אסור שאגד תזכה במכרז על הפעלת קווי הרכבת הקלה בבירה

קווי האוטובוס בירושלים הם דוגמה מצוינת למה שקורה בשוק ללא תחרות • הקואופרטיב הוותיק שולט בירושלים שליטה מלאה, אולם שביעות-הרצון של התושבים מהשירות שהוא מספק להם - נמוכה במיוחד

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ההחלטה לפסול את אגד מהתמודדות על הפעלת קווי הרכבת בירושלים צפויה להגיע בקרוב אל שולחנה של הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, אבל כבר היום אפשר לנחש, ניחוש מושכל, מה תהיה החלטתה.

אם אגד יורשה לזכות בהפעלת קווי הרכבת הקלה בירושלים תונחת מכת מוות על הסיכוי להכניס אי-פעם תחרות על הפעלת תחבורה ציבורית בעיר הבירה. אם יפסל מלהפעיל את קווי הרכבת הקלה העתידיים בירושלים - יוכל אגד לבוא בטענות בעיקר לעצמו. במשך שנים הצליח אגד לחסום ניסיונות להכניס מפעילים אחרים לבירה, לא מעט הודות לסיוע שקיבל מצד גורמים בתוך משרד התחבורה. הפעם, אגב, הפתיע משרד התחבורה לטובה כשהתייצב לצד האוצר בוועדת המכרזים בהמלצה לפסול את אגד מהפעלת הקווים.

מעבר למישור המקומי, יש להחלטת הלפרין חשיבות גם במישור הארצי. אגד ישיג יתרון מוחץ בהתמודדות במכרזים על הפעלת קווי רכבת קלה עתידיים במטרופולינים בארץ אם לא יפסל ויזכה במכרז, זאת לאחר שכבר זכה במכרז להפעלת קו הרכבת הקלה הראשון בתל-אביב.

אגד, נציין, נמצא בימים אלה לקראת חתימת הסכם סובסידיה חדש עם האוצר. המו"מ מולו מתנהל כבר שנתיים, בין היתר משום שיש לאגד הרבה מה להפסיד. בשנים האחרונות הוא מקבל מהאוצר סובסידיה בגובה של כמעט מיליארד שקל לשנה. מה יוצא לצרכן מהסיוע הממשלתי הנדיב הזה? קווי האוטובוס בירושלים הם דוגמה מצוינת למה שקורה בשוק ללא תחרות. אגד שולט בירושלים שליטה מלאה: כמעט מאה אחוז מנסיעות הקווים העירוניים בעיר נמצאים בידי הקאופרטיב הוותיק.

מנגד, רמת שביעות-הרצון של תושבי ירושלים מהשירות שמספק להם אגד נמוכה במיוחד. בסקר השוואתי בינלאומי שממצאיו מצוטטים בדוח בנק ישראל הקרוב, דורגה ירושלים באחד המקומות האחרונים באירופה ברמת שביעות-הרצון של תושביה מהתחבורה הציבורית, כשרק נאפולי ורומא מקדימות אותה. בדיקות שערכו ארגוני צרכנים כמו "15 דקות" הראו ששיעור הנסיעות המבוטלות בירושלים הוא מהגבוהים בארץ. על רקע הממצאים האלה נערך לאגד בשנה שעברה שימוע במשרד התחבורה ובו הוזהר כי יוטלו עליו סנקציות אם לא יפעל לשיפור רמת השירות.