תקדים מסוכן

המשמעויות של ביטול הגרלת מחיר למשתכן בשוהם. טור מצולם

לפני מספר שבועות דיברנו על מחיר למשתכן ועל מעורבות הזכאים והזוכים בהליכי התכנון של הפרויקטים השונים. זכאי התוכנית הממשלתית לא לוקחים שום דבר כמובן מאליו, בוחנים את התכנון בפרויקטים, ולא מהססים לפנות לוועדה המקומית כדי להתנגד לתכנון זה או אחר. ולהתנגדות לא פעם יש גם תוצאות.

אבל מאז, ההתנגדות עלתה מדרגה. לא רק התנגדות לתכנון פרויקט ספציפי, אלא התנגדות גם לשלב מקדמי יותר של התוכנית, עוד בשלב ההגרלות. מדובר בהגרלה של מחיר למשתכן בשוהם, שם נוצרו שתי קבוצות של זכאים בני המקום ביישוב, זכאים מסדרה א' שהיו יכולים לגשת להגרלה הגדולה האחרונה וזכאים מסדרה ב' שלא יכלו לגשת. האחרונים הגדילו ועתרו לבגצ נגד המדינה, עתירה שנכון להיום הובילה למצב בו ההגרלה ביישוב ככל הנראה תוקפא עד הודעה חדשה.

חשוב להדגיש, שבית המשפט בכלל עוד לא פסק בעתירה - ולא השופט הוא שקבע על ביטול ההגרלה. הייתה זו המדינה שאיימה להקפיא את כל תוצאות ההגרלה הגדולה השנייה, ואחרי שבית המשפט לא התרשם ולא הסכים להקדים את הדיון כמו שביקשה המדינה, החליטו במטה הדיור באוצר ובמשרד הבינוי והשיכון לשנות גישה ופשוט להוציא את ההגרלה ביישוב מסבב ההגרלות. במשרד הבינוי והשיכון מנסים עכשיו להבין האם אפשר להגדיל את זכויות הגדולה כדי לפרסם הגרלה חדשה שאולי תופנה גם לסדרה א' וגם לסדרה ב', וכדי לא לעכב את תוצאות כלל ההגרלות, ללמעלה מעשרת אלפים יחידות דיור מוזלות, בינתיים ההגרלה ביישוב הוקפאה עד הודעה חדשה. זכאי סדרה ב' שהגישו את העתירה חוגגים, וזכאי סדרה א', שכמעט כולם היו אמורים לזכות בזכות לרכישת דירה מוזלת בשל ההקצבה שנקבעה לבני מקום והעובדה שרק הם יכלו לגשת להגרלה, מאוכזבים קשות.

מעבר למקרה המקומי של שוהם, לעתירה שהגישו תושבי המקום כמו גם לעמדת המדינה ולהקפאת ההגרלה עשויות להיות שתי השפעות משמעותיות מאוד על תוכנית מחיר למשתכן.

קודם כל, לעובדה שהעתירה הוגשה ולעובדה שהיא הצליחה להוביל לשינוי משמעותי עשוי להיות עכשיו אפקט שרשרת. גם ככה זכאי סדרה ב' מתוסכלים, וגם ככה נושא העדפה לבני המקום גרר ויכוחים, אז עכשיו קיבלו המתנגדים הוכחה שעתירה לבגצ יכולה לשנות את המציאות. זה לא יפתיע אם העתירה הזו בשוהם תתברר כראשונה בסדרה.

במקביל, אחרי שזכאי מחיר למשתכן כבר הצליחו להשפיע על תכנון הפרויקט במקומות מסוימים ואחרי שעכשיו גרמו לדחיית הגרלה, התהליכים הללו עשויים גם להוביל לעיכובים ביישום התוכנית. עד עכשיו הסדר היה ברור. יש מכרז, קבלנים ניגשים וזוכים ברוב המקומות והגדלת היצע הדירות המוזלות עובדת לאט אבל בטוח. התערבות הזכאים גם בהגרלות וטענות עקרוניות על לב ליבה של התוכנית, עשויה להתחיל ולגרום לעיכובים וזאת בניגוד למטרה של משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון שרק רוצים להראות עד כמה ההיצע של הדירות המוזלות רק גדל בהתמדה.

מעבר לזה, המאבק של תושבי היישוב מסדרה א וסדרה ב' מעיד פעם נוספת עד כמה נושא הדיור טעון ועד כמה אנשים מוכנים ללכת רחוק על זכות לרכוש דירה בהנחה. זה עוד סממן של משבר הדיור, של עליית מחיר בשיעור כמאה אחוז בעשור ורק מעיד עד כמה ההנחה בדירה משמעותית לזכאים וכמה הם מוכנים להילחם על הזכות לקבל את ההנחה.