הוצאות הנפקה תוכרנה לחברות המנפיקות לצורכי מס

הכנסת אישרה היום את הוראת שעה המיועדת לשלוש השנים הקרובות ■ אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות: "יוביל לחיסכון מצטבר של מיליוני שקלים בכל הנפקה, ויגדיל את האטרקטיביות של הנפקה בישראל"

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

מעתה, ולמשך שלוש שנים, הוצאות הנפקה בבורסה בתל-אביב של מניות ושל יחידות השתתפות בשותפויות, תוכרנה כהוצאות לצורכי מס. מליאת הכנסת אישרה אמש, בקריאה שנייה ושלישית, הצעת חוק מס הכנסה המכירה בהוצאות הנפקה לצורכי מס, ושלמעשה מאפשרת לחברות ולשותפויות לנכות את ההוצאות בגין הנפקת מניות או יחידות השתתפות ראשוניות, לצורך הצטרפות למסחר בבורסה. החוק קובע כי מדובר בהוראת שעה, לשלוש השנים הקרובות.

בבורסה מציינים היום כי "צעד זה צפוי לתמרץ חברות ישראליות נוספות להפוך להיות חברות ציבוריות", כשמנכ"ל הבורסה איתי בן זאב, מציין כי זה נעשה אגב "הבנת חשיבות עידוד שוק ההון המקומי לטובת כלל המשק" מאחר ו"החוק צפוי לעודד רישום של חברות חדשות למסחר בבורסה ולהגדיל את האטרקטיביות של שוק ההון הישראלי כמקור לגיוס הון עבור החברות המקומיות".

בימים אלה מקדם בן זאב הליך למציאת רוכש אסטרטגי - בורסה זרה או רשת בורסות זרות - למניות השליטה בחברת הבורסה, לפי שווי חברה של כחצי מיליארד שקל. לבן זאב הסמכות לתווך במכירה של כ-72%, לפי שעה.

באיגוד החברות הציבוריות, בראשות אילן פלטו, שהיה ממובילי ומיוזמי החקיקה החדשה, "עד כה אפשר החוק הכרה בהוצאות הנפקה רק לחברות תעשייתיות". פלטו, מנכ"ל האיגוד, מפרט כי "המשמעות היא שההוצאות של החברות הציבוריות והשותפויות על הנפקה כגון התשלום לחתמים, עורכי דין, רואי חשבון, אגרות וכו', יוכרו כהוצאה לצורך מס, צעד שיוביל לחיסכון מצטבר של מיליוני שקלים בכל הנפקה, ויגדיל את האטרקטיביות של הנפקה בישראל. הטבה נוספת הגלומה בהצעת החוק שאושרה, היא שההוצאה תוכר במלואה כבר בשנה שבה בוצעה ההנפקה; זאת בניגוד למתווה שהותר בעבר לחברות תעשייתיות, במסגרתו הוכרה ההוצאה בפריסה של שלוש שנים".

הוא הוסיף ואמר כי "מדובר בבשורה משמעותית לשוק ההון הישראלי, ובזריקת עידוד לתחום ההנפקות הראשוניות".