עקב הסכסוך עם יינות ביתן: הרווח הנקי של נטו נחתך ב-15%

גורם נוסף שנטו הזכירה בדוח הרבעוני היה עיתוי חג הפסח - בתחילת אפריל המכירות של החברה ירדו ב-%4.41 ל-865 מיליון שקל

עדי עזרא / צילום: שוקה כהן
עדי עזרא / צילום: שוקה כהן

הפסקת ההתקשרות עם יינות ביתן פגעה בנטו : קבוצת המזון החמישית בגודלה בישראל ספגה ירידות משמעותיות ברבעון השני של 2017. מחזור המכירות שלנטו ירד ב-14.4% ברבעון השני והסתכם ב-568 מיליון שקל, לעומת הרבעון המקביל אשתקד שבו עמדו מכירות הקבוצה על 664 מיליון שקל. הירידה נובעת מעיתוי חג הפסח ומהפסקת הפעילות עםיינות ביתן, שהשפיעו על כל מגזרי הפעילות. גם בשורת הרווח הנקי חלה ירידה של כ-15% בהשוואה לרבעון המקביל. את ההשפעה של הירידה במכירות ניתן לראות גם ברווח הגולמי והתפעולי. הרווח הגולמי רשם ירידה של 5.5% ועמד על 83 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי ירד ב-8%.

בהסתכלות לפי כל מגזרי הפעילות של החברה, כולם נפגעו חוץ מתחום היבוא, אשר בו לא חל שינוי. במפעלי הקבוצה, השיווק וההפצה שלהם, כמו דלידג, שלושת האופים, ומפעלים בבעלות חברת הבת נטו מלינדה, טיבון ויל שימורים ועיבודי דגי סלומון ירדו המכירות ברבעון ב-25%.

בתחום השוק המקומי, הכולל שיווק והפצה של עוף ובשר טרי בכשרויות מהודרות, דגים טריים, רכזי עגבניות, דברי מאפה קפואים, מעדני דגים, עוגות ריץ' ועוד, רשמה הקבוצה ירידה של כ-19%.

תחום נוסף שבו נפגעה הקבוצה הוא מוצרי הצריכה הביתיים - ייצור ושיווק של מוצרים כמו נרות, מגבונים, מוצרי אלומיניום ונייר וכלים חד-פעמיים מפלסטיק - שרשם ירידה במכירות של 17%.

במחצית הראשונה רשמה יינות ביתן מכירות של 1.2 מיליארד שקל, ירידה של 6.1%. בדוחות החברה מצוין כי ב-27 באפריל הסתיימה התקשרות עם הרשתות בשליטת נחום ביתן, המוגדרות כלקוח מהותי שהיווה כ-18% ממחזור המכירות של החברה.

באפריל האחרון הפסיקה קבוצת נטו את אספקת הסחורה לרשת יינות ביתן בשל חשיפה לסיכון פיננסי ובשאיפה לצמצם את הנזקים במקרה של נפילת הרשתות של ביתן. מנגד טענו ביינות ביתן ומגה כי מדובר בסכסוך עסקי שנבע מהפסקת פעילות מצדם בתחומי הירקות, הבשר והדגים של הקבוצה בשל מעבר לאספקת ירקות באמצעות מרלו"ג שרכשה ממגה, והגדלת כוח הקנייה שלה באמצעות רכישת מגה שאפשר להשיג הנחות גדולות יותר עבור הבשר והדגים.

בשלושת החודשים האחרונים הגיבה מניית נטו בירידה של למעלה מ-20%, אולם במועד סגירת העיתון רשמה עלייה של 1.8%.

דוחות ביכורי השדה מצורפים לדוחות של נטו אחזקות. על רקע הפסקת אספקת הירקות לרשתות בשליטת נחום ביתן שגורמים ברשת העריכו ב-300 מיליון שקל, מעניין לראות כי ברבעון הנוכחי המכירות של ביכורי השדה דווקא עלו ב-28% והסתכמו ב-229 מיליון שקל, לעומת 179 בתקופה המקבילה אשתקד, אף שהרווח עליהם ירד ב-12%.

בנטו אמרו כי הגידול בפרופורציות מגזר היבוא מתוך מכירות החברה מאפיין את הרבעונים האחרונים ונובע במידה רבה מהשינויים בשווקים וברגולציה. בנטו הוסיפו כי ביכורי השדה שוקדת על הרחבת פעילותה וחוג לקוחותיה. בנוסף ב-2017, עד להפסקת הפעילות במאי, כל המכירות ליינות ביתן הופיעו בדוחות ביכורי השדה שהחזיקה 100% בביכורי ביתן.

הכנסות נטו ברבעון השני
 הכנסות נטו ברבעון השני