המכון לחקר האינטרנט חותכת ביותר מחצי את השווי להנפקה

במקביל הודיעה החברה היפנית על הסכם עם קפיטל פוינט הבורסאית, שכולל רכישת מניות בחברות המוחזקות ע"י קפיטל פוינט והשקעה של קפיטל פוינט במכון לחקר האינטרנט

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: תמר מצפי

הנפקתה של החברה היפנית, "המכון לחקר האינטרנט", בבורסה בת"א צפויה להתבצע בימים הקרובים, לאחר שהחברה חתכה משמעותית את השווי המבוקש. לפי התשקיף המעודכן שפורסם אתמול, החברה מתכננת לגייס כ-20 מיליון שקל לפי שווי של כ-80 מיליון שקל "אחרי הכסף", בעוד שבעבר התכנון היה לגייס כ-44 מיליון שקל לפי שווי של 220 מיליון שקל. ככל הנראה השווי הופחת על רקע אינדיקציות לביקושים פושרים למדי בשווי הקודם אליו כיוונה, וכעת על פי ההערכות צפויה היענות חיובית מצד משקיעים מקומיים.

המכון לחקר האינטרנט מתמקדת בטכנולוגיות הקשורות לאינטרנט, ונמצאת בשליטתו של המייסד, היו"ר והמנכ"ל, הירושי פוג'יווארה.

על פי התשקיף המעודכן, החברה תציע לציבור 116 אלף יחידות הכוללות 100 מניות רגילות כל אחת, כאשר המחיר המינימלי של יחידה יהיה 173 שקל - כלומר, מחיר של 1.73 שקל למניה בודדת, לעומת המחיר המבוקש הקודם שהיה 5.05 שקל למניה. עם השלמת ההנפקה, ובהנחה של היענות מלאה לתשקיף, הון המניות של המכון לחקר האינטרנט יעמוד על כ-46.4 מיליון מניות, כך שבמחיר המינימלי המוצע, שווי החברה יגיע כאמור לכ-80 מיליון שקל. לאחר ההנפקה יחזיק הציבור ב-25% מהון המניות של החברה. את ההנפקה מוביל דיסקונט חיתום.

עדכון נוסף נוגע לשלב המוסדי בהנפקה. בעוד שקודם לכן החברה תכננה להתקשר עם משקיעים מסווגים בהתקשרות מוקדמת במטרה שיגישו לה התחייבות מוקדמת לרכישת היחידות שהיא מנפיקה, כעת היא מציינת שהיא תהיה "רשאית, על פי שיקול דעתה, לפנות למשקיעים מסווגים לקבלת התחייבות מוקדמת לרכישת היחידות". החברה גם מעדכנת שהתקשרה במזכר הבנות מחייב עם חברת ההשקעות קפיטל פוינט (שגם היא נסחרת בבורסה) לרכוש מניות בשלוש חברות המוחזקות על-ידי קפיטל פוינט: קשת מכשור רפואי המפתחת צנתר לאבחון סרטן ריאות, דיא ניתוח הדמיות העוסקת בתחום המכשור הרפואי הקרדיולוגי ו-Mobile Web Service Accelerator המפתחת תוכנה לתפעול אפליקציות בענן מרחוק.

ההשקעה בקשת תהיה בסך 675 אלף דולר בתמורה ל-10% מהחברה; בדיא תרכוש החברה 0.75% מהמניות מידי קפיטל פוינט תמורת 350 אלף דולר (כלומר לפי שווי של 46.7 מיליון דולר לדיא, לעומת שווי של 12.8 מיליון שקל לחברה בספרי קפיטל פוינט בסוף 2016); ובמובייל ווב היא תשקיע 25 אלף דולר תמורת 10% מהחברה. כלומר, בסך הכול המכון לחקר האינטרנט תשלם לקפיטל פוינט כ-1 מיליון דולר תמורת מניות החברות ותשקיע עוד 50 אלף דולר ישירות בחברות קשת ומובייל ווב. קפיטל פוינט הודיעה למכון לחקר האינטרנט שבכוונה להגיש הצעה בהנפקה לרכישת מניות בהיקף דומה לסכום הרכישה וההשקעה בשלוש החברות.

החיתוך בשווי החברה מוביל לכך שהמכון לחקר האינטרנט לא תיכלל, ככל הנראה, במדד טק עילית. לפי דיווח קודם, הבורסה מסרה לחברה כי היא תיכלל במדד בכפוף למספר תנאים, ובהם ששווי השוק של החברה לא יפחת מ-100 מיליון שקל - תנאי שלא צפוי להתקיים.

בסוף המחצית הראשונה של 2017 היו בקופת החברה 11.5 מיליון דולר (כ-40 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי) ובנוסף, היא מחזיקה ב-22% ממניות החברה היפנית BroadBand Tower, שמספקת שירותי מחשוב - החזקה בשווי עדכני של כ-71 מיליון שקל. המשמעות היא שהשווי המונמך אליו מכוונת החברה נמוך יותר מהמזומן ומההחזקה ב-BroadBand Tower. המכון לחקר האינטרנט פעילה בתחומי בעיקר האינטרנט של הדברים, אבטחת סייבר ובינה מלאכותית, והיא מספקת שירותי ייעוץ, מחקר, השקעות והפקת כנסים ואירועים בתחומים אלה. בתשקיף שהגישה החברה בסוף 2017 נכתב שמטרת גיוס ההון היא לממש את חזון החברה - ניצול היכרותה וניסיונה רב השנים בתחום האינטרנט ביפן - על מנת לנסות וליישם בשוק היפני טכנולוגיות שיפותחו בישראל. לחברה יש גם שיתוף פעולה עם הטכניון, שכולל זכות גישה ראשונה לחברות שייצאו משלוחת הטכניון ביפן במספר תחומים טכנולוגיים.