שוויון בנטל? זילברשלג גויס לפני חודש וכבר טס פעמיים לחו"ל

גיוסו של אלימלך (מלך) זילברשלג לצה"ל בחודש שעבר לווה בסדרת סרטונים באתר האינטרנט של תאגיד השידור הציבורי "כאן" שבו הוא עובד, אך במקביל הוא גם מעלה מספר שאלות

גיוסו של אלימלך (מלך) זילברשלג לצה"ל בחודש שעבר לווה בסדרת סרטונים באתר האינטרנט של תאגיד השידור הציבורי "כאן" שבו הוא עובד, אך במקביל הוא גם מעלה מספר שאלות.

ראשית, מתברר כי זילברשלג טס לסקר עבור כאן את האירוויזיון בליסבון, כחודש בלבד לאחר גיוסו. הטיסה הזאת מצטרפת לטיסה אחרת שכבר הספיק לבצע טוראי זילברשלג, ימים ספורים בלבד לאחר גיוסו. אז על-פי פרסום באתר האינטרנט "סרוגים", הוא טס לאוקראינה להתפלל בקברי צדיקים.

האם ישנם בצה"ל טירונים רבים שזכו לטוס לחו"ל פעמיים תוך כחודש ממועד גיוסם, ומדוע ניתנה לזילברשלג הפריבילגיה הזאת? בדובר צה"ל הסבירו בתגובה לפנייתנו כי "גיוסו של טוראי אלימלך זילברשלג הוקדם בחודשיים בהתראה קצרה. על כן נסיעותיו, שתוכננו ושולמו עוד קודם להקדמת גיוסו, אושרו על-ידי הגורמים הרלוונטיים ולא יפגעו בהכשרתו".

גם אופי שירותו של זילבלרשלג, חרדי בן 21 שהפך לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם סרטוני השידור הציבורי ברשת, מעורר שאלות. זילברשלג, שלפי ראיון שנתן ל"ישראל היום" לא גויס עד כה מטעמים בריאותיים, אמור לשרת בדובר צה"ל. בראיון לתוכנית "מהדורה ראשונה" של חברת החדשות הוא הסביר כי התפקיד שמיועד הוא לו במערך הניו-מדיה של דובר צה"ל, שם הוא צפוי "להיות בפרונט". במקביל, זילברשלג, שכאמור יסקר עבור חטיבת הדיגיטל של התאגיד את האירוויזיון בשבוע הבא, אמור להמשיך בעבודתו בתאגיד השידור הציבורי.

האם שירות בדובר צה"ל, ארגון שעובד מול גופי התקשורת ובכללם התאגיד, במקביל להמשך העבודה בתאגיד אינם בגדר ניגוד עניינים? בקוד האתי של התאגיד נכתב למשל: "לא נעמיד עצמנו במצב של ניגוד עניינים או חשש לניגוד עניינים, בפועל או למראית-עין, בין חובותינו כעובדי התאגיד לבין כל עניין אישי שלנו".

גם עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", סבור כי "על פניו ומבלי שהתאפשר לנו בינתיים לבחון את הסדר ניגוד העניינים שנחתם או את נימוקי האישור לעיסוק נוסף, מדובר בניגוד עניינים אינהרנטי שלא ניתן ליישב אותו. כבר במבחן מראית-העין מדובר בהסדר בעייתי שמתווספים אליו אלמנטים של פגיעה לכאורה בשוויון".

בדובר צה"ל אומרים על כך כי "זילברשלג מצוי עדיין בתהליך הכשרה וטרם הוצב בתפקיד ביחידת דובר צה"ל. המשך עבודתו בתאגיד השידור הציבורי הוא בכפוף להשלמת הליך קבלת האישורים המתאימים מצה"ל, לרבות בכל הנוגע לאישור הסדר ניגוד העניינים עליו חתם".

מהתאגיד נמסר: "נושא המשך העסקתו של זילברשלג, בתחומי סיקור חברתיים ובהיקף משרה חלקי, נדון מול צה"ל, ובמקרה שיאושר יהיה כפוף להסדר ניגוד עניינים, במידת הצורך".