ברני סנדרס: שלדון אדלסון הוא אחד מ"פרצופי תאוות-הבצע"

הפוליטיקאי הדמוקרטי, שהתמודד מול הילארי קלינטון בפריימריז של מפלגתם והפסיד, מוסיף לשלהב המונים ואולי יתמודד שוב על הנשיאות ■ התקפות על אדלסון ומיליארדים אחרים הם הנשק החביב עליו, אך בהשתלחותו באלדסון הוא חוטא לאמת

ברני סנדרס / צילום: בלומברג
ברני סנדרס / צילום: בלומברג

ברני סנדרס, הפוליטיקאי העצמאי/דמוקרטי שהתמודד מול הילארי קלינטון בפריימריז של מפלגתם ב-2016 והפסיד, לא פרש, כנראה, מהמירוץ לנשיאות. דונלד טראמפ יושב עתה בבית הלבן, אך סנדרס, בן 75, מוסיף לשלהב המונים דווקא במדינות שבהן יש לטראמפ בסיס תמיכה נרחב.

"הקמפייין של סנדרס לא הסתיים", קבע השבוע המגזין "ניו-יורקר". אין שום ודאות שהוא יהיה הנשיא היהודי הראשון אי פעם, אך הוא מוסיף לרוץ, והתקפות על מיליארדרים רפובליקאים, מטראמפ ומטה, לרבות האחים התעשיינים קוק, מגדולי התורמים לפוליטיקאים רפובליקאים, שרת-החינוך בטסי דה-ווס ושר-המסחר ווילבור רוס, הם הנשק החביב עליו.

שלדון אדלסון, בעל בתי הקזינו מנוואדה ובעל השליטה ב"ישראל היום", הוא אחת מהמטרות העיקריות שאליהן מכוון סנדרס את חיציו המושחזים היטב. בתחילת השבוע הוא השיק בעמוד הפייסבוק שלו סדרת סרטונים, "הפרצופים של תאוות-הבצע" (The Faces of Greed) שמדגישה את הנושא המרכזי במצע שלו - אי השוויון הכלכלי שטבוע בחברה האמריקאית. בסרטון הראשון מככב אדלסון.

הסרטון מציג את אדלסון כקריקטורה של המיליארדר האמריקאי המכוער. הוא בנוי בעיקר על קליפים קצרצרים מראיון של אדלסון לסוכנות בלומברג מ-2015. בקליפ הראשון הוא אומר: "קודם כל, אני לא מוכן לשמוע הערות מאף אחד אלא אם כן הוא עשיר". לאחר כתובית שמודיעה לצופה כי שוויו של אדלסון 36.1 מיליארד דולר, מובאים קליפים נוספים. "ישנם 6,999,990,000 אנשים שאינם ברמה שלי", קובע המיליארדר. כתובית על המסך מציינת שאחת מהסיבות לכך היא "המיסים שאלדסון נמנע מלשלם", ושהוא "חמק מתשלום מס עיזבון בסך 2.8 מיליארד דולר ע"י הזרמת כספים לקרנות נאמנות שיעניקו ליורשיו שמונה מיליארד דולר".

כתובית נוספת, על רקע פרצופו המחייך של מיץ' מקונל, ראש הסיעה הרפובליקאית בסנט, מדווחת לצופים, שאם אכן תתקבל יזמת חוק הבריאות הרפובליקאי, ייקטן עול המיסים של אדלסון ב-48 מיליון דולר בשנה. בסכום הזה יהיה אפשר להעניק ביטוח בריאות ל-31,570 ילדים שכרגע מבוטחים במדיקייד (תוכנית הביטוח למעוטי הכנסות), נאמר בכתובית חדשה, על רקע קליפ של ילדים וצעירים, כנראה היספנים.

בהמשך מוסיף אדלסון לדבר: "אם אתה כזה חכם, איך זה שאתה לא עשיר? אם אתה עשיר, אתה חייב להיות חכם". הכתוביות הבאות אומרות: "כדי לממן את קיצוצי המס (שמהם ייהנה אדלסון אם יתקבל חוק הבריאות הרפובליקאי - ר.ד.), יסולקו 235,900 תושבי נוואדה מתכנית מדיקאייד שמעניקה להם ביטוח רפואי".

"אז מה יעשה שלדון אדלסון בכל הכסף הזה?" - שואלת כתובית נוספת, על רקע פרצוף חמור סבר של אדלסון. "לא נראה שהוא ישתמש בכסף הזה כדי לעזור לאנשים אחרים".

ביקורת חריפה

המיליארדר מופיע שוב על המסך ודבריו מאששים כביכול את הקביעה הזו: "חבר שלי אומר שאכפת לו רק רק מאנשים שאת פניהם הוא יכול לראות. לכן, כאשר אתה חושב על העתיד, האם אתה חושב על שלושה דורות קדימה, על הילדים של הילדים של הילדים שלי, הרי אין לי מושג מי הם יהיו".

הכתוביות הבאות אומרות: "יש סיכוי גדול שאדלסון מוציא יותר כסף על קניית פוליטיקאים רפובליקאים". על פי הכתוביות, הוא הוציא 93 מיליארד דולר במערכת הבחירות של 2012, ו-82.5 מיליון דולר במערכת הבחירות אשתקד.

סנדרס מופיע על המסך, בנאום לפני קהל: "עיסוקה של הדמוקרטיה אינו במיליארדר כמו שלדון אלדסון שמעניק סכומי כסף גדולים למיליארדר אחר כגון דונלד טראמפ. הגברים והנשים שסיכנו את חייהם כדי להגן על הארץ הזו, נלחמו כדי להגן על הדמוקרטיה האמריקאית, לא כדי להקים אוליגרכיה".

וכתובית נוספת: "ייתכן שאדלסון מוציא יותר כסף כדי לשלוט על המידע שאנו מקבלים. ב-2015; הוא רכש את העיתון הגדול ביותר בנוואדה תמורת 140 מיליון דולר. הוא יכול להחליט שהוא רוצה לרכוש מטוס סילון פרטי נוסף ולאפסנו בהאנגר הפרטי שלו. אז מה אתם חושבים? האם 235,900 תושבי נוואדה צריכים לאבד את הביטוח הרפואי שלהם, כדי ששלדון אדלסון יוכל לקבל 500 מיליון דולר כתוצאה מקיצוצי מס"? המשפט האחרון נאמר על רקע קליפ של אדלסון עם אשתו מרים, מחייכים ומרימים כוסיות שמפניה. הסרטון מסתיים בתצלום של אדלסון, מחייך שוב, ואומר: "אני אוהב זאת".

אין ספק שזה סרטון בחירות חזק, שמציג את אדלסון באור שלילי ביותר. אבל, כפי שגילה רון קמפיאס, ראש המשרד של סוכנות JTA בוושינגטון, לפחות משפט מפתח אחד שאמר אדלסון בקליפ בסרטון, נערך באופן שמוציא את דבריו מהקשרם.

נכון אמנם שהמיליארדר נהנה מפרצות במס. נכון אמנם שהוא קנה את העיתון "לאס וגאס ריוויו" בתגובה על הדיווחים השליליים שפרסם העיתון על עסקיו של המיליארדר. אבל, הוא מודע למחויבויות שמטיל עליו הונו העצום והוא מדבר לעיתים קרובות על תרומותיו - לא רק לישראל אלא גם למחקר רפואי. הקליפ בסרטון של סנדרס שבו מדבר אדלסון על חוסר העניין שלו דורות הבאים מצביע כביכול על אנוכיות קיצונית, אך ההיפך הוא נכון אם שומעים - או קוראים - את המשפט השלם שאמר המיליארדר, ולא את גרסתו המקוצצת.

וזו הגרסה המלאה, כפי שהביא אותה קמפיאס: "למדתי לבקש עצות מאנשים אחרים ולבקש השקפות נוספות, מעבר להשקפתי שלי. למדתי שעתה, לאחר שצברתי כמויות כסף שלא ייאמנו, אוכל עשות משהו כדי להיטב עם האנושות. אינני רוצה לבנות בהכרח שושלת, מפני שחבר שלי אומר שאכפת לו רק מאנשים שאת פניהם הוא יכול לראות. לכן, כאשר אתה חושב על העתיד, האם אתה חושב שלושה דורות קדימה, על הילדים של הילדים של הילדים שלי? האם באמת יהיה אכפת לי מהם? הרי אפילו אינני יודע מי הם יהיו. הם לא קיימים"!

וכך, בניגוד למה שהשתמע מהצהרתו המקוצצת בסרטון, אדלסון למעשה מכריז שהוא רוצה לנצל את הונו כדי להיטיב עם אחרים, לא דווקא עם בני משפחתו העתידיים. יתר על כן, כפי שמציין קמפיאס, אדלסון נשאל באותו ראיון בבלומברג, מה כבר משנה ההבדל בין מיליארד הדולר הראשונים שצבר לבין 36 מיליארד דולר שיש לו עתה. אדלסון השיב: "מבחינה פילנטרופית, אפשר לעשות הרבה יותר ... בעיקר בתחום הרפואי. במקום לתרום 100 מיליון דולר בשנה למחקר רפואי, אפשר לתת כמה מאות מיליון דולר בשנה".

אפשר למתוח ביקורות רבות על אדלסון, מציין קמפיאס, אך עובדה זו אינה מעניקה לסנדרס רשות לעוות התבטאויות של אדלסון ולהציג אותו כאב-טיפוס של מיליארדר שטוף תאוות-בצע.