גורם מרכזי בתעשיית הפארמה: טבע לא מתומחרת נכון

"למרות התחרות המחריפה בשוק האמריקאי, מחצית מהמכירות של הסיגמנט הגנרי מחוץ לארה"ב, ושם המצב טוב" ■ "כרגע השוק לא מתמחר את הסיגמנט האינובטיבי בכלל, והוא עובר שנה מצוינת"

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

חברת טבע   עוברת טלטלה משמעותית בימים האחרונים ובעוד בנקי ההשקעות מורידים המלצות לחברה אחד אחרי השני יש לשים לב למספר נקודות משמעותית שככל הנראה נעלמו מעיניי המשקיעים במסגרת הפניקה הכוללת בשוק.

"השוק חושש היום לגבי טבע מארבעה גורמים: החרפת התחרות בשוק הגנרי בארה"ב, הנמכת התחזיות ל-2017, הפחתת הדיבידנד והחוב שעומד נכון להיום על 35 מיליארד דולר" אומר היום לגלובס בכיר בתעשיית הפארמה המעורה היטב בעסקי טבע. "את החששות האלה צריך לנתח לגופן ולהבין שאכן התחרות קשה בארה"ב אולם היא לא חזות הכל".

השוק האמריקאי

בדוחות האחרונים טבע הפסיקה להכליל את התוצאות של השוק בוונצואלה בדוחות וזה השפיע על התוצאות אולם זה סיגמנט קטן ביחס למה שקורה בשוק האמריקאי, שם מתמודדת החברה עם קבוצות רכישה שלוחצות את החברה להפחתת מחירים. 3 קבוצות רכישה שאחראיות היום על 90% מהמכירות של טבע בארה"ב מפעילות על החברה לחצים משמעותיים להפחתת מחירים. במקביל ה-FDA הגביר את קצב אישור הגרסאות הגנריות לתרופות שבהם יש לטבע נוכחות ומה שקרה זו פעולת מלקחיים של לחץ מחירים מהלקוחות ובמקביל לחץ מחירים מכיוון המתחרות - נתון שמצמצם את כושר המיקוח של טבע מול אותם הלקוחות.

טבע עצמה פועלת בשוק הגנרי ולכן הגברת קצת אישור התרופות בארה"ב יכול לסייע לה אולם בשל העובדה כי טבע עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של גרסאות גנריות לתרופות שנחשבות מורכבות הרי שה-FDA אינו פועל באותו המרץ בכל הנוגע לאישור התרופות החדשות של טבע אולם זה מצב זמני ובסופו של דבר ה-FDA יאשר (או שלא) את הפרוטפוליו הגנרי של החברה בארה"ב. לטבע יש כיום 300 תיקים פתוחים ב-FDA (כלומר, בקשות לאישורים של מוצרים גנריים) כשכ-100 מתוכם בעלי פוטנציאל לאסקסלוסיביות (על פי החוק האמריקאי חברה שתוקפת ראשונה פטנט ומקבלת עליו אישור היא זכאית לתקופה בה לא תאושר גרסה גנרית מתחרה, נתון שמקל על השיווק).

השוק האמריקאי מהווה מחצית מהמכירות של החטיבה הגנרית בארה"ב והחברה פעילה גם במדינות נוספות כך שהחברה הממוזגת אקטיביס-טבע מדברת על למעלה מ-1,000 השקות של גרסאות גנריות ברחבי העולם.

"אנחנו צריכים להבין שעידוד התחרות בארה"ב על ידי ה-FDA תורם גם לטבע ובהמשך נראה שהחברה הממוזגת טבע-אקטיביס נהנית אף היא מאישורים מהירים של גרסאות גנריות לתרופות אבל זה לא קורה ביום אחד" אומר הבכיר.

התיק האינובטיבי

"התיק האינובטיבי של טבע עובר שנה חיובית מאוד ובאופן משמעותי. צריך לזכור שהתיק האינובטיבי אמור לפצות על היום בו יותקף הקופקסון והחברה לא מקבלת מספיק קרדיט על התיק שמתפתח כרגע בקצב משביע רצון".

התרופה למיגרנה צפויה להיות בלוקבאסטר (בלוקבאסטר במונחי תרופות מדבר על תרופה על מכירות של מיליארד דולר ומעלה) ובחודשים האחרונים טבע פרסמה את תוצאות השלב השלישי גם לאפיזודות חולפות וגם לסובלים ממיגרנה כרונית. טבע צפויה להגיש את התיק של המיגרנה ל-FDA במחצית השנה הזו וההשקה צפויה כבר ב-2018.

נכס אינובטיבי נוסף שכבר הושק, מיועד לטיפול בהפרעות תנועה לא רצוניות כשטבע השיקה את התרופה במתווה לטיפול במחלת האנטיגטון. "טבע תתחיל לדווח על המכירות בסיגמנט הזה כבר ברבעון הקרוב ומדובר במכירות לא מבוטלות כלל" אומר הבכיר. החברה צפויה לקבל בסוף החודש אינדיקציה נוספת וגדולה יותר למתווה אחר בתרופת האוסטנדו (התרופה לטיפול בהפרעות תנועה לא רצוניות) ובחברה מעריכים כי ההשקעה תהיה כבר לקראת סוף השנה. "במונחי נכס התרופה הזו היא בעלת פוטנציאל מכירות של מיליארד עד 1.5 מיליארד דולר בשנה בטווח של 5 שנים וזה הישג לא מבוטל עבור חברה כמו טבע" אומר הבכיר.

לאלה יש להוסיף את התרופות של טבע בתחום הנשימה וכן הלאה. 

החוב

לטבע יש כיום חוב של 35 מיליארד דולר, חוב לא מבוטל כלל ועיקר אולם בחברה משוכנים שבטווח הנראה לעיין יוכלו להתמודד איתו הן באמצעות מימוש נכסים בהיקף של 2 מיליארד דולר עוד השנה והן באמצעות צמצום הדיבידנדים שהחברה משלמת.

הנתון החשוב ביותר בשירות החוב של החברה הוא תזרים המזומנים שלה ובדוח האחרון כתבה החברה כי התזרים הצפוי שלה לשנה כולה נע בטווח של 4.4 עד 4.6 מיליארד דולר, נתון שאם יתממש החברה, בסבירות גבוהה, תוכל לשרת את החוב.