פנייה למשנה ליועמ"ש: מנע את הדיון בהארכת חוק הותמ"ל

הדיון בהארכת החוק צפוי להתקיים ביום רביעי ■ המשנה ליועמ"ש התבטא בעבר נגד הוועדה

ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר
ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר

יומיים לפני הדיון בוועדת הפנים של הכנסת בהארכת חוק הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) בשנה נוספת, הולך וגובר הלחץ של המתנגדים, ובהם גורמים בהתיישבות הכפרית, ארגוני סביבה, ועדי תושבים, ונציגי השלטון המקומי.

לקראת הדיון, נשלח היום (ב') מכתב דחוף למשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, ובו הוא מתבקש לחוות את דעתו בנושא, במיוחד על רקע התבטאויות קודמות שלו על הוועדה. במכתב, ששלח היועץ המשפטי ויו"ר אגף קרקעות של תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח, נכתב: "פנייתנו אליך הינה בשל הבנתנו מדיוני ועדת הפנים שאישרה בזמנו את חוק הוותמ"ל כי ... העלית ספק רב האם מדובר בכלי חוקתי אשר ראוי שיתכנן מאות אלפי יחידות דיור בצורה דורסנית ובלתי חוקתית... התבטאת, בין היתר, כך: 'הוותמ"ל הוא מכשיר דורסני, הוא דורס את התכנון גם ברמה המוסדית, גם בהליכי תכנון וגם בתכנון עצמו'".

עו"ד יפרח מוסיף וכותב: "אנו מבקשים ממך להפעיל את כל כובד משקלך והשפעתך בכדי למנוע את הארכת חוק הוותמ"ל... וכמו כן לקבוע כי הוותמ"ל סיים את תפקידו ההיסטורי, ורשויות התכנון במדינת ישראל חוזרות לתכנון הרגיל ויש לומר השפוי שבו מתבצע הליך תכנוני במוסדות התכנון המחוזיות". את המכתב הוא חותם בשורות הבאות: "אנו דורשים את התערבותך המיידית כעת כדי למנוע הבאת הארכת חוק הוותמ"ל לדיון בוועדת הפנים הקרובה". לדברי יפרח, המתנגדים עומלים במקביל על עתירה לבג"ץ.

עו"ד עמית יפרח/ צילום: תנועת המושבים
 עו"ד עמית יפרח/ צילום: תנועת המושבים

קמיניץ צפוי לפרסם חוות דעת לקראת הדיון.

"לא נבנתה אף יחידת דיור"

הדיון הקרוב בוועדת הפנים נתקף גם מזווית אחרת, והיא שלא היה מספיק זמן לעבור על התנגדויות הציבור לחוק לפני הצבעת הח"כים עליו. המועד האחרון להגשת ההערות וההסתייגויות הוא מחר (ג'), יום אחר בלבד לפני הדיון. ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) כתב ליו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש: "ראוי היה להמתין לפחות כמה ימים לאחר איסוף הערות הציבור כדי שיועברו לידיעת הממשלה וחברי הכנסת בטרם ההצבעה ויתאפשר דיון מעמיק".

החברה להגנת הטבע שלחה אף היא מכתב: "כלי זה, מחד, לא הביא עדיין לבנייה של אף לא יחידת דיור אחת, ומאידך מביא לתוצרי תכנון בעייתיים. אנו קוראים לכם להחזיר את התכנון לוועדות התכנון הדמוקרטיות יותר".

מטעמו של קיש נמסר: "לוח הזמנים הקצר נובע מסיום המושב והכוונה להעביר את ההחלטה כדי לייצר ודאות".

יו"ר הוותמ"ל, אריאל יוצר, ענה לחנין כי מכיוון שמדובר בדיון בוועדה שבו יישמעו כל הצדדים ומכיוון שהארכת הוותמ"ל דורשת גם את אישור הכנסת, יש די זמן לשמיעת הערות הציבור.