אושר: בזן תקים מתקנים להפחתת פליטות; תשקיע כ-50 מ' ש'

לאחר יותר משנה של עיכובים ביורוקרטיים, הוועדה המקומית המשותפת לתכנון ולבנייה של מתחם בזן אישרה את הקמתם של פרויקטים סביבתיים להפחתת פליטות והקטנת הזיהום

בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי
בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי

לאחר יותר משנה של עיכובים ביורוקרטיים, הוועדה המקומית המשותפת לתכנון ולבנייה של מתחם בזן אישרה את הקמתם של פרויקטים סביבתיים להפחתת פליטות והקטנת הזיהום, בעלות כוללת של כ-50 מיליון שקל.

מדובר באישור ובמתן היתרי בנייה לפרויקטים סביבתיים ובטיחותיים, הכוללים בין היתר החלפת מגדל זיקוק נפט גולמי ישן במגדל חדש עם עמידות גבוהה בפני רעידות אדמה והקמת מתקן להקטנת פליטות בכרמל אולפינים.

לאחר אישור הוועדה המקומית המשותפת לתכנון ולבנייה של מתחם בזן, שהתקבל באופן רשמי בערב סוכות, הפרויקטים יעוברו לשלב הפרסום להערות הציבור ולאחר מכן לאישורה של הוועדה המחוזית. לאחר כל האישורים הנדרשים, זמן ההקמה המוערך של הפרויקטים הוא בין חצי שנה ושנה וחצי.

לפני כחצי שנה פרסם המשרד להגנת הסביבה את רשימת המפעלים המזהמים ביותר, שהיוו את "הסיכון הגדול ביותר לסביבה". את הרשימה הובילה בזן בחיפה. גם בשנה שעברה קיבלה בזן את הדירוג המפוקפק של המשרד להגנת הסביבה.

למרות שמדובר בפרויקטים שמטרתם היא, בין היתר, ליישר קו עם עמדת הרגולטור בכל הנוגע לרמת פליטות - המימון של הפרויקטים יתבצע על-ידי בזן, ללא השתתפות המדינה.

מגדל הזיקוק של בזן פועל מאז שנת 1979 וכבר אינו מתאים לדרישות המעודכנות של המשרד להגנת הסביבה בכל הנוגע לעמידות ברעידות אדמה. בנוסף למתקנים אותם אישרה הוועדה להקים, קבוצת בזן ממתינה לאישור מספר פרויקטים נוספים, בין היתר, פרויקט לשיפור הטיפול בשפכים ופרויקט שנועד לצמצם משמעותית הדממות חירום ולהקטין פליטות של תחמוצות גופרית. נגד פרויקטים אלה הוגשה עתירה מינהלית אשר מונעת בשלב זה את בנייתם.

"אנו מברכים על החלטת הוועדה ועל סיום הפרשה הארוכה", מציין אבנר מימון, מנכ"ל קבוצת בזן, ומוסיף כי "הקבוצה, שניצבת בשורה אחת עם בתי הזיקוק המובילים בעולם, תמשיך להשקיע ולעמוד בכל הדרישות והתקנים המחמירים ביותר החלים עליה. אנחנו ערוכים כבר למעלה משנה עם תקציבים והתקשרויות של עשרות מיליוני שקלים, כדי להוציא לפועל את הפרויקטים הסביבתיים בהתאם לדרישות של המשרד להגנת הסביבה".