שחקן מעו"ף: הנחת העבודה - דשדוש מוחלט בימים הקרובים

בסטיית התקן הנוכחית כמויות הכתיבות הולכות ופוחתות וכרגע אוכף על הספוט נותן סכום של 2,400 שקל: זהו תקבול כה פתטי ועלוב עד כי אין באמת סיבה למכור אוכפים חודשיים

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

בסקירתנו הקודמת ציינו כי המעו"ף יאבד מעט גובה לסביבות 1,450 נקודות ואף הצבענו על הגורם הוא פעילות שחקני המעו"ף בדגש על מכירת מניות הבנקים. לאורך כל השבוע ראינו לחץ מכירות לא אופייני למגזר, ואכן המדד הגיע ליעד שהערכנו ובניתוק גמור מהנעשה בעולם. זו אינה פעם ראשונה בחודש האחרון בה הכותבים התערבו באופן בוטה אבל בהחלט הפעם הדבר בלט גם לעין לא מקצועית עת המדד קפוא במקום ללא כל קשר לחוזים עתידיים, מט"ח, ארביטראז' ובכלל.

פעמים רבות שואלים, בנאיביות רבה יש לציין, מדוע הדבר חומק מעיני הבורסה או רשות ני"ע. מדוע אין מעורבות במה שלכאורה יש שיכנו ויסות? יש הסבר מורכב לעניין ונייחד לכך בעתיד טור נפרד אבל נציין שתי סיבות בסיסיות וחשובות. הראשונה, פעילת שחקני המעו"ף מייצרת נזילות עצומה לשוק שבלעדיה אין שוק הנגזרים יכול להתקיים. כ-25-40% מהמחזור במניות מעו"ף (תלוי בשבוע) הוא מסחר לשם השפעה על נגזרים ולא קנייה/מכירה כהוויתם ולכן זהו אינטרס להעלים עין ובפרט שהדבר מייצר עמלות לחברי הבורסה.

השנייה, שחקני המעו"ף בפעילותם מייצרים טווח מסחר (לרוב של 3-4 סטרייקים ותלוי סטיה ופרמיה) ולכן בתרחיש מפולת מעורבותם וניסיונם לדחוף מעלה המדד תוביל לספיגה רכה יותר של נפילות מסביב לעולם, תאפשר למוסדיים ולציבור פעמים רבות למלט כסף וכמעט תמיד בתשואה שלילית דרמטית תוביל את ת"א לתשואת יתר.

השבוע אנו פותחים חודש חדש ואוגוסט נדמה כשפל נוסף במחזורים, בעניין ולצערנו גם בסטיית התקן. בסטיה הנוכחית כמויות הכתיבות הולכות ופוחתות וכרגע אוכף על הספוט נותן סכום של 2,400 שקל. זהו תקבול כה פתטי ועלוב עד כי אין באמת סיבה למכור אוכפים חודשיים, כל שכן שוקתות בשלב כה מוקדם של החודש. עצם ההנחה כי במשך חודש שלם לא תהיה תנועה של למעלה מ-1.5% לכיוון תלושה מהמציאות בה אנו מתנהלים: חקירה פוטנציאלית של רה"מ, חוסר יציבות אצל הנשיא האמריקאי, צפון קוריאה מבחוץ וחשש אינתיפאדה מבפנים ועוד שלל גורמים שהיו צריכים בוודאות לשלוח אותנו לסטיה כפולה. זה לא המצב ולכן הפונדמנטאלי והמתמטי (ואופציות זה נטו עניין מתמטי) רחוקים כמזרח ממערב ומרחיקים כותבים מהשוק.

העצבנות בסופ"ש בוול סטריט מטעה אף היא. אין מה לבחון המהלך היומי החד לכאורה אלא סיום המסחר, ובמקרה זה אנו מקבלים תנועה מצטברת של פחות מ-0.5%. בנאסד"ק היה עניין נקודתי - מנייתי הוא מנית אמזון ולכן אם ננכה את הירידות באירופה הנובעות מהתחזקות האירו נקבל בסה"כ יציבות מוחלטת בניו יורק.

מכאן הדברים פשוטים למדי ואנו מניחים דשדוש מוחלט בימים הקרובים. ראוי לקחת טווח הגנה מעט גבוה יותר מטה אך על זה להיות מינימאלי עד 0.5% מאחר ואין הוא מתייחס לחשש מירידה כי אם לחשש מעליה בסטיה.

כיוון שהרגע הבהרנו שאין ממש כדאיות כלכלית להתעסק עם כתיבות באופציות החודשיות אנו נציע (כעת המדד 1,452 נקודות) אסטרטגיה שמרביתה, ובוודאי כתיבותיה, על טהרת הפוזיציה השבועית: כתיבת PUT 1,450 שבועי; כתיבת CALL 1,450 שבועי; קנית CALL 1,470 שבועי; קנית PUT 1,430 חודשי.

על פניו זהו אוכף 1,450 קלאסי אלא שבפועל הרכישה החודשית תגן עלינו מפני עליה בסטיה. לאור השחיקה הגבוהה והפרמיה טווח ההגנה עומד על 1,442-1,456 . בצירוף העליה בפרמית ה-PUT החודשי במידה ונאבד גובה אנו כבר מקבלים טווח הגנה תחתון עמוק יותר אך מלכתחילה זוהי אסטרטגיה המזמינה סגירה מהירה ביום המחרת או תוך ימים בודדים ולכן אין צורך להמתין עימה לבוקר הפקיעה בחמישי.

■ אתר שחקן מעו"ף הוא אתר כלכלי-פיננסי, העוסק בניתוחים ודעות בכל תחומי שוק ההון לרבות נגזרים. ניתן לקבל באתר חו"ד חינם מטעם אנשי מקצוע וכן להחליף דעות עם אלפי גולשים.