"אביגדור, לא לרוץ ולחתום ולחתום": האמת מאחורי הסכמי-הגג

וזה לא רק אנחנו אומרים. תראו מה אמר ערן ניצן, עד לא מזמן סגן ראש אגף תקציבים באוצר והאיש שאחראי על הנדל"ן ■ ליצחקי זה לא ממש שינה משהו ■ פרשנות

אביגדור יצחקי / צילום: שלומי יוסף
אביגדור יצחקי / צילום: שלומי יוסף

עכשיו גם העיר נצרת רוצה הסכם-גג. היא אמנם לא עומדת בקריטריוני הסף, כי אין בה למשל מספיק עתודות קרקע זמינות, אבל גם לה מגיע. כי פריפריה, מיעוטים וכו'. בשבוע שעבר הבטיח יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, דודי אמסלם, כי הוא "יתערב לאשר לעיר נצרת הסכם-גג ייחודי". במקביל, לאחרונה חשפנו ב"גלובס" כי גם הסכם-הגג של האוצר מול העיר לוד יחרוג מהכללים ויעשיר במפתיע דווקא את קופת המועצה האזורית הסמוכה והעשירה.

מושב ניר צבי והמועצה האזורית עמק לוד הסכימו להסיר את התנגדותם לבנייה בלוד, בתנאי שהמושב יקבל קרקע ל-180 וילות בפטור ממכרז, והמועצה תקבל 4,000 שקל לכל יחידות דיור. במקום שכספי הסכם-הגג יגיעו לעיר לוד, יזרמו כמעט 50 מיליון שקל למועצה האזורית.

מדובר רק בשתי דוגמאות לאבדן דרך וכיוון של הסכמי-הגג. הסכמים שמעבירים מיליארדי שקלים לרשויות המקומיות, כדי שאלה יקדמו בנייה במהירות ויפרסו מראש את התשתיות. לפי החלטת ממשלה מינואר 2016, בשנים 2016-2017 אמורים היו להיחתם הסכמי-גג בהיקף כולל של עד 75 אלף יחידות דיור, מול "רשויות מקומיות שבתחומן קיימות תוכניות מפורטות בהיקף שלא יפחת מ-5,000 יחידות דיור, אשר ניתן להוציא מכוחן היתר בנייה או שצפויות להיות מאושרות במוסדות התכנון תוך לא יותר מ-18 חודשים".

אבל מאז, אחרי שהרשויות המקומיות הבינו ש-18 חודשים זה סתם מספר, הסכמי-הגג פורחים. עד כה נחתמו יותר מ-20 הסכמים להקמת כמעט 300 אלף יחידות דיור. כולל עשרות אלפים על הדיונה הגדולה באשדוד, למשל, שברור שלא יבנו עליה אפילו יחידה אחת בעשורים הבאים.

וכמה כל זה עולה לנו? החשב הכללי באוצר הודה בדוח האחרון שאין לו מושג מה המשמעות והמסגרת התקציבית של הסכמי-הגג, ורק ציין (בהדגשה חריגה) כי "אגף החשב הכללי, באמצעות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד השיכון פועל לשיפור הסטנדרטיזציה של ההסכמים ולעריכת ביקורות כספיות".

נניח. אבל למה שאנחנו נשמיע את הביקורת. תראו מה אמר ערן ניצן, עד לא מזמן סגן ראש אגף תקציבים באוצר והאיש שאחראי על הנדל"ן, בישיבת מועצת מקרקעי ישראל במאי האחרון, בפנייה ישירות לשר האוצר משה כחלון, המשמש גם יו"ר המועצה: "צריכים מתישהו לחשוב 'רגע, מתי אנחנו מפסיקים לעשות את האנרגיה על ההסכם הבא, ואוכפים את ההסכמים הקיימים'. כי אני אומר לך, בהסכמים הקיימים יש כשל, הם מתקדמים לאט מדי, ומתישהו נצטרך לעשות את החשיבה הזאת".

אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור, הגיב ואמר שלדעתו דווקא אין כשל בהסכמי-הגג, אבל המילה האחרונה הייתה שוב של ניצן: "העובדה היא שהיעדים שלך רחוקים ממך מאוד. אביגדור, תקשיב, לא לרוץ ולחתום ולחתום ולחתום".