רוח גבית לשינויים בבזק

בסופו של דבר, חברות ותיקות כבזק נחלשות. בשלב מסוים השחיקה נעצרת, והן ממשיכות להוביל את השוק

בזק / צילום: איל יצהר
בזק / צילום: איל יצהר

גם אם התמונה שמציירים הבנקים למשקיעים הזרים לגבי בזק היא אופטימית, בסופו של דבר היא איננה רחוקה מהמציאות. בזק היא אכן חברה מצוינת ורווחית, ואת האיומים שהיא חווה עברו חברות טלקום רבות בעולם - ואת זה המשקיעים הזרים והקרנות יודעים.

בסופו של דבר, חברות ותיקות ומונופוליסטיות כבזק נחלשות - אך בשלב מסוים השחיקה ברווחיות נעצרת, והן ממשיכות להוביל את רוב השווקים בעולם.

השאלה הגדולה, אם כן, היא על מה מסתמכים המשקיעים הזרים בהנחה שלהם לפיה יצליחו להטות את הרגולציה לטובת בזק תחת בעלות חדשה. נכון, הקשרים של שאול אלוביץ' עם ראש הממשלה נתניהו היו בעוכריו והסבו לו יותר נזק עסקי מאשר תועלת, אך בין אם זאת תהיה קרן אפולו, קרן אליוט או קרן TPG - בסוף הקרן הזוכה תצטרך לבוא ולהיפגש עם הנהלת משרד התקשורת, עם ראשי אגף התקציבים במשרד האוצר, עם אנשי מועצת הכבלים והלוויין, ולהוציא מהם את מה שאלוביץ' לא הצליח - ביטול ההפרדה המבנית בבזק. זה לא עניין של מה בכך, בהנחה שהמשקיעים מתייחסים לאנשי השירות הציבורי ברצינות.

יחד עם זאת, המשקיעים הזרים באים בעיתוי נוח. כולם רוצים לשים את פרשת בזק מאחור ולהתמקד בעתיד. זה אומר שגם הרגולציה חייבת להשתנות, כי להמשיך לכסח את בזק על ימין ועל שמאל זו לא תוכנית עבודה לשוק התקשורת. המשקיעים מבינים שמגבלות על בזק היו, ישנם וימשיכו להיות עוד זמן רב כי אי אפשר בלי שמונופול תקשורת יוגבל - לכן השאלה היא רק באיזו מתכונת יימשכו ההגבלות.

ובכל הקשור לביטול ההפרדה המבנית: לבזק נעשה עוול גדול. שימו לרגע בצד את הטעויות שהחברה עשתה כשלא חטפה את מה שהציעו לה, בשורה התחתונה להמשיך ולהגביל את בזק במודל הקיים היום פוגע בראש ובראשונה בצרכנים. מדיניות השוק הסיטונאי היא תקלה שמשרד התקשורת חייב לתקן ולבחון מודלים חלופיים ומהר. תמונת המצב בשוק מתעתעת, כי הצרכנים מקבלים שירותים במחירים זולים ונהנים מהתחרות, אבל כל חברות התקשורת - חוץ מבזק - מדשדשות. מצב כזה לא יכול להחזיק מים לאורך זמן. הבעיה היא שאין למשרד התקשורת מספיק כוח אדם ואמצעים נכון להיום כדי להתמודד עם הבעיות והאתגרים של שוק התקשורת, ואת זה המשקיעים כנראה לא לוקחים בחשבון.

הנה דוגמה קטנה לחוסר יכולת של המשרד לטפל בבעיות בשוק: לא הגיוני להעניש את כל לקוחות חברת yes שלא יכולים לקבל חבילת טריפל. אפשר לטפל בכוח המונופוליסטי של בזק בדרכים אחרות כדי למנוע ממנה למכור במחירים טורפניים, אפשר וצריך להתעקש איתה על מתן נגישות לתעלות התקשורת שלה ועוד הרבה דברים נוספים - אבל זה לא נכון צרכנית להמשיך בצורה הנוכחית ולמנוע ממנה למכור חבילות טריפל. במה בדיוק אשם הציבור?