נפטא שוקלת למחוק את ישראמקו אינק מהנאסד"ק

חברת ישראמקו אינק מחזיקה נכסי נפט וגז טבעי בארה"ב, ונסחרת בשווי של כ-280 מיליון דולר ■ המחיקה הצפויה - באמצעות מיזוג או הצעת רכש

חיים צוף / צילום: רוני שיצר
חיים צוף / צילום: רוני שיצר

בהמשך לשורה של מהלכי מיזוג ורכישה בפירמידת חברות הגז והנדל"ן אקויטל-יואל, דיווחה אמש חברת נפטא, המרכזת את עסקי הגז של הקבוצה, כי דירקטוריון החברה "הינחה את ההנהלה לבחון את האפשרויות השונות למחיקתה של החברה-הבת, ישראמקו אינק (מוחזקת כ-73%), מהמסחר בבורסת נאסד"ק, לרבות בדרך של הצעת רכש למלוא מניות ישראמקו אינק הנמצאות בידי הציבור, מיזוג או כל דרך אחרת".

ישראמקו אינק - להבדיל משותפות הגז ישראמקו הנסחרת בתל אביב - מחזיקה נכסי נפט וגז טבעי במספר מדינות בארה"ב (עם עתודות של כ-38 מיליון חביות נפט בסוף 2017), וכן זכאית לחלק מתמלוג-העל הנובע מתגלית הגז תמר של השותפות ישראמקו. המסחר במניית ישראמקו אינק בנאסד"ק דליל ביותר. מניות החברה הזרה רשמו ירידה של 12% בשנה האחרונה, ושוויה של החברה עומד כיום על כ-280 מיליון דולר.

יו"ר ומנכ"ל ישארמקו אינק הוא חיים צוף, בעל השליטה בפירמידת אקויטל-יואל, הנחשב ליד ימינו של קובי מימון, שעל פי ההערכות שולט בה בפועל. כ-30% ממניות החברה מוחזקות בידי משקיעים מוסדיים והציבור, כך שאם נפטא תרצה למחוק את המניות מהמסחר היא תיאלץ להשקיע במהלך כ-90 מיליון דולר לפחות.

תמלוגי-העל הם תשלום קבוע מההכנסות ברוטו, שמשולם לשותף הכללי בשותפויות הנפט והגז, שהוא יזם החיפושים, ושאינו משולם למחזיקי יחידות ההשתתפות (השותף המוגבל). סכומים אלה משולמים כאשר מתבצעת הפקה בפועל, ויש הכנסות ממכירת נפט או גז.

השותף הכללי זכאי לתמלוג-על שגובהו נקבע בהסכם השותפות. בשותפות ישראמקו עמד תמלוג-העל (שישראמקו אינק זכאית כאמור לחלק ממנו) על 5.35% מההכנסות עד לכיסוי עלויות הפיתוח בסוף 2017, ולאחר מכן קפץ לרמה של כ-9.5% מההכנסות, מה שהקפיץ את הכנסות ישראמקו אינק החל מ-2018.

חלק ממהלך לצמצום הפירמידה

המהלך למחיקת ישראמקו אינק מבוצע כחלק ממהלך גדול יותר לצמצום השכבות בפירמידת אקויטל-יואל, שהיא למעשה פירמידה בת שלוש שכבות של חברות ציבוריות, ולפיכך נדרשת לפי חוק הריכוזיות להצטמצם לשתי שכבות בלבד עד סוף 2019.

במסגרת המהלך מבקשת אקויטל למזג לתוכה את החברה-הבת יואל, שמהווה כיום השכבה השנייה בפירמידת השליטה, באופן שיהפוך את חברות השכבה השלישית לשכבה שנייה, כפי שדורש החוק.

מבנה ההחזקות בפירמידת אקויטל
 מבנה ההחזקות בפירמידת אקויטל

המיזוג בין אקויטל ליואל (אשר לו קדם מיזוג בין חברות הנדל"ן של הקבוצה, איירפורט סיטי ונצבא) אמור להתבצע באמצעות רכישת החזקות הציבור ביואל. הדירקטוריונים של שתי החברות כבר החלו לנהל מו"מ סביב התמורה שיקבלו בעלי מניות המיעוט ביואל, שתורכב ממניות שתנפיק להם אקויטל או ממזומן (או משילוב של מניות ומזומן).

אקויטל , הנסחרת בשווי של 1.5 מיליארד שקל, מחזיקה כיום בכ-37% ממניות יואל , הנסחרת בשווי של 3.6 מיליארד שקל. יואל עצמה מחזיקה ב-45.1% ממניות חברת הנדל"ן איירפורט סיטי (ששווייה 5.3 מיליארד שקל) וב-64.6% ממניות נפטא  (ששווייה 2.3 מיליארד שקל). לצד ההחזקה בישראמקו אינק שולטת נפטא בשותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו יהש , אשר מחזיקה ב-28.75% ממאגר הגז תמר.

לפני שבוע הציגה השותפות המוגבלת ישראמקו את דוחותיה לשנת 2017, שמהם עולה כי הכנסותיה בניכוי תמלוגים הסתכמו אשתקד ב-447 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת 2016.

הרווח הנקי של השותפות גדל ב-1.3% והסתכם ב-307 מיליון דולר. במהלך 2017 חילקה ישראמקו דיבידנדים בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל, והודיעה כי תפעל לחלק למשקיעים את מלוא רווחיה בשנתיים הבאות, חלוקה שתתבצע פעמיים בשנה.