מארגני מחאת הדיור בפייסבוק משיקים קמפיין ציבורי

יוזמי מחאת הדיור "לא קונים דירה במחיר בועה" יפרסמו השבוע מודעות על גבי עשרות אוטובוסים ברחבי גוש דן • הקמפיין ממומן ע"י גיוס שערכו אנשי המחאה בהד-סטראט בינואר האחרון

קמפיין מחאת הדיור / צילום: דוד עדי וטל שפר
קמפיין מחאת הדיור / צילום: דוד עדי וטל שפר

לאחר פעילות של למעלה משנתיים בפייסבוק, בווטסאפ ולאחרונה גם בטלגרם, יוצאים יוזמי מחאת הדיור "לא קונים דירה במחיר בועה" בקמפיין פרסומי נרחב ברחבי גוש דן. מדובר בקמפיין שיכלול מודעות על עשרות אוטובוסים ברחבי גוש דן, עליהם יתנוססו מסרי מחאת הדיור.

את הקמפיין מממנים אנשי המחאה מגיוס שערכו בחודש ינואר האחרון באמצעות הד-סטארט, בו הצליחו לגייס כ-85 אלף שקל - כ-40% מעל היעד שהציבו לעצמם.

מחאת הדיור בפייסבוק, אחריה עוקב "גלובס" כבר למעלה משנתיים, החלה לפעול באמצע שנת 2016 על רקע מחירי הדירות הגבוהים. בתקופה שעברה מאז, צברו מארגני המחאה עשרות אלפי חברים בפייסבוק ובחודשים האחרונים אף חצו את רף 100 אלף החברים. באוגוסט 2016 נעשה ניסיון ראשון של יוזמי המחאה לארגן הפגנה בכיכר רבין בתל-אביב, אולם להפגנה זו הגיעו רק כ-200-300 איש, וניסיון דומה לא נעשה מאז. כעת, כשנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעידים לראשונה על ירידה במדד מחירי הדירות, מנסים אנשי המחאה להגביר את המאמצים וכאמור יוצאים בקמפיין פרסומי רחב.

"ביום ראשון נעלה לקמפיין שיכלול בילבורדים על קרוב למאה אוטובוסים שעליהם יופיעו מסרי המחאה ועובדות שונות לציבור הרחב", כך מספר מנהל דף המחאה בפייסבוק, צעיר בן 33 ממרכז הארץ שממשיך בסירובו להיחשף. "נתמקד בעובדה שכבר 5 חודשים מחירי הדירות בירידה, עובדה שחשוב שתובא לידיעת כלל הציבור, שעד היום פמפמו לו שתרחיש של ירידת מחירים הוא תרחיש דמיוני". 

לדבריו, "הקמפיין יארך כשבועיים, ומטרתו להגביר את שינוי התודעה ושינוי השיח שהמחאה שלנו יצרה בשנתיים האחרונות. נעביר את מסרי המחאה בקמפיין פיזי אמיתי שייחשף גם בפני כאלה שלא נמצאים ברשתות החברתיות. מטרה נוספת לקמפיין היא גם להגדיל את היקף התומכים במחאה ולצרף אלינו עוד חברים, ובעצם כך להחריף את הקיפאון וקצב ירידת המחירים".

עוד מוסיף יוזם המחאה: ״את רוב הכסף שגוייס בקמפיין ההד-סטארט בחרנו להשקיע הפעם בקמפיין פיזי אמיתי מחוץ לרשתות החברתיות, בשונה מהקמפיין הקודם, שבו רוב הכסף הושקע בפרסום בפייסבוק. גם מכיוון שאנו מעוניינים בקמפיין מוחשי, אך בעיקר עקב כך שפייסבוק שינו את האלגוריתם שלהם והחלישו חשיפה של דפי פייסבוק באופן דרסטי, מה שהופך את ההשקעה בפרסום בפייסבוק לפחות משתלמת. מאותה סיבה בדיוק פתחנו ערוץ נוסף למחאה בטלגרם שם אנחנו מונים כבר כ-1,500 חברים.

"אני חושב שאחרי תקופה ארוכה שאנחנו מדברים על זה, סוף-סוף זה קורה. שוק הדיור שינה כיוון, וכל האינטרסנטים ששטפו לציבור את המוח במשך שנים באמירות שמחירי הדיור לעולם לא יירדו אוכלים עכשיו את הכובע. במצב כמו היום אף אחד לא יקנה דירות, המשקיעים ממהרים למכור, והעדר עכשיו רץ לכיוון השני. אנחנו נעשה את שיידרש בשביל לשמור על הגיבוש הצרכני שהמחאה שלנו יצרה, עד שהמחירים יחזרו לשפיות".