ליצמן הגיש התפטרותו; נתניהו: אשאיר את תיק הבריאות אצלי

התפטרותו של שר הבריאות באה על רקע החלטת האדמו"ר מגור, חבר נשיאות מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, שליצמן לא יכול להיות שר בממשלה בה מבוצעות עבודות רכבת בשבת ■ ליצמן: "איני יכול לקחת אחריות על חילולי השבת הפוגעים בערכי מסורת ישראל"

יעקב ליצמן / צילום:אמיל סלמן הארץ
יעקב ליצמן / צילום:אמיל סלמן הארץ

שר הבריאות, יעקב ליצמן, הגיש הבוקר (א') את התפטרותו לראש הממשלה בנימין נתניהו. הרקע להתפטרותו היא החלטת האדמו"ר מגור, חבר נשיאות מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, שליצמן לא יכול להיות שר בממשלה בה מבוצעות עבודות רכבת בשבת. במהלך ישיבת שרי הליכוד אמר נתניהו: "כרגע אשאיר את תיק הבריאות אצלי". 

יצוין כי השר ליצמן מביע מחאות בנושא מזה חודשים ארוכים. צוות שרים שהוקם לפני שנה, בראשותו של השר חיים כץ, ניסה מדי שבוע להגיע להסכמות, אך בשבת האחרונה בוצעו עבודות חיוניות ברכבת, עבודות שנערכו להן במשך שנתיים, ואם לא היו מבוצעות, היו גורמות לקשיים רבים בתחזוק הרכבות. השר כץ הגדיר את העבודות הללו כנחוצות מטעמי פיקוח נפש. 

במכתב ההתפטרות כתב ליצמן: "לאורך כל הדורות שמר עם ישראל את יום השבת כערך עליון, כפי הנאמר בתורתנו הקדושה 'ושמרו בני ישראל את השבת לדורותם ברית עולם. ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם' (שמות לא, טז). גם במדינת ישראל ידענו לשמור על יום המנוחה כאות של קדושה ומנוחה. משכך, איני יכול לקחת אחריות על חילולי השבת הפוגעים בערכי מסורת ישראל, מנוגדים לסטטוס-קוו ומהווים קו אדום מבחינתי. 

"כידוע לך, ניסיתי למנוע את חילולי השבת ברכבת ישראל בכל דרך, אך משלא הצלחתי, לא אוכל עוד לשאת באחריות מיניסטריאלית לפגיעה קשה באחד מערכי הנצח של העם היהודי, שהוא יום השבת. אני מתפטר מתפקידי בראש מורם ובתחושת שליחות יהודית". 

משמעות התפטרותו של ליצמן עדיין לא ברורה לחלוטין. על-פי חוק יסוד: הממשלה, שר הבריאות הבא יהיה ראש הממשלה. בג"ץ קבע בעבר כי ליצמן לא יכול למלא את תפקיד השר מתוך עמדת סגן השר, והוא גם לא יוכל לעשות כן כחבר כנסת מן השורה. 

המרכיב הנוסף של יהדות התורה, סיעת דגל התורה, בראשותו של ח"כ משה גפני, ממילא לא לקחה תיקים בממשלה, וגפני ממלא את תפקיד יו"ר ועדת הכספים ולא תפקיד כלשהו בזרוע המבצעת. 

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), התייחסה הבוקר להתפטרות שר הבריאות. "המצב האנומלי, לפיו ליצמן יכול להטיל וטו על כל חוק או פעולה נחוצה לציבור, הוא אנטי-דמוקרטי ורואה אינטרסים צרים וסקטוראליים בלבד. אני מאמינה שהחרדים צריכים לקחת חלק בממשלה כחלק מהעם, אך לא כשהם כופים את אורח חייהם על הכלל. מי שרוצה לשבת בממשלה דמוקרטית, לא יקבל זכות וטו לחישוק הממשלה ולאיומי התפטרות, שכניעה אליהם כל פעם מחדש היא על חשבון הציבור".

עוד הוסיפה גרמן: "תחבורה ציבורית תקינה היא הכרחית לניהול אורח חיים שגרתי לכל אזרחי ישראל. ליצמן צריך להבין שעם ששת המנדטים שלו (שמהווים 5% מהכנסת) הוא לא קיבל את המנדט הבלעדי להשליט ולכפות את אורך חייו על 95% מהציבור".