נעילה ירוקה בת"א; מניות הבנקים הובילו את העליות

מגמה חיובית בפתיחה בוול סטריט ■ מניות האופנה והקניונים מרכזות עניין ■ הבנקים לאומי והבינלאומי פרסמו דוחות

בניין הבורסה בתל-אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל-אביב / צילום:תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ג') בעליות. 

 

כאמור, במרכז העניינים ביממה האחרונה התערערות המצב הפוליטי לאחר שניר חפץ מי שהיה יועצו ומקורבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חתם על הסכם עד מדינה, במסגרתו יעביר מידע לחוקרי המשטרה ורשות ני"ע על התנהלות פסולה, לכאורה, של ראש הממשלה. בשלב הזה הפרשנים הפוליטיים מעריכים כי עידן נתניהו קרוב לקיצו. המשקיעים בשווקים הפיננסים אינם אוהבים חוסר ודאות מה שיקרין באופן שלילי על המסחר.

מנגד, בארה"ב נרשמו אמש עליות שערים בעיקר בשל פרשנויות כי בסופו של דבר טראמפ לא יטיל מכסים על יבוא פלדה ואלומיניום לארה"ב. ההערכות של הפרשנים (לפחות בחלקם) כי בסופו של תהליך, אם בכלל, יטיל טראמפ מכסים כאלה, הפרטים הקטנים ייתרו את המכסים האלה כך שלא תיפתח מלחמת סחר עולמית או לפחות, אם בכל זאת תיפתח אחת כזו היא תהיה בעצימות נמוכה.

טבע  המשיכה לרכז עניין לאחר שביום חמישי הודיעה החברה על כך שהיא יוצאת לגיוס אג"ח משמעותי של למעלה מ-3.5 מיליארד דולר שמהווים כ-10% מהחוב הכולל של החברה. טבע יוצאת לגיוס הזה בתנאים לא טובים בעיקר בשל העובדה כי התשואות על הנכסים חסרי הסיכון הולכות ועולות מה שיחייב את החברה לשלם ריביות גבוהות יותר מכפי ששילמה עד כה. בהודעה של החברה נכתב כי בהינתן מצב השוק החברה עשויה לשעבד נכסים לטובת רוכשי האג"ח מהסדרות החדשות, נתון שלא עשה טוב למשקיעים במניה.

מניות נוספות היו במרכז העניינים הן מניות האופנה כמו פוקס , גולף , קסטרו  ועוד וכן הקניונים על רקע פרסומים על משבר בענף. מניות האופנה סובלות כבר תקופה ארוכה מיבוא של ביגוד זו מחו"ל שפועל במקביל לתהליך של רכישת פרטי אופנה באינטרנט. במקביל, חברות האופנה הן השוכרות המרכזיות של שטחי מסחר בקניונים ולכן צמצום השטחים הללו עלול לפגוע בהכנסות חברות כמו מליסרון  עזריאלי קבוצה , ביג  וגזית גלוב .

הבנק בינלאומי  פרסם דוחות הכספיים ל-2017, מהם עולה כי הבנק סיים את השנה עם גידול של 30% ברווח הנקי ביחס לשנה הקודמת, שהסתכם בסכום של 678 מיליון שקל. התשואה להון הגיעה ל- 9.1%. ברבעון הרביעי של השנה גדל הרווח הנקי בשיעור של 41% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסתכם ב-158 מיליון שקל. התשואה להון ברבעון הגיעה ל-8.4%. הבנק יחלק דיבידנד בסך של 95 מיליון שקל, לאחר שבשנת 2017 חילק הבנק דיבידנד בסך של 310 מיליון שקל ותשואת הדיבידנד הגיעה ל-4.9%.

בנק לאומי  דיווח על רווחים של 3.2 מיליארד שקל בשנת 2017, עלייה של קרוב ל-14% לעומת רווחי 2016. רווח זה צפוי להיות הגבוה ביותר במערכת הבנקאית, לאור ההפרשות הגבוהות שמבצע בנק הפועלים בדוחותיו בגין חקירתו בארה"ב. הרווח של לאומי משקף תשואה על ההון של 9.8%. לאומי פרסם תוכנית לרכישה עצמית של מניות בהיקף של 700 מיליון שקל. התכנית תצא לפועל ב-1 באפריל ותהיה תקפה למשך שנה. הרכישות יתבצעו בתנאי שיחס הלימות ההון של הבנק יעמוד על 10.9% לפחות. נכון לסוף שנת 2017 עמד יחס זה על 11.4%.

תוכנית הרכישה העצמית מצטרפת לדיבידנד בגובה של 40% מרווחי הבנק. לאומי יחלק דיבידנד של 342 מיליון שקל מרווחי הרבעון הרביעי, כאשר הדיבידנד הכולל ל-2017 הגיע לכמעט מיליארד שקל.