מנכ"ל ערוץ i24news: "יש לנו בעיה עם הביורוקרטיה הישראלית"

הכנסת אישרה לערוץ הבינלאומי i24news לשדר בישראל לפני כשנה, אבל גלגלי הרגולציה תקועים ■ המנכ"ל פרנק מלול מדבר על התסכול ("התשובה שאני מקבל היא: ככה זה") ועל היחסים בין התקשורת לבין נתניהו: "הוא מעולם לא התערב אצלנו"

בסוף מאי 2017 אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ללא מתנגדים את הצעת החוק של ח"כ נחמן שי שתאפשר לערוץ i24news להגיע גם לבתי הלקוחות הישראלים דרך הוט ו-yes. אלא שעוד מעט תחלוף לה כבר שנה מאז האירוע; לערוץ שמשדר מיפו באנגלית, ערבית וצרפתית לכל העולם עדיין אין אישור לעלות על גבי הפלטפורמות הרב ערוציות בישראל; ופרנק מלול, המנכ"ל, מתוסכל.

החוק קבע כי מועצת הכבלים והלוויין תתקין את הכללים שיאפשרו לערוץ לשדר חדשות בישראל עד אוקטובר, כשבפועל ההליך הסתיים רק לקראת סוף השנה. אולם אם לזה עוד היו מוכנים בערוץ, רק בהמשך הם הבינו שיהיה עליהם להמתין עד שמשרד המשפטים יפרסם את הכללים ברשומות, וגם זה לא הליך שנעשה בהכרח באופן מיידי או מהיר.

"יש לנו בעיה עם הביורוקרטיה הישראלית", אומר מלול. "כשאנחנו מתקשרים למשרד המשפטים הם אומרים שזה יכול להיות מחר, ושזה עניין של ימים, אבל זה לוקח כבר שבועות וחודשים. מינואר זה שם ועכשיו כבר עוד מעט מארס. התשובה היחידה שאני מקבל היא: ככה זה, ביורוקרטיה ישראלית, וזה מתסכל מבחינתי".

ממשרד המשפטים נמסר היום ל"גלובס" כי "מועצת הכבלים והלוויין העבירה את נוסח הכללים למחלקת הרשומות במשרד רק בחודש ינואר, ומכאן שהעיכוב אינו נובע מעבודתנו. מכל מקום, משרד המשפטים עובד על הנוסח מול המועצה, תוך שניתנת לכך עדיפות".

לא ברור עד כמה בערוץ מודעים לכך, אבל גם לאחר שהכללים יפורסמו סוף-סוף ברשומות, והם יוכלו להגיש למועצה בקשה לקבל רישיון, עדיין עשוי לצפות להם הליך לא קצר במיוחד, עד שבקשת הרישיון אכן תאושר (המקרים אמנם שונים, אבל הם מוזמנים לשאול את החברים מערוץ 20 לגבי הניסיון שלהם בעניין).

"התסכול הוא כפול", אומר מלול, "גם של הכתבים שלנו והעיתונאים שעובדים ומחכים מאז מאי שהעבודה שלהם תעלה לאוויר גם בישראל, וגם של הצופים בישראל ששואלים כל הזמן מתי הם יוכלו להתחיל לצפות בערוץ".

כשההליך הזה ייגמר סוף-סוף, הפלטפורמה הראשונה שתעלו בה זה הוט.

"זה ייקח כמה ימים, אולי שבוע. הוט (שכמו i24news נמצאת בבעלות אלטיס של פטריק דרהי, י' כ') תגיש בקשה, ויו"ר המועצה אמרה לי שזה יאושר מהר מאוד".

יש לכם תוכניות לחתום על הסכמים גם עם פלטפורמות רב ערוציות אחרות בישראל?

"אני יכול להגיד לך שכבר יש התעניינות מהפלטפורמות האחרות. אנחנו לא יכולים להגיד מי, אבל יש פלטפורמה שמאוד מעוניינת".

אבל ב-yes בטח לא ישדרו אתכם.

"נבר סיי נבר".

"הכול מתערבב, וזה מסובך"

איי 24 הוא ערוץ שפועל במתכונת ייחודית ומשדר מישראל מאז 2013. הוא נמצא כאמור בבעלות אלטיס של פטריק דרהי, שהיא גם הבעלים של הוט, מה שהצריך את אותו תיקון חקיקה שעבר בכנסת. מאמצי החקיקה, שזכו לתמיכת משרד התקשורת ונתניהו, עוררו גם בזמן אמת ספקולציות, שנגעו לאפשרות שבשלב הבא הערוץ ישדר בישראל גם בעברית, והיום, כשהאובססיה התקשורתית של ראש הממשלה גלויה אפילו יותר, הרמות הגבה מהעבר מקבלות משנה תוקף. מצד שני, מלול הדף גם אז וגם כעת את כל הטענות לגבי מעורבות נתניהו ומקורביו, וכרגע, כאמור, גם מה שכבר אושר בכנסת עדיין תקוע בגלגלי הביורוקרטיה.

אתה עוקב אחרי כל ההתפתחויות בפרשות נתניהו השונות?

"אני עוקב אחרי זה כצופה, אנחנו מסקרים את זה בערוץ. אני לא ממש שולט, יש אלף, אלפיים, שלושת אלפים, ארבעת אלפים, הכול מתערבב, וזה מסובך. אם אני לא מבין את זה, לא ברור לי איך האזרח הממוצע מתמצא בנושאים הללו".

מכל החקירות האלה עולה עובדה די מדהימה: אין כלי תקשורת אחד שראש הממשלה לא ניסה להתערב בו. אצלכם זה לא קרה?

"לא. מעולם".

אבל היה לכם ממשק עם פוליטיקאים, הייתם צריכים את שינוי החקיקה כדי שתוכלו לשדר גם בישראל - עניין שמאוד חשוב לכם.

"נכון, אבל אל תשכח שזה חוק של ח"כ נחמן שי שהוא מהאופוזיציה, ותמכו בו חברי כנסת מכל סיעות הכנסת".

ומה אתה מרגיש כמנהל בכלי תקשורת שפועל מישראל כשאתה רואה כל-כך הרבה פרשיות שבהן ראש הממשלה מעורב בענייני תקשורת? זה הרי לא דבר נורמלי שקורה במדינות אחרות.

"אני לא חלק משוק התקשורת הישראלי, אפילו שאני משדר מכאן, כי אני לא משדר בעברית. אני מנכ"ל של גוף תקשורת בינלאומי, לא של גוף תקשורת ישראלי. מה שלא נורמלי, או ייחודי, זה שגופי התקשורת כאן צריכים לדווח על עצמם, ובשבילנו זה מושלם כי אנחנו לא מעורבים, אז אין לנו בעיה לדווח על זה".

זה פותח אצלכם מהדורות?

"בדרך-כלל לא, כי אנחנו מתרכזים בחדשות בינלאומיות, אבל ברור שאנחנו עוסקים בזה. אני חושב שזה כמובן מאוד מעניין ברמה החדשותית, זה לא קל להסביר, ומה שמאתגר עבורנו זה להסביר את המורכבות לקהל בחו"ל, ורובם לא אוהבים את ישראל, אל תשכח. חלק מהעבודה שלנו זה להראות שזאת דמוקרטיה על כל המורכבויות שלה".

"נהיה רווחיים בתוך 3 שנים"

בשנה האחרונה מקדישים מלול והערוץ את עיקר מאמציהם לפעילות בארה"ב שהולכת וצומחת. שני קהלי היעד שם עבור הערוץ שמשדר חדשות ואקטואליה מנקודת מבט פרו-ישראלית הם היהודים והאוונגליסטים ומלול מדווח על תוצאות יפות ומראה גרפים שמוכיחים לטענתו את ההתבססות שם של הערוץ החדש.

"אנחנו נמצאים במגעים עם קומקאסט (רשת הכבלים הגדולה בארה"ב) וכשנסגור איתם נכסה את כל המדינה", הוא מעדכן. הפעילות בארה"ב היא גם המפתח למעבר הערוץ לרווחיות. בעבר הצהיר מלול על טווחי זמן קצרים יותר, אך כעת הוא מדבר על מעבר לרווחיות בתוך 3 שנים.

"אם נהיה ארגון פילנתרופי זה אף פעם לא יעזור לישראל כי זה תמיד יוצג על ידי המתחרים כערוץ של תעמולה. כדי להצליח עם הערוץ, ולשנות את האופן שבו מספרים את הסיפור על ישראל בעולם, אנחנו חייבים להיות אמינים גם במובן של התוכן שאנחנו משדרים אבל גם במובן העסקי".

אבל בסופו של דבר זה תמיד קשה לעשות כסף משידורי חדשות. זה עסק יקר ולא מאוד משתלם.

"לא בארצות-הברית. כמות המפרסמים שלנו גדלה בצורה משמעותית שם, אני חושב שאנחנו נהיה רווחיים בתוך 3 שנים, זאת המטרה שלי, ב-2020, בזכות השוק האמריקאי. בצרפת אנחנו גם מתחילים לגדול, אבל השוק האמריקאי הוא זה שיכול להביא אותנו לרווחיות".

לאחרונה פיטרתם עובדים בישראל.

"במבט כולל עשינו רה-ארגון. בגלל שגדלנו הרבה בארה"ב אני לא צריך את הגיבוי לערוץ באנגלית שהחזקתי בישראל. כשהשקנו בארה"ב לא היינו בטוחים שזה מיד יעבוד כמו שצריך, אז ליתר ביטחון השארתי כאן משמרת לילה כגיבוי. עכשיו, אחרי שנה, אני לא צריך את הגיבוי. גם בערוץ הצרפתי ביטלנו כמה משרות, אבל אם תסתכל על התמונה הגדולה, כשהתחלנו היינו רק כאן 150 אנשים, ועכשיו בכל המדינות יש לנו יותר מ-400 עובדים".

היו לך בעיות ועימותים עם העובדים כאן שמאוגדים בארגון העיתונאים.

"אני יכול לומר לך שהוועד כאן אישר באופן מוחלט את הרה- ארגון שעשיתי. היום אנחנו מדברים, יש לנו פגישות קבועות, ואין לנו יותר בעיות".

ביום ראשון תיערך בארה"ב הוועידה השנתית של השדולה היהודית החשובה איפא"ק, ומלול רואה בתפקיד שימלא הערוץ שלו שם עוד עדות להתבססות שלו. "בשנה שעברה התדפקנו על הדלת של איפא"ק, וקיבלנו פינה קטנה עם מצלמה ומיקרופון. השנה", הוא מספר, "ישדרו שם בטקס הפתיחה סרט על הערוץ, העיתונאים שלנו ייקחו חלק בפאנלים, ויהיו לנו שם שני אולפנים. כל הדוברים המרכזיים יגיעו להתראיין אצלנו. אפשר רק להצטער שרק בישראל אי-אפשר יהיה לצפות בערוץ היחיד שיעביר משם כיסוי בכזה היקף", הוא לא מצליח להתאפק.

פרנק מלול (44)

תפקיד: מנכ"ל i24news

מצב משפחתי: נשוי+2

מגורים: נולד בשווייץ, גר בתל-אביב

השכלה: תואר ראשון במשפטים, תואר שני ביחסים בינלאומיים ובמשא-ומתן

רזומה: עוזר לעניינים אסטרטגיים במשרד החוץ הצרפתי ויועץ לראש ממשלת צרפת. תפקידי ניהול בערוץ פראנס 24