הראל מצטרפת לדלק רכב ברכישת השליטה בורידיס

בעקבות העסקה, ורידיס שעוסקת בתחום התשתיות ואיכות הסביבה מתומחרת לפי שווי של 1.42 מיליארד שקל ■ הראל מחפשת ענפים ריאליים להקטנת החשיפה לשוק ההון בתיקי המשקיעים

גיל אגמון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון / צילום: איל יצהר

קבוצת הביטוח הראל  חוברת ל-דלק רכב  של גיל אגמון, בעסקת הענק שמקדמת חברת דלק רכב, יבואנית רכבי מאזדה ופורד לישראל, לרכישת השליטה בקבוצת ורידיס (VERIDIS), הפועלת בתחומי הסביבה והתשתיות בישראל.

בדוחותיה השנתיים של יבואנית הרכב המצליחה, מדווח כי מבנה העסקה שונה, כך שדלק רכב תרכוש 70% מהמניות ומהלוואות הבעלים של ורידיס ולא 75% כפי שדובר בתחילה. קבוצת הביטוח הראל תרכוש 10% נוספים - 5% מקרן תשתיות ישראל שמחזיקה בזכויות אלה, ו-5% נוספים, בהתאם לתנאים שדלק רכב מקבלת.

בדוחות דלק רכב לשנת 2017 כתבה החברה: "במסגרת שאיפות החברה להתפתח לתחומים נוספים, ובין השאר לאור אי הוודאות לגבי שיעורי הצמיחה לטווח הארוך של יצרניות הרכב ובהתאמה - לגבי ענף ייבוא הרכב בישראל, החברה בחנה כניסה לתחומי פעילות מעבר לענף זה. על כן, הודיעה החברה ב-4 בינואר 2018 כי היא מנהלת מו"מ לרכישת השליטה בחברת ורידיס בתמורה לכ-1 מיליארד שקל".

מאז ועד היום השתנה מבנה העסקה כאמור, כשדלק רכב תשלם כ-992 מיליון שקל עבור 70% מהון המניות והלוואות הבעלים של ורידיס, מה שמשקף לורידיס שווי של כ-1.42 מיליארד שקל. לפיכך, הראל צפויה לרכוש 10% נוספים, בתמורה לכ-142 מיליון שקל. מי שמוכרת את השליטה היא קרן אוקטרי (OCM). עדיין מדובר במו"מ מתקדם למטרת חתימה על הסכם הרכישה.

פעילותה של ורידיס מתרכזת בתחום הסביבה והתשתיות בישראל, וכוללת בין השאר, איסוף, טיפול ומיחזור פסולת עירונית, טיפול בחומרים מסוכנים, התפלת מים, ייצור חשמל ופתרונות אנרגיה. ככל הידוע, ורידיס, שעד 2015 נקראה "דלקיה", הוקמה בשנת 1993 כחלק מפעילות קבוצת ואוליה העולמית. לפני כמה חודשים מכרה אוקטרי כ-20% מהחזקותיה לידי קרן תש"י של חברת הביטוח הראל, עו"ד יהודה רווה ומנכ"ל קרן תש"י, ירון קסטנבאום.

עבור הראל מדובר בעסקה אלטרנטיבית נוספת, כחלק משורת עסקאות ריאליות שהיא מבצעת בשנים האחרונות במטרה לגוון את תיק ההשקעות שלה, ולהפחית את הקורלציה לשוקי ההון של התוצאות בתיקי העמיתים והמבוטחים שלה.