קשיים תזרימיים לענקית הסינית שרוצה לגייס בת"א

בלומברג מדווח כי HNA נקלעה למצוקת מזומנים קשה ונוצר לה "בור" תזרימי בהיקף של כ-2.4 מיליארד דולר ■ "כל עוד יש עננה לגבי תזרים המזומנים של הקבוצה, לא תתבצע הנפקה"

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר

הרכבת האווירית לבורסה בת"א נמשכת. עוד ועוד חברות זרות הפועלות בשוק הנדל"ן האמריקאי, מבקשות להצטרף לגל ההנפקות האדיר של חוב קונצרני בבורסה המקומית. אחת מהחברות הזרות החדשות שמתדפקות כעת על שערי הבורסה היא חטיבת הנדל"ן האמריקאית של הקונגלומרט הסיני HNA, אשר מקדמת גיוס של כ-100 מיליון דולר עבור פורטפוליו של בנייני משרדים הממוקמים בערים מרכזיות בארה"ב, ששוויו מוערך בכ-2 מיליארד דולר.

אלא שעל פי דיווח שפורסם אתמול באתר המידע הפיננסי "בלומברג", נקלעה HNA למצוקת מזומנים קשה, ונוצר לה "בור" תזרימי בהיקף של 15 מיליארד יואן (כ-2.4 מיליארד דולר) שעליה לכסות במהלך הרבעון הראשון של 2018. על-פי אותו דיווח, הודיעה HNA על המחסור הצפוי במזומנים לבנקים המממנים שלה בפגישה שנערכה בסין במהלך השבוע שעבר, ועדכנה גם כי מצוקה זאת תחלוף ככל הנראה במהלך הרבעון השני, בעת שיושלמו עסקאות למכירת חלק מנכסיה.

לפי מקורות הקרובים לנושא, מציינים בבלומברג, יש לחברה הסינית הבינלאומית חובות לטווח קצר בהיקף של 29 מיליארד דולר, מתוכם כ-10.4 מיליארד דולר לפירעון במהלך הרבעון הראשון השנה. סך נכסי החברה מוערך בכ-190 מיליארד דולר וחובותיה מוערכים בכ-160 מיליארד דולר.

HNA היא קבוצת השקעות סינית הפעילה בתחומי הנדל"ן, הפיננסים, התעופה, הלוגיסטיקה, התיירות ועוד. הקבוצה שנוסדה בשנת 2000, מעסיקה כיום כ-290 אלף עובדים. ביולי 2017 היא דורגה במקום ה-170 ברשימת 500 החברות המובילות בעולם של מגזין פורצ'ן, עם הכנסות שנתיות של כ-53 מיליארד דולר. בין היתר החברה היא בעלת מניות מרכזית ברשת מלונות הילטון ובדויטשה בנק.

בשנים האחרונות השקיעה HNA עשרות מיליארדי דולרים במטרה להפוך לחברת החזקות ענקית בעלת פעילויות מגוונות. בעשור האחרון רכשה החברה נכסי נדל"ן במיקומים מרכזיים בארה"ב, אוסטרליה, הונג-קונג וסינגפור, כאשר שווי תיק הנדל"ן שלה מוערך כיום בכ-50 מיליארד דולר - מתוכו 5 מיליארד בארה"ב. הנושה העיקרי שלה, על פי בלומברג, הוא הבנק הסיני לפיתוח.

את גיוס החוב של HNA בת"א מלווה חברת הייעוץ רדהאן (Radhan) של אייל ידווב, יובל ברק ועדן עוזרי. מיועצי ההנפקה נטען היום כי "פורטפוליו הנכסים האמריקאי שצפוי להיות מונפק בת"א הוא 'קופסה סגורה' של נדל"ן אמריקאי, כמו שהשוק אוהב - בנייני משרדים 'קלאס A' בערים מרכזיות דוגמת מנהטן וסאן פרנסיסקו. החברה המונפקת נמצאת במצב כלכלי מצוין, עם תזרים מזומנים חזק והון עצמי משמעותי של כ-700 מיליון דולר שלא מבוסס על שיערוכים. החברה עובדת עם כל המלווים הגדולים - מטלייף, JP מורגן וברקליס - שמתחרים על מימון פעילות הנדל"ן שלה בארה"ב. למרות זאת, כל עוד יש עננה לגבי תזרים המזומנים של הקבוצה, לא תתבצע הנפקה".

עזריאלי הובילה את הגיוסים בינואר

מנתוני חברת מידרוג עולה כי בחודש ינואר נמשכה הגאות בשוק הנפקות האג"ח הקונצרני בת"א, עם הנפקות בהיקף של כ-8.3 מיליארד שקל, נמוך ב-7% לעומת חודש ינואר אשתקד, אולם גבוה ב-31% מהממוצע החודשי בשנת 2017. מתוך 26 הנפקות שבוצעו החודש בלט תחום הנדל"ן, שהחברות בו היוו את רוב המנפיקות, ושחלקן עמד על 61% מהסכום שגויס. זאת, בהמשך למגמת הדומיננטיות של התחום בשנת 2017.

ההנפקה הגדולה של החודש בוצעה אתמול (ג') על-ידי ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי, שהשלימה את השלב המוסדי בהנפקת האג"ח שלה והחליטה לגייס 1.4 מיליארד שקל, לאחר שקיבלה ממשקיעים מוסדיים ביקושים בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל. הגיוס בוצע באמצעות הרחבה של סדרה ד' (צמודת מדד בעלת מח"מ של 6.2 שנים, נסחרת בבורסה בתשואה שנתית של 1%). החברה תקיים בימים הקרובים את המכרז הציבורי בהנפקה, אותה מובילה לידר הנפקות, כשלצידה גופי החיתום של דיסקונט, ברק קפיטל, לאומי פרטנרס, מנורה, ווליוו בייס ואקסלנס.

עוד גיוסים בולטים בסקטור הנדל"ן החודש היו של חברת מויניאן האמריקאית, שגייסה כ-570 מיליון שקל; חברת הנדל"ן המניב תנופורט שגייסה כ-350 מיליון שקל; אלוני חץ שגייסה כ-420 מיליון שקל בשתי סדרות אג"ח; וביג שגייסה כ-280 מיליון שקל.

מלבד חברות הנדל"ן בלטו בינואר הנפקות של חברת התקשורת סלקום, שגייסה כ-400 מיליון שקל; החברה האחות שופרסל, שגייסה כ-570 מיליון שקל, וחברת האנרגיה בזן, שגייסה בשתי סדרות כ-370 מיליון שקל. במגזר הפיננסים גייסו קבוצת הפניקס כ-270 מיליון שקל, הראל 253 מיליון שקל וחברת המימון החוץ בנקאי האמריקאית מדלי קפיטל בלטה עם גיוס של כ-430 מיליון שקל.

ערן היימר, מנכ"ל חברת הדירוג מידרוג, ציין היום כי "רוח גבית של תנאים מאקרו כלכליים שממריצה את המנפיקים והמשקיעים, הביאה לפתיחה חזקה לשוק החוב הקונצרני בשנת 2018. תיאבון הסיכון ממשיך לתת אותותיו בתמהיל המנפיקים וההנפקות, עם איכות אשראי מגוונת יחסית לעבר. כמו-כן, הנפקת המדינה בחו"ל והצפי להנפקה של חברת החשמל בחו"ל מבטיחים את המשך עודף הביקוש על ההיצע בשוק האג"ח".