסר.

ב-2013 גזר שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, עונש של 10 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 150 אלף שקל על ברונפלד, ששימש בעבר כמנהל הנוסטרו בחברת החיתום של הבנק הבינלאומי. העונש נקבע במסגרת הסדר הטיעון, לאחר שברונפלד הודה והורשע בעבירות של תרמית בניירות ערך (הרצת מניות), קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד.

לפי העובדות בהן הודה - לברונפלד הייתה, מתוקף תפקידו, הרשאה לפעול בחשבון הנוסטרו של חברת החיתום. בשנים 2008-2009 ביצע ברונפלד 22 עסקאות מתואמות בין חשבונו הפרטי לחשבון החברה. בכך ניצל ברונפלד את מעמדו בחברה, את נגישותו לחשבון ואת חופש הפעולה שניתן לו מכוח תפקידו, לשם הפקת רווחים לזכותו, תוך ניצול שיטת המסחר בבורסה.

בגזר הדין קבע השופט כבוב כי ברונפלד ביצע "עבירות תרמית שנועדו להשפיע על שער נייר הערך מתוך עניין אישי, כדי להפיק רווח אישי על חשבון לקוחות או על חשבון הציבור". בנוסף, בית המשפט ציין כי לולא נסיבות חייו של הנאשם והעובדה שהרחיק את עצמו משוק ההון, הודה ונטל אחריות על מעשיו, היה מתחם הענישה הראוי בנסיבותיו של התיק בין שנתיים ל-4 שנות מאסר בפועל.