בג"ץ: צו על-תנאי לעצירת המשלוחים החיים

זאת כשבועיים לאחר הפרסום על עלייה של 20% בהיקף המשלוחים החיים במחצית הראשונה של שנת 2017 ■ מדובר על עגלים וטלאים שעושים את דרכם לישראל במסעות ימיים ממושכים ורצופי סבל

הובלת עגלים אוסטרליים / צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים
הובלת עגלים אוסטרליים / צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים

ביום חמישי האחרון הוציא בג"ץ צו על-תנאי בעתירת העמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ותנו לחיות לחיות, המבקשת לאסור על מתן רישיונות ליבוא בעלי חיים לשחיטה. העמותות טוענות שההובלה הממושכת במסעות הימיים כרוכה בהתעללות המהווה עבירה על חוק צער בעלי חיים. לפי הצו, המשלוחים אמנם לא ייעצרו נכון לעכשיו, אולם הצו שניתן על-תנאי מורה למשרד החקלאות לנמק מדוע לא יחדל מלתת רישיונות ליבוא בעלי-חיים המיועדים לשחיטה.

למעשה, דורש בית המשפט כי משרד החקלאות יעביר התייחסות לטענות העמותות. צו זה ניתן בהמשך לדיון שהתקיים בעתירה מוקדם יותר השנה במסגרתו הדגישו השופטים כי "הרצון העולה מהעתירה אינו שנוי במחלוקת הן במובן המשפטי והן במובן המעשי. אין מי שאינו חפץ שבעלי החיים לא יסבלו". על משרד החקלאות להגיש את תשובתו לבית המשפט עד לסוף חודש אוקטובר 2017.

בעלי החיים מיובאים ארצה כשהם חיים עבור פיטום ושחיתה בישראל, כשהשיקול המרכזי הוא השיקול הקולינרי עקב הדרישה לבשר טרי. הפתרון שמציעות העמותות, שלו גם זווית כלכלית, הוא השתת מכס על יבואני המשלוחים החיים שזוכים לטענתן להטבות מכס נרחבות. המדיניות הנוכחית נותנת פטור גורף ממכס על יבוא עגלים וקובעת מכס נמוך על יבוא טלאים, מה שמהווה, לטענת העמותות, תמריץ כלכלי להתעללות. העמותות מדגישות כי על יבוא של בשר בקירור מבתי מטבחיים בחו"ל משלמים היבואנים מכס גבוה ביחס למשלוחים החיים, לכן משרד האוצר אישר באוקטובר 2016 הקצאת מכסת יבוא הדרגתית של בשר בקירור בפטור ממכס, שתגיע עד 2020 להיקף של 17.5 אלף טון לשנה (הצריכה השנתית של בשר בקר טרי בארץ מוערכת ב-20 אלף טון, כולל בשר שמקורו בישראל).

בעניין זה, אמש (מוצ"ש) הפגינו כ-100 פעילי "ישראל נגד משלוחים חיים" מול חנות המפעל של בית המטבחיים דבאח בצפון הארץ.

מהעמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות נמסר: "החלטת בית המשפט מעוררת תקווה לעתיד טוב יותר עבור בעלי החיים. כפי שבג"ץ אסר על פיטום האווזים, כך גם המשלוחים החיים ייפסקו. בתעשיית הבשר מתייחסים ליצורים חיים ומרגישים כאל סחורות דוממות, ויותר ויותר ישראלים בוחרים להפסיק לקנות בשר ולא לממן תאגידים מתעללים. אך גם צרכני בשר מתנגדים למשלוחים החיים, שהם שיא של אכזריות: אין שום הצדקה להובלת בעלי-חיים מהקצה השני של העולם, על פני יבשות וימים, מתבוססים בהפרשותיהם באוניה מיטלטלת".

משרד החקלאות בחר שלא להגיב.