דלק רכב במו"מ לרכישת השליטה בורידיס ב-1.05 מיליארד שקל

הימור גדול על תחומי איכות הסביבה והתשתיות: דלק רכב העבירה הצעה מחייבת לרכישת השליטה בקבוצה העוסקת בתחומי טיפול, איסוף ומחזור פסולת עירונית

גיל אגמון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון / צילום: איל יצהר

חברת דלק רכב , יבואנית רכבי מאזדה ופורד לישראל, הפתיעה היום (ה') את השוק, כשדיווחה על עסקת ענק שהיא מקדמת, בהיקף של 1.05 מיליארד שקל, לרכישת השליטה (75%) בקבוצת ורידיס (VERIDIS), הפועלת בתחומי איכות הסביבה והתשתיות בישראל.

בדלק רכב ציינו כי המו"מ בינה לבין המוכרת, קרן אוקטרי (OCM), נמצא בשלב מתקדם, וכי לאור ההבנות שגובשו בעניין התמורה בעסקה והמנגנונים לחישובה, היא העבירה היום הצעת מחיר מחייבת (Binding Price Offer), בסכום האמור (1.05 מיליארד שקל), המשקף לקבוצת ורידיס כולה שווי של כ-1.4 מיליארד שקל.

בדלק רכב הדגישו כי העסקה, שהשלמתה כפופה לכמה תנאים, דורשת את השלמת המו"מ בין הצדדים בנוגע לתנאי ההסכם, וכי בכוונתה לממן אותה ממקורותיה ובאמצעות מימון בנקאי או חוץ-בנקאי והלוואת מוכר, וכן כי נבחנות אפשרויות מימון נוספות.

"הזדמנות עסקית"

עוד הסבירו בחברה, הנמצאת בשליטת המנכ"ל גיל אגמון, כי ההחלטה לבחון את העסקה "נעשתה בהמשך לדיוני הנהלת החברה והדירקטוריון, שבהם נשקלה האפשרות להרחיב את מגוון תחומי פעילות החברה, במקביל להמשך פיתוחם של תחומי הפעילות הקיימים. זאת, מתוך כוונה להרחיב את מנועי הצמיחה שלה לטווח הארוך".

בדלק רכב סבורים כי "העסקה מהווה הזדמנות עסקית המאפשרת לה לחדור לתחומי פעילות חדשים, שלהערכת החברה, הם בעלי פוטנציאל צמיחה משמעותי, אשר פירותיה יבואו לידי ביטוי בעיקר בטווח הארוך".

פעילותה של ורידיס מתרכזת בתחום הסביבה והתשתיות בישראל, וכוללת, בין השאר, איסוף, טיפול ומיחזור פסולת עירונית, טיפול בחומרים מסוכנים, התפלת מים, ייצור חשמל ופתרונות אנרגיה. ככל הידוע, ורידיס, שעד 2015 נקראה "דלקיה", הוקמה בשנת 1993 כחלק מפעילות קבוצת ואוליה העולמית. כיום בעלת המניות העיקרית בחברה (80%) היא קרן אוקטרי הבינלאומית (Oaktree Capital Managment), שלפני כמה חודשים מכרה כ-20% מהחזקותיה לידי קרן תש"י של חברת הביטוח הראל, עו"ד יהודה רווה ומנכ"ל קרן תש"י, ירון קסטנבאום, לפי שווי חברה דומה לזה שבעסקה הנוכחית.

מהנתונים שמציגה ורידיס, היא עוסקת בפתרונות סביבתיים בארבעה תחומי עיסוק משלימים: ניהול פסולת, מים, אנרגיה וקרקעות מזוהמות. בין השאר, ורידיס שותפה בתחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, OPC מישור רותם, ומנהלת את מכון טיהור שפכים "אילון". מנכ"ל ורידיס הוא אריאל קפון.

שחיקה במכירות דלק רכב

למרות פריחת שוק הרכב הישראלי, דלק רכב סבלה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 משחיקה במכירות המותגים המרכזיים שלה, ובסך הכל, מספר המכוניות שמכרה ירד ב-9% לכ-17,900, עם ירידה דומה במספר מכוניות מאזדה שנמכרו, שהסתכם בכ-11,700, לצד צניחה של 21% במכירת מכוניות פורד, שהסתכמו בכ-2,860.

לעומתן, מכירות רכבי היוקרה שהיא מציעה, BMW, עלו בתקופה זו ב-10% ליותר מ-3,300 מכוניות. נתח השוק שלה בסוף ספטמבר עמד על 7%.

הכנסותיה של דלק רכב לשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 ירדו ב-2.5% ל-2.85 מיליארד שקל, וירידה ברווח הגולמי והתפעולי קוזזה בשינוי חד בסעיפי המימון שלה, כך שרווחיה בין ינואר לספטמבר 2017 עלו ב-13% ל-275 מיליון שקל.

מלבד יבוא ומכירת מכוניות, דלק רכב גם מייבאת ומוכרת חלקי חילוף ומספק שירותי מוסך למכוניות שהיא מייבאת, וכן מחזיקה במניות יצרניות המכוניות שהיא מייבאת. נוסף על כך, דלק רכב מבצעת השקעות בחברות טכנולוגיה בתחום הרכב בשלבים מוקדמים. הידועה מבין השקעות אלה הייתה בחברת מובילאיי, שהניבה לה בשנים קודמות רווחי עתק בסכום מצטבר של מאות מיליוני שקלים.

דלק רכב נסחרה הבוקר לפי שווי חברה של 2.55 מיליארד שקל, לאחר שחיקה שנתית של כ-10% בערכה. מנייתה הגיבה לדיווח בשעות הצהריים בעליות של כ-1%. בעל המניות הגדול בדלק רכב הוא גיל אגמון, עם 37.5% מההון, ובעלת המניות השנייה בגודלה בחברה היא קבוצת דלק של יצחק תשובה, עם 22.5%.

קבוצת ורידיס

■ תחום פעילות: פתרונות לאיכות הסביבה

■ בעלי מניות: קרן אוקטרי (80%), קרן תש"י (20%)

■ מנכ"ל: אריאל קפון

■ פרויקטים בולטים: תחנת הכוח OPC מישור רותם, ניהול מכון טיהור שפכים אילון