90% הצביעו בעד עצמאות לקטלוניה; "הרווחנו זכות למדינה"

נשיא חבל קטלוניה לאחר פרסום התוצאות: "ביום זה של סבל ותקווה, תושבי קטלוניה הרוויחו את הזכות למדינה עצמאית" ■ ראש ממשלת ספרד: "זה לא היה משאל עם" ■ בודק אפשרות לפזר את הפרלמנט בקטלוניה ■ האיגודים המקצועיים הכריזו על שביתה היום במחאה על 844 איש שנפצעו בעימותים

מריאנו ראחוי / צילום: רויטרס
מריאנו ראחוי / צילום: רויטרס

לאחר יום של קרבות רחוב בין שוטרים למצביעים ברחובות ערי קטלוניה ולאחר שמשאל העם הלא חוקי שהובילה הממשלה המקומית הסתיים ב"כן" מהדהד, מתכונן חבל קטלוניה להכריז על עצמאותו. נשיא החבל, קרלס פודג'מונט, שדחף לביצוע המשאל ותומך בהיפרדות מספרד, כינס בצהריים את ממשלתו לישיבת חירום והודיע כי יעביר את תוצאות המשאל לדיון בפרלמנט. בעבר קבע הפרלמנט כי הכרזת עצמאות תתבצע בתוך 48 שעות מקבלת התוצאות הסופיות.

לפי הנתונים הרשמיים שפירסם לפנות בוקר הממשל בקטלוניה, 2.26 מיליון מצביעים (שהם 42% מחמישה מיליון בעלי זכות הצבעה בחבל) הצליחו להצביע למרות אלפי השוטרים שנשלחו על ידי ממשלת ספרד כדי למנוע את משאל העם. הם העניקו רוב ברור - 90% מול 8% - להפיכתה של קטלוניה לרפובליקה עצמאית. הקולות הללו הגיעו, לפי הממשל המקומי, מכ-2,000 קלפיות שנשארו פתוחות למרות המאמצים של המשטרה להחרים פתקי הצבעה, לחסום קלפיות, לסגור אתרי אינטרנט ולחסום את הכניסה לבתי ספר שבהם הייתה אמורה להתקיים ההצבעה.

מה שעורר את עיקר הזעם בקטלוניה, ואת רוב תשומת הלב הבינלאומית, היו העימותים האלימים שפרצו בין המצביעים לבין השוטרים שנשלחו בהמוניהם על ידי הממשלה במדריד.

מובילה בראש
 מובילה בראש

באינטרנט וברשתות הטלוויזיה הוקרנו תמונות של שוטרים מכים באלות ודוחפים מהמדרגות מצביעים, ביניהם מבוגרים, שניסו למנוע מהם להחרים את הקלפיות. לפי הממשל המקומי, 92 בני אדם נפצעו במהומות, מתוך יותר מ-800 בני אדם שקיבלו טיפול רפואי. השלטון במדריד הודיע כי כמה עשרות שוטרים נפצעו.

האיגודים המקצועיים של קטלוניה הודיעו היום שישביתו את העבודה היום בחבל במחאה על האלימות שהתרחשה, וקראו לציבור לצאת לרחובות. פודג'מונט עצמו חגג את הניצחון בדברים ששודרו למאות התומכים בעצמאות שהתאספו בברצלונה כדי לחכות לתוצאות המשאל. "ממשלת ספרד רשמה דף מביש נוסף בדברי הימים של קטלוניה", אמר, "אבל ביום זה של סבל ותקווה, תושבי קטלוניה הרוויחו את הזכות למדינה עצמאית". הוא גם הודיע כי הכרזת העצמאות תתבצע "בימים הקרובים".

ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, כינס מסיבת עיתונאים אמש שבה אמר כי מה שהתרחש בקטלוניה "לא היה משאל עם". שר החוץ של המדינה שיבח את עבודת המשטרה ואמר כי השוטרים הפגינו "נחישות" וכי לא היה שימוש חריג בכוח. הצעד של הממשלה הספרדית, שלדבריה היה מחויב מבחינה דמוקרטית כדי למנוע את משאל העם המנוגד לחוקה, זכה לביקורת ברחבי אירופה. ראש ממשלת בלגיה גינה את השימוש בכוח ואמר: "אלימות היא אף פעם לא הפתרון". גם ראשי מפלגות שמאל ברחבי אירופה והאופוזיציה בספרד גינו את האלימות.

למרות שהכרזת עצמאות מצד קטלוניה אינה חוקית, וככל הנראה לא תזכה לתמיכה בינלאומית, היא עלולה להוביל את ספרד למשבר החוקתי החמור ביותר מאז שהפכה לדמוקרטיה ב-1978. בנוסף לעידוד קהילות אוטונומיות אחרות בספרד - כמו חבל הבאסקים, חבל גליסיה והאיים הבאלריים - לפרוש גם הן, היא צפויה ליצור עימות פוליטי וחברתי במדינה, שרק החלה להיחלץ מהמשבר הכלכלי שחוותה בעשור האחרון.

הרשויות בקטלוניה כבר הודיעו כי הן מתכננות לשנות את העברת הכספים מהקהילה האוטונומית לממשל המרכזי במדריד אחרי הכרזת עצמאות וגם כוח המשטרה של החבל, המונה כ-17 אלף שוטרים, סירב אתמול למנוע את ההצבעה, בניגוד להוראות הממשלה במדריד. הבורסה הספרדית נפתחה בירידות שערים, וגם האירו נחלש מול הדולר במסחר באסיה (ראו ידיעה נפרדת).

התסריטים האפשריים

התסריטים שמצטיירים כעת בספרד נעים בין פשרה באמצעות מתווכים אפשריים, שאולי תעניק אוטונומיה רבה יותר לחבל ותמנע את הכרזת העצמאות, לבין מאבק כולל בין הממשלה במדריד לממשל המקומי בקטלוניה. בתגובה להכרזה, ראחוי יכול להפעיל את סעיף 155 בחוקה הספרדית, שמעולם לא הופעל, ושמאפשר לו למעשה לפזר את הפרלמנט בקטלוניה בשם השמירה על אחדות ספרד ובשל "פגיעה של שלטון הקהילה האוטונומית באינטרסים הלאומיים" של המדינה. ההכרזה תשנה את מעמד החבל ותגביל את האוטונומיה שלו.

לפי דיווחים בתקשורת הספרדית, ראחוי כבר נפגש היום עם מנהיגי המפלגות הגדולות בפרלמנט, שהוא תלוי בתמיכתן מכיוון שהוא עומד בראש ממשלת מיעוט, במטרה לבדוק את האפשרות לעשות זאת. התהליך עצמו, שידרוש גם דיון בבית העליון של הפרלמנט הספרדי, יכול להימשך ימים אחדים, העריכו פרשנים.

השאיפה הקטלאנית לעצמאות נשענת על קיומה של תרבות ושפה שונים, ועל היסטוריה ארוכה של דיכוי תרבותי ופוליטי בתקופת פרנקו, אך בעיקר על ההרגשה שתושבי החבל תורמים "יותר מדי" לספרד, ומקבלים פחות מדי.

האזור אחראי ל-23% מהתמ"ג הספרדי, אומרים הבדלנים, אולם הממשלה משקיעה יותר בתשתיות במקומות אחרים בספרד מאשר בקטלוניה. הם גם דורשים אוטונומיה רבה יותר - פיננסית ותרבותית - בניהול ענייניו הפנימיים של החבל.

אבל מה שהוביל לעימות אתמול, מסכימים כלי התקשורת והפרשנים השונים, הייתה ההתנגשות החזיתית בין ראחוי, ראש ממשלה חלש מבחינה פוליטית שמנסה לגייס תמיכה בציבור הספרדי על ידי הפעלת יד קשה נגד קטלוניה, לבין פודג'מונט, שגם הוא זוכה לרוב קטן בפרלמנט הקטלאני.

"מה שראינו אתמול הוא תוצאה של עימות בין ראש הממשלה הכי פחות מוצלח שהיה לספרד אי פעם לבין הנשיא הכי חסר אחריות שהיה לקטלוניה אי פעם", אמר ל"גלובס" גיים סאנס-מורה, עיתונאי ספרדי הגר שנים רבות בברצלונה.

הנציבות האירופית: המשאל לא חוקי

המשבר גם מאיים לערער את האיחוד האירופי. עד כה, בריסל נמנעה מלהתערב בסוגיה, בנימוק שהדבר מהווה "עניין פנימי" של ספרד. אולם בימים האחרונים, על רקע הכרזת עצמאות אפשרית, הבהירו ראשיו כי קטלוניה עצמאית לא תוכל להצטרף מיד לאיחוד האירופי, כפי שהבטיחו ראשי הבדלנים.

"הם יכולים לפתוח בשיחות על הצטרפות", אמר ראש הנציבות האירופית, "אבל זה לא כאילו הם יהיו חלק מהאיחוד יום אחרי ההכרזה". היום בצהריים כבר הודיעה הנציבות כי המשאל שהתבצע לא היה חוקי.

הבורסות באירופה לא התרגשו מההצבעה של קטלוניה, בורסת מדריד איבדה כ-1%

המתחים הפוליטיים הגוברים בספרד פגעו הבוקר באירו ובמניות והאג"ח הספרדיות, אך פסחו על יתר השווקים ביום המסחר הראשון של הרבעון הרביעי.

מדד סטוקס אירופה 600 עלה ב-0.2% בדקות הראשונות של המסחר הבוקר (ב'), אחרי מסחר סולידי באסיה ולמרות ירידה של 1.4% במדד IBEX של המניות בספרד.

מנהיגי קטלוניה טענו שהבוחרים במחוז זה תמכו ברובם המכריע בעצמאות במשאל העם שנערך בו אתמול, והוחרם על ידי מתנגדי העצמאות במחוז, ושובש על ידי אלפי שוטרים ואנשי ביטחון נוספים שמדריד שיגרה לקטלוניה מאזורים אחרים בספרד.

מניות הבנקים הגדולים בקטלוניה, בנקו דה סבדל וקאסה בנק, ירדו הבוקר ב-3.2% וב-1.4% בהתאמה.

פער התשואה בין אג"ח ממשלתיות ספרדיות לאג"ח גרמניות לעשר שנים התרחב - התשואה הספרדית עלתה ל-1.683% והתשואה הגרמנית עלתה ל-0.484%.

האירו איבד הבוקר 0.5% מול הדולר, ל-1.1758 דולר. משקיעים רבים אמנם מאמינים שמתיחות נוספת בקטלוניה עלולה להגביר את האי ודאות הפוליטית ולפגוע בצמיחה הכלכלית בספרד, אך ההשלכה על השווקים האירופיים היא עד כה קטנה מאוד יחסית.

"כל עוד הקונפליקט בספרד לא גורם לקרע עם מדינת אחרות בגוש האירו, האפקט על האירו צפוי להיות מוגבל", כתבו הבוקר אסטרטגים של מט"ח בבנק קומרצבנק הגרמני.

קטלוניה מהווה 19% מכלכלת ספרד, ועוקפת את כל יתר המחוזות עם היצוא שלה, שהוא 25% מסך היצוא הספרדי. היא תורמת 21% מהמסים שגובה ממשלת ספרד, והסכום המוחלט עולה בהרבה על ההשקעה הממשלתית במחוז.

תומכי העצמאות מצביעים על הפער הזה, וטוענים שהפסקת ההעברות למדריד יכולה להפוך את הגירעון התקציבי של קטלוניה לעודף תקציבי.

ברצלונה, בירת קטלוניה, היא יעד התיירות הגדל ביותר של ספרד, עם כשמונה מיליון מבקרים מחו"ל בשנה, שנשארים בעיר ללילה אחד לפחות.

לשתי יצרניות רכב מובילות, פולקסווגן וניסאן, יש מפעלי רכב בסמוך לברצלונה.

תמג ואבטלה-קטלוניה וספרד
 תמג ואבטלה-קטלוניה וספרד