אופקו צוללת 15% בעקבות המלצה שלא לשפות את הבדיקה שלה

החברה שבוחנת החלטות שיפוי עבור המבטח הממשלתי Medicare המליצה לא לשפות את הבדיקה המובילה של אופקו - 4Kscore - לסרטן הערמונית

פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי
פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי

מניית חברת אופקו רושמת היום צניחה חדה במסחר בנאסד"ק, בעקבות הודעתה כי חברת Novitas Solutions, אשר בוחנת החלטות שיפוי עבור המבטח הממשלתי Medicare ביותר מעשר מדינות בארה"ב, המליצה לא לשפות את הבדיקה המובילה של אופקו - 4Kscore. הציבור מוזמן להגיב להמלצה עד 5 ביולי 2018, ואופקו ציינה כי היא מתכננת להגיב בתקופה זו.

היום נסחרת חברת אופקו לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר.

הבדיקה 4Kscore בוחנת את מידת האגרסיביות של סרטן הערמונית, כדי לכוון טיפול. העובדה כי נוביטס החליטה שאין צורך לשפות את הבדיקה, פירושה כי היא מעריכה שהבדיקה לא מספיק מדויקת או שאינה מספקת מידע שהוא באמת שימושי מאוד בהחלטה לגבי טיפול, מעבר למידע הקיים בבדיקת PSA, הנהוגה היום.

הבדיקה 4Kscore היא אחד משני מוצרים עצמאיים שאופקו כבר משווקת, לצד התרופה Rayaldee, ואחד משלושה מוצרים שהחברה מציגה כמובילים שלה (לצד הורמון הגדילה בשחרור מושהה, שרכשה מחברת פרולור הישראלית). לפני כשלוש שנים רכשה אופקו את רשת המעבדות Bioreference Labs, בין היתר כדי שהרשת תוכל לקדם את הבדיקה הזו. למרות זאת, הכנסות הבדיקה כנראה לא היו גבוהות. אופקו לא מדווחת בדיוק מה היה גובה ההכנסות. מאז סוף 2017 החברה משקיעה בפרסום הבדיקה בטלוויזיה, במטרה להעלות את המודעות לה. אולם החלטת כיסוי שלילית כמו זו שעליה הומלץ היום, יכולה לפגוע במאמצים אלה.

אופקו מציינת בהודעתה היום, כי מספר ארגוני רופאים חשובים בארה"ב ובאירופה ממליצים על שימוש בבדיקה כחלק מפרוטוקול הטיפול בסרטן הערמונית. עוד מציינת החברה כי הבדיקה נבחנה עד היום ב-25 אלף חולים, ונרשמה על-ידי 9,000 רופאים, וכן פורסמו לגביה 18 מאמרים מדעיים.

עברה לאחרונה טלטלות

אופקו עברה לאחרונה טלטלות כאשר הודיעה על כוונתה להימחק מן המסחר בבורסה בתל אביב, ואז התחרטה על המהלך. אופקו נסחרת בתל אביב נוסף על נאסד"ק, אף שהיא חברה אמריקאית, וזאת משום שאחת הרכישות הגדולות שלה הייתה פרולור הישראלית.

הדוח האחרון שפרסמה החברה נתפס בשוק כסביר, לאחר דוח שנתי גרוע עבור 2017. הכנסות אופקו ברבעון הראשון של 2018 עמדו על 254 מיליון דולר, ירידה של כ-5% לעומת הרבעון המקביל. מדובר בעלייה של כ-31% לעומת הרבעון הרביעי של 2017, שהיה כאמור חלש במיוחד עבור החברה. אופקו מצליחה לייצב את פעילות רשת המעבדות האבחוניות שלה, BioReference Labs, אשר אחראית היום לעיקר הכנסותיה (211 מיליון דולר ברבעון הראשון).

ההכנסות ממוצר הדגל Rayaldee ברבעון עמדו על 3.7 מיליון דולר. זה אינו מספר מלהיב עבור תרופה חדשה, בעיקר בהתחשב בכך שהפרסום למוצר עלה 7.3 מיליון דולר. מספרים הקשורים למוצר 4Kscore טרם נמסרו, כאמור.

בשורה התחתונה הציגה אופקו הפסד של 43 מיליון דולר, לעומת 34.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. לחברה מזומנים בהיקף של 100 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון.

אופקו מפתחת מוצרים חדשים נוספים, ועורכת בימים אלה ניסוי שלב III בהורמון גדילה בשחרור מושהה בילדים (לאחר שהטיפול במבוגרים לא עמד ביעדים), ניסוי שלב II במוצר שנועד לטפל בתופעות הלוואי של גידול שפיר בערמונית (ירידה במסת שריר ועלייה במשקל), וכן ניסוי שלב II בתרופה לטיפול בהשמנה ובסוכרת. היא מקווה לקבל בתקופה הקרובה אישור שיווק לבדיקה נוספת הקשורה לסרטן הערמונית. כמו כן בכוונת החברה לצאת לניסוי שירחיב את ההתוויה עבור Rayaldee, כדי להגדיל את השוק שלו.