מחיר למשתכן: מענק בפריפריה יוכר כהון העצמי של הזכאים

ב-30 יישובים בפריפריה יוכל הבנק לאפשר לרוכשים לשלם 60 אלף שקל ממקורות עצמיים ■ מדובר במקומות בהם המענק עומד על 60 אלף שקל לרוכש וגם על 40 אלף שקל לרוכש ■ למדריך משכנתא

פרויקט מחיר למשתכן בלוד /  צילום: איל יצהר
פרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: איל יצהר

מטה הדיור באוצר והפיקוח על הבנקים הגיעו להסכמה על שינוי במתווה תוכנית מחיר למשתכן בכל הנוגע למענק ולאפשרות המימון של המשכנתא לזכאי התוכנית. ממשרד האוצר ומהפיקוח על הבנקים נמסר היום (ג') כי ההוראה אודות מימון רכישת הדירה של הזכאים תתוקן וייקבע כי ב-30 יישובים בפריפריה, בהם ניתן המענק לרוכשי דירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, יוכל הבנק לאפשר לרוכשים לשלם 60 אלף שקל ממקורותיהם העצמיים כך שההון העצמי בתוספת המענק יעמוד על 100 אלף שקל או למעלה מזה. בפיקוח על הבנקים ובמטה הדיור באוצר מסרו היום שהתיקון ייכנס לתוקף בדצמבר 2017, כלומר, כבר בחודש הבא. נדגיש כי מדובר במקומות בהם המענק עומד על 60 אלף שקל לרוכש וגם על 40 אלף שקל לרוכש.

נסביר כי עד היום המענק לא היה נחשב כחלק מההון העצמי שהבנק חישב לצורך מתן המשכנתא, וההוראה החדשה אמורה לתקן מציאות זו ולאפשר למעשה לזכאי התוכנית לקבל מימון לרכישת הדירה עם הון עצמי נמוך יותר. המשמעות בפועל היא הקלה על זכאים שהתקשו לגייס את ההון העצמי הנדרש לרכישת דירה עד כה, הון עצמי שעמד על מינימום 100 אלף שקל.

במקביל, המהלך גם יוביל לכך ששיעור המימון שיעניקו הבנקים לזכאי מחיר למשתכן יגדל, כלומר המשכנתא שיוכלו הזכאים לקחת תהיה גדולה יותר על כל המשתמע מכך. גורמים הבקיאים בתוכנית מחיר למשתכן ובמסלול המשכנתא הייחודי לתוכנית מסבירים כי מדובר אכן בהקלה משמעותית לזכאים שחלקם, בעיקר באזורי הפריפריה, התקשו לגייס 100 אלף שקל להון עצמי ובמקרים מסוימים נטלו הלוואות משלימות או ויתרו על הזכות לרכוש דירה מוזלת. מאידך, ההטבה האמורה מגדילה בהתאם גם את המשכנתא ועל הזכאים להיות מודעים לכך.

כזכור, במאי 2016 נכנסו לתוקף הקלות רגולטוריות של הפיקוח על הבנקים לגבי הלוואות לדיור לזכאים בפרויקטים של מחיר למשתכן, על פיהן בנק רשאי, לצורך בדיקת העמידה של ההלוואה במגבלת ה-LTV, לחשב את יחס המימון של ההלוואה בהתבסס על הערכת שמאי במקום על מחיר הרכישה בפועל, ובתנאי שהרוכש ישלם לפחות 100 אלף אלף שקל ממקורותיו העצמיים. כלומר, הבנקים יחשבו את המשכנתא לזכאים על פי מחיר השוק של הדירה, בהתאם להערכת שמאי, ולא על פי המחיר המוזל אותו משלמים הזכאים בפועל ברכישה.

"ראינו לנכון לסייע ללקוחות בפריפריה, והחלטנו להכיר במענק המיוחד שהם מקבלים מהמדינה כחלק מההון העצמי שלהם", כך מסבירה היום המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר. "לצורך כך התאמנו את דרישות הפיקוח מלקוח הרוכש דירה בפרויקט מחיר למשתכן, באופן שאינו מגדיל את הסיכון לתיק האשראי לדיור של הבנקים או ליכולתם של הלקוחות לעמוד בהחזר ההלוואה".

ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, הוסיף ואמר: "אנחנו ממשיכים להיות קשובים לצרכים של זוכי תוכנית "מחיר למשתכן" ומנסים להקל עליהם ככל הניתן בדרך לדירה הראשונה. בעקבות מספר פגישות שקיים שר האוצר, משה כחלון עם זוכי "מחיר למשתכן" בפריפריה נודע לנו כי ההון העצמי המינימלי הנדרש מהווה לעתים חסם לרכישת הדירה ללא כל הצדקה. אני שמח שהמפקחת על הבנקים נעתרה לפנייתנו ובכך המשיכה להקל על הזוגות הצעירים".

מחיר למשתכן
 מחיר למשתכן

נכון להיום, היישובים בהם מקבלים זכאי התוכנית את המענק בגובה 60 אלף שקל הם: שדרות, קריית שמונה, קריית ארבע, צפת, סחנין, ערד נתיבות, נצרת עילית, נצרת, נחף, מצפה רמון, מעלות-תרשיחא, מגדל-העמק, מג'ד אל כרום, כפר מנדא, ירוחם, טבריה, חצור הגלילית, דיר חנא, דימונה, בית שאן ואופקים. במקביל, היישובים בהם זכאים זכאי התוכנית למענק בגובה 40 אלף שקל הם: אילת, אשקלון, חריש, נהריה, עפולה, פורודיס, רכסים ושלומי.

איתן קראוס, יועץ משכנתאות וזוכה במחיר למשתכן בעצמו התייחס היום להחלטה החדשה ואמר: "מדובר במהלך מבורך של משרד האוצר עבור זוגות צעירים שיש להם הון עצמי נמוך מ-100 אלף שקל. בזכות הקלה רגולטורית זו הם לא יצטרכו לקחת הלוואות משלימות לטובת ההון העצמי. דבר שפוגע בהכנסה הפנויה נטו ומשפיע על החזרי המשכנתא".