פוזננסקי-כץ, תכירי: אפליקציית המסרים המאובטחת ביותר

אחד ממייסדי וואטסאפ, בריאן אקטון, העניק 50 מיליון דולר לקרן סיגנל, שמטרתה שימור אפליקציית מסרים מוצפנים ■ האפליקציה הפכה לפופולרית בקרב מומחי ביטחון והצפנה, עיתונאים ואפילו אדוארד סנודן

בריאן אקטון / צילום: מייק בלייק, רויטרס
בריאן אקטון / צילום: מייק בלייק, רויטרס

בעוד שוואטסאפ שומרת על פופולריות גבוהה, וטלגרם הפכה השנה ללהיט בישראל, אפליקציה אחרת, שנחשבת מאובטחת יותר משתיהן, עשויה לצבור תאוצה בתקופה הקרובה.

בימים אלה בריאן אקטון, אחד ממייסדי וואטסאפ שעזב את החברה בשנה שעברה, נכנס לתפקיד יו"ר קרן סיגנל. מדובר בגוף חדש ללא מטרות רווח, שהקמתו התאפשרה בזכות תרומה של 50 מיליון דולר מכיסו האישי של אקטון. מטרת הקרן היא לשמר את פעילות אפליקציית המסרים המוצפנים סיגנל, שנחשבת לכזו המציעה "תקן זהב" לשיחות צ'ט מוגנות בפני בילוש ומעקב. היא גם עשויה לפתח בעתיד אפליקציות נוספות המתמקדות בפרטיות.

הפרוטוקול שפיתחו יוצרי סיגנל מספק למשוחחים בה הצפנה מקצה לקצה - כלומר, רק השולח והמקבל יכולים לקרוא את ההודעות, ולא אף צד שלישי. שירותים כמו וואטסאפ, פייסבוק, מסנג'ר וסקייפ אימצו את הפרוטוקול והוסיפו אותו למוצריהם כדי להציע למיליארדי המשתמשים בהם פרטיות בשיחותיהם. ואולם, בשונה מהן, הקוד של סיגנל פתוח וגלוי לחלוטין - הן בצד הלקוח והן בצד השרת - כך שהמשתמשים יודעים בדיוק מה הם מקבלים.

האפליקציה היא בחירה פופולרית בקרב משתמשים שמודעים לחשיבות הפרטיות ומתמקדים בה, כולל חברים בסנאט האמריקאי, מומחי ביטחון והצפנה, אקטיביסטים, עיתונאים, וגם אדוארד סנודן - שחשף את הריגול הנרחב של ה-NSA ברשת. האפליקציה מוצעת למשתמשים בחינם וללא פרסומות, והיא מאפשרת שיחות קבוצתיות, הודעות טקסט וקול, שליחת תמונות, סרטונים ומסמכים, ואפשרות להעלים את ההודעות בשיחה אחרי פרק זמן מוגדר.

בסוף השבוע שעבר מנכ"ל סיגנל מוקסי מרלינספייק, פרסם פוסט משותף עם אקטון בבלוג החברה. לדבריו, היא סבלה עד היום מקשיי הישרדות כלכליים, אך לא פנתה למימון של קרנות הון סיכון או משקיעים, כי רצתה לשים במקום הראשון את המשתמשים ולא את שורת הרווח. מסיבה זו הצוות הנוכחי מונה שבעה עובדים בלבד, מתוכם רק שניים-שלושה מתכנתים במשרה מלאה, והחברה התקשתה להעסיק אנשים נוספים שיפתחו תכונות חדשות.

בזכות תרומתו של אקטון, מרלינספייק אמר כי עכשיו החברה תוכל להגדיל את הצוות, ולהרחיב את יכולותיה ושאיפותיה. עוד הסביר מרלינספייק כי הגדרת הקרן כארגון ללא מטרות רווח מאפשרת להם לא לדאוג לגבי רווחים שיידרשו להניב למשקיעים. עם זאת, אקטון הודה בחלקו בפוסט שאחת ממטרותיו היא להפוך את החברה לבת-קיימא מבחינה כלכלית. אקטון יכהן כיו"ר הקרן, בעוד מרלינספייק יישאר מנכ"ל סיגנל מסנג'ר תחת מטריית הקרן.