2.5% מנכסי משקיעים זרים בבנקים בשווייץ שייך לישראלים

הערכות: מדובר בכ-55 מיליארד דולר ■  "אחרי הליך הגילוי מרצון יש יותר אפשרויות בשווייץ"

מאיר ברון / צילום: שלומי יוסף
מאיר ברון / צילום: שלומי יוסף

לאורך עשרות שנים פתחו ישראלים רבים חשבונות בשווייץ, והעבירו אליהם לא מעט נכסים. תחת מטריית הסודיות הבנקאית ההדוקה של שווייץ ניתן היה להפקיד גם כספים שלא דווחו לרשויות המס. התופעה הזו היא כמובן לא של ישראלים בלבד, ותושבים זרים של מדינות רבות ניצלו מקלטי מס להעברת כספים לא מדווחים. אלא שהחגיגה הזו הסתיימה. בשנים האחרונות, בנקים רבים בהם גם בנקים ישראלים נחקרים בחשד שסייעו ללקוחותיהם להעלים מס, והאמנות בין מדינות להחלפת מידע על חשבונות תושבי חוץ תופסות תאוצה, כך שהיכולת להחזיק בכספים לא מדווחים הופכת למשימה בלתי אפשרית.

מחקר שפורסם באחרונה ע"י ארגון המחקר האמריקאי NBER ניסה למפות את היקף תופעת השימוש במקלטי המס בקרב תושבים של מדינות שונות. המחקר התבצע בין היתר באמצעות שימוש בנתונים של בנקים מרכזיים והצלבה עם נתוני הנכסים של האזרחים באותן מדינות. ההערכה לפי המחקר היא ש-10% מהתוצר העולמי נמצא במקלטים השונים. עם זאת, במחקר מדגישים כי השונות בין המדינות גבוה. "כך למשל, בעוד שבמדינות סקנדינביה מדובר באחוזים בודדים מהתוצר, בחלק ממדינות אירופה הנתון מגיע ל-15% ובמדינות כמו רוסיה, מדינות המפרץ וחלק ממדינות אמריקה הלטינית הנתון אף מגיע ל-60% מהתוצר של אותן מדינות", נכתב במחקר.

גם שמה של ישראל מוזכר במחקר, ומהתוצאות עולה כי הישראלים "מככבים" בשווייץ. מהמחקר עולה כי כ-2.5% מהנכסים של תושבי החוץ בשווייץ משתייכים ללקוחות ישראלים, זאת בעוד חלקה של ישראל בצמיחה העולמית עומד על פחות מ-1%. נציין כי המחקר בדק גם מקלטי מס במדינות אחרות, אך שם ישראל לא בלטה בנתונים ושיעור הנכסים של ישראלים היה נמוך מחלקה בכלכלה העולמית. בסך הכל מוערכים הנכסים של ישראלים בשווייץ ב-55 מיליארד דולר.

בנציגות הישראלית של חברת ZWEI השויצרית מעריכים כי למרות שתם עידן הסודיות הבנקאית המלאה בשווייץ, המדינה תמשיך להוות את בירת הבנקאות הפרטית וכספי הישראלים יילכו ויצמחו. "שווייץ הייתה ותישאר המקום המרכזי לניהול כסף בעולם. המדינה נהנית מיציבות פוליטית וכלכלית, ויושבת טופוגרפית בצומת דרכים מצוינת", אומר ל"גלובס" מאיר ברון מנהל הנציגות של החברה בישראל.

"עד לכל הליך הגילוי מרצון הכסף שנוהל בשווייץ היה שבוי, ובטח שלא ניתן היה להתווכח על נושאים כמו העמלות. היום כשהכספים המנוהלים מוצהרים, נפתחות בפני הלקוח אפשרויות רבות", הוא מוסיף.

ZWEI הוקמה לפני כ-3 שנים ע"י פרופ' קלאוס וולרסהוף, לשעבר הכלכלן הראשי ב-UBS. החברה מספקת ייעוץ ללקוחות. הפעילות הראשונה של ZWEI מחוץ לשווייץ היא בישראל, "להערכתי הכסף הישראלי שמנוהל כיום בשווייץ נמצא רק בתחילת הדרך", אומר ברון. "יש עושר פיננסי עצום בישראל, שנובע מהעברות בין דוריות וכסף שהתקבל פה מאקזיטים שונים", הוא מעריך.

מי מפקיד כספים בשווייץ
 מי מפקיד כספים בשווייץ